2109
کولیک نوزاد، دلایل و درمان

کولیک نوزاد، دلایل و درمان

1397/11/01 بازدید1725

نی نی سایت: حدود 25 در صد از نوزدادان کولیک یا قولنج را تجربه می کنند. اگر نوزاد کمتر از پنج ماه سن دارید و بیش از سه ساعت در روز و بیشتر از سه روز در هفته به صورت مداوم گریه می کند، ممکن است مبتلا به کولیک یا قولنج نوزادی باشد.پزشکان هنوزدلیل مشخصی برای کولیک نوزادان پیدا نکرده اند، اما گفته می شود عواملی مثل مصرف سیگار مادران در دوران قبل، حین و بعد از بارداری در این عارضه نقش دارد.

دلایل اصلی کولیک نوزاد

نتایج تحقیقات نشان می دهد نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند، کمتر درمعرض کولیک قرارمی گیرند.از جمله دلایلی که کولیک نوزادان را تشدید می کند، کامل نبودن دستگاه گوارش نوزاد و تغذیه او با شیر خشک است.اگر نوزاد از شیرمادرتغذیه می کند، رعایت رژیم غذایی مناسب مادر و توجه به حساسیت به لبنیات، سویا، تخم مرغ یا حتی محصولات حاوی گندم بسیار مهم است.
دکتر هاجر همتیان کارشناس سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این باره به خراسان می گوید:« این نوزادان، همانند سایر نوزادان غیر کولیکی آب دهانشان بیش از حد معمول است، استفراغ نشان دهنده کولیکی بودن نوزاد نیست و می تواند ناشی از مشکلات دیگری نظیر خوردن شیر زیاد یا حساسیت به موادی مانند لبنیات باشد. همچنین تغییری در وضعیت مدفوع نوزاد کولیکی به وجود نمی آید و اسهال یا وجود خون در مدفوع غیرعادی است و باید با پزشک مشورت شود.»

نکاتی برای کاهش کولیک نوزاد

به گفته دکتر همتیان باید وعده های شیر دادن کودک بیشتر شود و میزان شیردریافتی در هر وعده کاهش یابد تا کودک بتواند مقدار کمتر شیر را هضم کند . گرفتن آروغ نوزاد بعد از شیر خوردن و همچنین نحوه شیر دادن نوزاد بسیار مهم است .مادر باید او را طوری در آغوش بگیرد که سر نوزاد کمی بالا تر قرار گیرد تا ریفلاکس، نوزاد را آزار ندهد . زمانی که نوزاد بی قرار است، او را در بهترین حالت قرار دهید تا احساس درد کمتر شود.«می توان گاهی نوزاد را به روی شکم خواباند و پشت او را به آرامی ماساژ داد، اگر نوزاد از شیر مادر تغذیه می کند، بهتر است از مصرف مواد غذایی نفخ دار نظیر حبوبات، کاهو، انواع کلم، سیب زمینی، تربچه، کرفس، هویج و بادمجان تا حد امکان خودداری شود؛ همچنین از مصرف مواد غذایی که ممکن است نوزاد به آن حساسیت داشته باشد، بپرهیزید. مصرف غذا‌های ترش و میوه‌ هایی که حالت اسیدی دارند (مرکبات، گوجه فرنگی و غیره) شیر گاو یا پاستوریزه و لبنیات زیاد توسط مادر موجب پیدایش حساسیت نوزاد به شیر گاو و پیدایش گاز در روده‌های کودک می‌ شود. بنابراین اگر نوزاد یا شیرخواری دچار زور زدن و درد‌های شکمی است، مادر نباید غذا‌های ذکر شده را مصرف کند.»

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 هفته پیش
|
13999 بازدید

5 پوزیشن خواب برای نوزاد

نوشته

5 روز پیش
|
5500 بازدید

فیلم بهترین هدیه روز معلم

نوشته

2 روز پیش
|
3496 بازدید