2109
آجیل خام بهتر است یا بوداده؟

آجیل خام بهتر است یا بوداده؟

1397/12/18 بازدید823

نی نی سایت: چند روز دیگر عید است و دید و بازدید و مهمانی. اگر نگران سلامتی تان هستید و نمی دانید در این مهمانی ها آجیل بخورید یا نخورید؟ آجیل خام بهتر است یا بوداده؛ حتما این مطلب را بخوانید.
فرهاد وحید دکترای تغذیه و رژیم درمانی معتقد است مبتلایان به بیماری‌های مزمن غیرواگیر می‌توانند با رعایت نکاتی، آجیل خام را به مقدار محدود مصرف کنند.
این دکترای تغذیه و رژیم درمانی درباره میزان مجاز مصرف روزانه نمک گفت:« افراد روزانه باید پنج گرم نمک یُددار مصرف کنند، که میزان مصرف روزانه نمک در ایرانیان ۲ تا سه برابر میانگین جهانی است. برای بو دادن آجیل اغلب از نمک‌های غیریُددار استفاده می‌شود، بنابراین افرادی که آجیل بو داده را مصرف می‌کنند در معرض ابتلا به بیماری‌های ناشی از کمبود یُد قرار می‌گیرند، از سوی دیگر فرآیند بو دادن آجیل، یُد نمک را از بین می‌برد. در فرآیند بو دادن آجیل، ترکیبات آلدئیدی به نام «آکریل آمید» تولید می‌شود که این ترکیبات سرطان‌زا هستند.»

آجیل خام و بیماران دیابتی

وحید در ادامه درباره بیماران دیابتی و مصرف آجیل خام به باشگاه خبرنگاران جوان گفت:« مصرف آجیل خام به مقدار محدود و مشخص شده در مبتلایان به دیابت علاوه بر کنترل این عارضه، روند ابتلا به عوارض کوتاه مدت یا بلند مدت ناشی از دیابت مانند پای دیابتی، بیماری‌های کلیوی و اختلالات چشمی را کُند می‌کند. آجیل خام غنی از ویتامین‌ها، انواع مواد معدنی و فیبر است، آجیل به علت داشتن فیبر، متابولیسم (سوخت و ساز) گلوکز بیماران مبتلا به دیابت را تنظیم می‌کند و همین و موضوع سبب افزایش قند خون می‌شود، آجیل همچنین به علت دارا بودن ویتامین‌ها و انواع مواد معدنی حساسیت به انسولین را در بیماران دیابتی افزایش می‌دهد، بنابراین سلول‌ها نسبت به انسولین واکنشی بهتر نشان می‌دهند و گلوکز خون کاهش پیدا می‌کند. ویتامین B۱ یا منیزیم موجود در آجیل از بروز عوارض کوتاه مدت یا بلند مدت ناشی از بیماری دیابت پیشگیری یا روند ابتلا به این عوارض را کُند می‌کند، بنابراین مبتلایان به دیابت باید مغز‌هایی را که سرشار از فیبر محلول، منیزیم و ویتامین B۱ هستند، در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهند، بادام زمینی و نخودچی غنی از فیبر و بادام درختی و تخمه کدو سرشار از منیزیم و ویتامین B۱ هستند.»
این دکترای تغذیه درباره اندازه مصرف آجیل خام در بیماران دیابتی گفت:« مبتلایان به دیابت روزانه مجاز هستند که پنج عدد بادام درختی، پنج تا ۱۰ عدد بادام زمینی یا ۲ قاشق غذاخوری تخمه کدوی خام را مصرف کنند، آجیل به علت داشتن چربی زیاد، چگالی انرژی بالا دارد، بنابراین همه افراد به ویژه بیماران دیابتی باید در مصرف آن احتیاط کنند.»

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها