2109
برای داشتن فرزند عاشق طبیعت، اشباح جنگلی را بخوانید

برای داشتن فرزند عاشق طبیعت، اشباح جنگلی را بخوانید

1398/02/09 بازدید491

کتاب اشباح جنگلی

  • نویسنده :پیام ابراهیمی
  • تصویرگر : مجبوبه یزدانی
  • انتشارات فنی ایران،1397
  • قیمت نسخه کاغذی : 14000تومان
  • مخاطب : کودکان 4 تا 7ساله

پسر و پدرش هرکدام در ذهن خود تصوراتی درباره جنگل دارند. پدر پر از تخیل و شوخ­ طبعی است و پسر سرشار از کنجکاوی. به همین دلیل است که پسر می‌خواهد بداند واقعا گلهای گوشت­خوار به آدمها هم به عنوان غذا نظر دارند یا نه؛ ولی پدر می­‌گوید آنها هم گوشت مورد­نیاز خود را از مغازه خرید می­‌کنند. با این همه تفاوت و در عین حال ناآگاهی، تصمیم می‌گیرند جاده پیچ­ درپیچ جنگلی را بپیمایند و شبی را در دل جنگل بمانند.
اما صداهای عجیب و تاریکی خوفناک جنگل، سختی روشن کردن آتش و نترسیدن از این همه سوال و ابهام، چیزی است که هیچکدام فکرش را نکرده بودند. پدر معتقد است آنها با هر قدم و هر کاری وارد قلمرو اشباح عصبانی و حساس جنگل شده‌­اند و قطعا خطرات و تنبیه­‌های بزرگی از سوی این اشباح آنها را تهدید می‌کند. پسر متعجب است که ماندن در جنگل، به همان قشنگی و راحتی که در کارتونها و کتابهایش دیده و خوانده نیست. آتش خودبه‌­خود خاموش می شود؛ صدای زوزه و شلیک می‌­آید و پدر اطمینان دارد کسی آنها را تعقیب می‌کند.
همه این ترس­ها و سردرگمی‌­ها را سه مرد مهربان محیط­بان برطرف می‌کنند. آنها به پسر و پدر می­‌گویند که بی اجازه و مجوز به منطقه حفاظت شده وارد شده‌اند؛ آتش درست کرده و آنرا به حال خود رها کرده­‌اند که خطر بروز آتش‌­سوزی در جنگل را بالا می­برد. حتی زباله‌­های خود را نیز جمع نکرده و آنها را در سطح جنگل رها کرده‌­اند. از همه خطرناکتر، جایی آمده‌­اند شکارچیان غیرمجاز بی توجه به قانون، شلیک و شکار می‌­کنند و هر لحظه احتمال آسیب زدن به هرکس و هر چیزی می­رود. پدر و پسر با ترس و تعجب به حرفهای آقایان محیط­بان گوش می کنند و یاد می­‌گیرند که ترسناکترین چیز در جنگل، ناآگاهی و بی‌­اطلاعی آنها از چگونه ماندن در جنگل است.
کتاب به شیوه ای هیجان­‌ا‌نگیز در ذهن کودک سوال ایجاد می­‌کند و به او می­‌آموزد که کاری ساده مثل چند ساعت در دل طبیعت بودن، نیازمند چه میزان دقت و توجه به طبیعت و آگاهی از خطرات و داشتن راهکار و ابزار مناسب است. بدون داشتن آگاهی و ابزار، فقط احتمال آسیب زدن به خودمان و طبیعت را بالا می­‌بریم و طبیعی است که هیچ لذت و خوشی هم عاید خودمان و موجودات و طبیعت اطرافمان نشود.
مقام والد و مربی، این وظیفه ماست که به کودکان خود بیاموزیم در قبال طبیعت و سایر جانداران چه وظایف سنگینی بر عهده دارند. پس خودمان نیز این اصول را بیاموزیم و در رفتار و کردار خود به آنها توجه کنیم؛ چرا که کودکان بیش از هر چیز رفتار را می‌­بینند و آن را مو­به‌­مو اجرا می‌کنند.
کتاب هم در متن و محتوا و هم در کاغذ استفاده شده برای تولید، توجه اساسی به حفظ منابع طبیعی و جنگل­ها می­‌آموزد.



