2109
بی‌ام‌و ۵۳۰، کلاسیکی که فوق‌مدرن شد

بی‌ام‌و ۵۳۰، کلاسیکی که فوق‌مدرن شد

1398/02/15 بازدید150

بی‌ام‌و از آن دست شرکت‌های خودروسازی است که علاقه‌مندانش را با به‌روز کردن مدل‌های قدیمی و خاطره‌انگیزش به وجد می‌آورد. در طول بیشتر از یک قرنی که این خودروساز از موتورسیکلت و اتومبیل تا موتور هواپیما طراحی کرده و ساخته همیشه مدل‌های محبوبی را تولید کرده که پس از قطع تولید چند سال بعد با طراحی‌های به‌روزتر بازگشته‌اند. اینجا مروری می‌کنیم به سرگذشت بی‌ام‌و ۵۳۰ که در طرح‌های مختلف ارائه شده است.

محبوب آمریکایی‌ها

اولین ۵۳۰‌هایی که ساخته شدند مدل‌های i بودند. ظاهر آنها خیلی به بی‌ام‌و ۵۱۸ شبیه‌ است اما بدنه کوچکتر و سبک‌تری دارند. بی‌ام‌و این مدل را از سال ۱۹۷۴ تا ۱۹۷۸ ساخت. موتور ۶ سیلندر این ماشین ۱۷۶ اسب‌بخار قدرت با گشتاور ۲۴۵ نیوتن بر متر تولید می‌کند و می‌تواند سرعت آن را به حداکثر ۲۰۰ کیلومتر در ساعت برساند. سرعت صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت این مدل بی‌ام‌و ۹ و سه دهم ثانیه است. خرید بی‌ام‌و ۵۳۰ در زمان ساختش در آمریکا بیشتر از هر جای دیگری در جهان بود. این مدل به ایران هم وارد شد و هنوز می‌توان آن را در کلکسیون ماشین‌ٔدوست‌ها یا در خیابان‌های شهرها دید.

یک بازگشت پر سروصدا

بی‌ام‌و سال ۱۹۸۸ با مدل جدید‌تری از ۵۳۰ بازگشت. مدلی به‌روز شده از ۵۳۰ قدیمی که باب طبع سال‌های اواخر دهه ۲۰ طراحی شده بود. یک سدان خانوادگی نسبتا بزرگ و جادار که همچنان کلاس و زیبایی یک خودرو لوکس را داشت. صفر تا ۱۰۰ کیلومتر مدل جدید به ۷.۷ ثانیه کاهش پیدا کرده بود. موتور V8 پرسروصدای آن با قدرت ۲۱۵ اسب‌بخار و گشتاور ۲۹۰ نیوتن بر متر می‌تواند سرعت این مدل از بی‌ام‌و را به حداکثر ۲۳۵ کیلومتر در ساعت  برساند.  تولید این مدل از ۵۳۰ هم در سال ۱۹۹۵ متوقف شد اما همچنان در کنار مدل‌هایی مانند بی‌ام‌و ۳۲۰ از پرفروش‌های آن سال‌ها محسوب می‌شد.

ورود به دنیای هیبریدی

مدل ۵۳۰ از آن دست مدل‌های بی‌ام‌و است که خودروساز به آن علاقه زیادی دارد. آنها دوباره از سال ۲۰۰۰ شروع به ساخت مدل جدیدی از D۵۳۰ کردند و بعد در سال‌های بعد مدل‌های I، XD و E را به آن اضافه کردند. مدل‌های جدید ۵۳۰ ظاهری باشکوه‌تر و جذاب‌تر دارند و با آیرودینامیکی بهتر باعث کاهش سوخت و افزایش سرعت خودرو شده‌اند. سیستم‌های الکترونیکی به کار رفته در این خودروها از آخرین دستاوردهای مهندسان بی‌ام‌و هستند که باعث شده سیستم‌های هدایت و تعلیق آنها بسیار قدرتمند و رانندگی ساده‌تر و در عین هیجان‌انگیزتر شود. بی‌ام و، مدل هیبریدی ۵۳۰ را هم ساخته که از جدیدترین ساخته‌های این شرکت برای مطابقت با استانداردهای زیست‌محیطی دنیای جدید محسوب می‌شوند. مدل‌های ۵۳۰ در کنار مدل‌هایی مانند بی‌ام‌و Z4 از پرفروش‌ترین و خواستنی‌ترین مدل‌های این شرکت است که تا امروز صدها هزار دستگاه‌ها از آنها در سراسر دنیا به فروش رفته است.

یک مدل همیشه محبوب

مدل‌های مختلفی از ۵۳۰ به ایران وارد شده‌اند. مدل‌های قدیمی آن جزو کلاسیک‌های محبوب به حساب می‌آیند و جدیدترها هم جزو لوکس‌های همیشه پرطرفدارند. یکی از بهترین مکان‌ها برای خرید و فروش بی‌ام‌و سایت دیوار است. اگر سری به سایت دیوار بزنید تعداد زیادی بی‌ام‌و ۵۳۰ با قیمت‌ها و کارکردهای مختلف برای خواهید یافت. این قیمت‌ها از ۲۲۰ میلیون تومان برای یک ۵۳۰ ساخت سال ۲۰۱۲ تا یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان برای مدل ۲۰۱۸ در نوسان است.

 

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها