2709
درد بارداری ماه اول

درد بارداری ماه اول

1397/12/20 بازدید77032
اغلب دردهای بارداری در ماه اول شامل درد شکم، درد کمر، درد سینه و درد پاست که بیشتر آنها در حیطه طبیعی بوده و نگران کننده نیست اما در سه ماهه اول بارداری با بروز درد به ویژه اگر با خونریزی و دیگر علائم همراه باشد باید هرچه سریعتر با پزشک مشورت شود.

درد عادی و درد خطرناک در ماه اول بارداری

در اوایل دوران بارداری ممکن است دردهای متنوعی بروز می‌کند اما در این میان مهم است که کدام دردها طبیعی است و کدام درد را باید جدی گرفت! در سه ماهه اول بارداری و به ویژه در ماه اول خانمهای باردار احساس کشیدگی و درد کمر دارند که اغلب با استراحت برطرف میشود و نباید نگران بود. اگر درد شدید و ثابت باشد و مدام بدتر شود و با ترشحات غیرعادی واژن و خونریزی غیرطبیعی همراه باشد باید بلافاصله با پزشک مشورت کرد.

درد در ماه اول بارداری

درد بارداری ماه اول، کدام خطرناک است؟

در بعضی موارد سه ماهه اول بارداری، خطرناک است چون ممکن است به خاتمه بارداری بیانجامد و سقط جنین اتفاق بیفتد به همین دلیل بهتر است هر نوع درد شدید همراه با خونریزی باید به اطلاع پزشک برسانید. در صورتی که برای اولین بار مادر میشوید این حساسیت بدون شک بیشتر است و بر همین اساس با دیدن علائم زیر فورا به پزشک مراجعه کنید:
  • گرفتگی همراه با خونریزی
  • درد شدید پا
  • عدم تحمل غذا به دلیل حالت تهوع
  • درد هنگام ادرار
اگر علائم اضافی همراه با آنچه عنوان شد وجود داشت باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. علاوه بر خطر سقط جنین خطر عفونت مجاری ادراری نیز در ماههای اول بارداری وجود دارد. یک آزمایش ساده ادرار میتواند این موضوع را ثابت کند که در این صورت باید از آنتی بیوتیکهای ایمن در بارداری استفاده شود که جزو داروهای ممنوعه بارداری نباشند.

دردهای طبیعی و غیر طبیعی در ماه اول بارداری

در جدول زیر میتوانید دردهایی که در محدوده طبیعی و غیرطبیعی در ماههای اول بارداری به حساب می آیند، بخوانید:
   

دردهای طبیعی

دردهای نگران کننده

مراجعه فوری به پزشک در صورت...

تهوع و ویار صبحگاهی

درد و گرفتگی شدید شکم

درد و گرفتگی شدید شکم + خونریزی

درد پایین کمر

درد تیز و سوزنی شکم

درد و گرفتگی شدید شکم + تهوع

سردرد

درد شدید و مداوم سردرد

خونریزی همراه با تب، درد و لرز

حساسیت سینه

درد پاها

تکرر ادرار به همراه درد

درد مفاصل

درد هنگام ادرار

اضطراب به همراه تکرر ادرار

درد کمر در ماه اول بارداری

درد پایین کمر یکی از علائم اولیه بارداری است و از جمله دردهای بارداری به حساب می‌آید که طبیعی است. اغلب کمردرد ناشی از فشار به کمر به دلیل گستردگی رحم است. اما ممکن است برخی دیگر از علل وجود داشته باشد.
  • خونریزی لانه گزینی: هنگامی که جنین اولین بار به دیواره رحم متصل میشود برخی زنان دچار کمردرد میشوند.
  • وضعیت بد بدن: بدن شما سخت تلاش می‌کند تا وزن اضافی رحم را تحمل کند و این باعث بروز کمردرد میشود. باید تحرک داشته باشید و هر زمان که امکان داشت پشتتان را بکشید.
  • یبوست: به دلیل محتوای بالای آهن در ویتامینهای پیش از تولد یبوست بخشی طبیعی از زایمان زودرس است و میتواند باعث کمردرد در ماه اول بارداری شود. اطمینان حاصل کنید که به اندازه کافی مایعات مصرف می‌کنید و رژیم غذایی پرفیبر در برنامه غذاییتان قرار دارد.
  • عفونت کلیه: اگر عفونت مجاری ادرار دارید که مدت زمان طولانی درمان نشده است ممکن است همین عفونت باعث درد کمر در ماه اول بارداری شود.
 

کمردرد در بارداری


درد سینه در ماه اول بارداری

درد سینه نیز یکی از نشانه های اولیه بارداری است. در طول این دوره سینه ها برای تغذیه نوزاد با شیر مادر خود را آماده میکنند. از سوی دیگر رباطهایی که از سینه حمایت می‌کند شروع به شل شدن می‌کند و این موجب درد میشود. در اغلب موارد درد سینه نگران کننده نیست اما اگر درد سینه با تب همراه باشد باید با پزشک مشورت کنید زیرا ممکن است نشانه عفونت باشد.

درد لگن و مفاصل در ماه اول بارداری

همانند بسیاری دیگر از دردها، درد مفاصل در بارداری نیز یک درد عادی به حساب می‌آید. درد لگن در ماه اول بارداری ناشی از عصب سیاتیک است و حمام گرم و استفاده از بالش در کاهش درد موثر است. این درد اغلب در سه ماهه دوم شایعتر است اما ممکن است در ماههای اول بارداری نیز رخ دهد. این درد به طور کلی ناشی از شل شدن مفاصل است و درد نگران کننده‌ای نیست و نیازی به مراجعه به پزشک نیست.
 

کمردرد در بارداری

درد پا در ماه اول بارداری

گرفتگی پاها در سه ماهه سوم بارداری بیشتر اتفاق می‌افتد و بیشتر خانمها از این درد شکایت دارند اما این درد در ماه اول بارداری نیز ممکن است خانم باردار را درگیر کند. بزرگ شدن رحم فشار زیادی به اعصاب و رگهای خونی پا وارد می‌کند. درد سیاتیک با افزایش وزن رحم میتواند بروز کند که با پاها کشیده میشود. سایر علل درد پا شامل ترومبوز وریدی و فیبروئیدهای رحمی است که در این صورت باید هرچه زودتر با پزشک تماس بگیرید.

ارسال نظر شما

login captcha

ببخشید قولنج هم زیاد میکنم و تو کل بدنم میپیچه خیلی هم دردش شدیده اونو چکنم؟

سلام من درد شدید پریودی دارم  پریود نشدم استرس دارم خیلی منتظر بارداری هستم آیا ممکنه باردار باشم؟


@بهارناربجی

سلام دوست عزیز اگر تاخیر در پریود خود دارید باید تست بارداری انجام بدهید تا وضعیت شما مشخص شود موفق باشید 

پربازدیدترین ها