کتاب ماهی بالای درخت

  • نویسنده : لیندا مالالی هانت
  • مترجم : پرناز نیری
  • انتشارات افق، 1395
  • قیمت نسخه کاغذی : 17000تومان
  • قیمت نسخه دیجیتال : 11900تومان
  • مخاطب : بزرگسالان (والدین و معلمان) و نوجوانان
اَلی دختر دوازده ساله­‌ای است که در کلاس ششم درس می­‌خواند؛ ولی هیچوقت در کلاس و میان معلم ها و همکلاسی‌ها محبوب نبوده است. او آنقدر اشتباه‌های زیاد و احمقانه‌ای می­کند که هیچ کس دوست ندارد با او بیشتر معاشرت کند. با اینکه اَلی، دختری باهوش و بسیار خلاق است؛ خیلی خوب نقاشی می‌کند و مدام در حال تخیل و تصویرسازی در ذهن و دفتر نقاشی محبوبش است؛ و علاقه وافری به ریاضیات دارد؛ اما هیچ کدام از تکالیفش را انجام نمی‌­دهد و هر چقدر مادر و معلم و مدیرش از او می­خواهند مشارکتی در فعالیت‌­های کلاس ندارد. دلیل این رفتار عجیب و نامناسب اَلی، در رازی است که هیچ‌کس نمی‌­داند جز خودش و برادرش. هر دوی آنها دچار اختلالی هستند به نام «دیسلکسیا» یا خوانش پریشی که از زیرمجموعه­‌های اختلالات یادگیری است. به این معنا که او هنوز خواندن بلد نیست و حروف و کلمات برای او، چیزی جز اشکالی عجیب و بی­‌معنا نیستند. بر همین اساس او نه می­‌تواند بخواند و نه بنویسد. اما آنقدر باهوش بوده که در شش سال گذشته کسی متوجه این مشکل او نشده است. اکنون که درس خواندن بیش از گذشته نیازمند مهارت زیاد در خواندن و نوشتن است؛ مشکلات او در انجام تکالیف بیشتر شده و همه مشکلات درسی او را به حساب کمکاری و تنبلی و لجبازی او می‌گذارند.
اَلی ترجیح می­دهد بمیرد تا کسی بفهمد قادر به خواندن و نوشتن نیست. توصیفات او از مشکل کودکی که اختلال خواندن دارد و قادر به نوشتن نیست؛ آنقدر کامل و دقیق و هنرمندانه است که می توان آن را برای تدریس این اختلال به دانشجویان روانشناسی توصیه کرد. در جایی استراتژی خود را برای اینکه معلم­ها از او سوال نکنند اینطور توضیح می دهد : «اگر به اندازه کافی جلوی معلم­ها سکوت کنی، خودشان جایت حرف می­زنند و خودشان جواب سوالهایت را می دهند و تو باید فقط سر تکان بدهی. برای همین صبر می کنم.»
اما خوشبختی اَلی و هر دانش‌­آموزی چون او داشتن معلمی چون معلم جدید کلاس - آقای دانی­یلز - است که نه تنها مقهور حرفها و یادداشت‌­های معلم قبلی در توصیف شرایط و رفتار اَلی نشده؛ بلکه آنقدر او و رفتارش را دقیق بررسی می کند که بالاخره دخترک به او اعتماد می‌کند و رازی که اقای دانی­یلز کشف کرده بود را برایش فاش می‌کند....

شاید در پایان کتاب شما هم با حسرت و افسوس یاد خاطراتی از دوران مدرسه خود بیفتید و آرزو کنید کاش همیشه یک آقای دانی­یلز باشد که بی‌­توجه به پیش­داوری‌­ها، کودکان را ببیند و سعی کند خود را به دنیای ذهنی آنها نزدیک کند. این کتاب را با لذت بخوانید و به والدینی که کودکان مبتلا به دیسلکسیا دارند، هدیه دهید.
در پایان این یادداشت به پاس «روز معلم»، یاد تمامی معلمان دلسوزی که همراه و همدل دانش‌­آموزان خود هستند را گرامی می­‌داریم و به پاس زحماتشان سعی می­کنیم بیشتر بخوانیم و ا افزایش آگاهی خود و اطرافیانمان، دنیای بهتری برای کودکان خود بسازیم.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها