2109
این کتاب احساسات منفی کودکتان را کنترل می‌کند

این کتاب احساسات منفی کودکتان را کنترل می‌کند

1397/10/24 بازدید490

کتاب نگرانی شبیه ابر است

  • نویسنده : شونا آینز
  • تصویرگر : ایریس آگوچ
  • مترجم : احمد تصویری
  • انتشارات مهرسا،1396
  • قیمت نسخه کاغذی : 7000 تومان
  • مخاطب : کودکان 5 تا 9 ساله
برخی از والدین معتقدند باید دنیای کودکان را سرشار از شادی و کامیابی کنیم ؛ وکودک ما نباید اضطراب و ناامیدی و غم و هر نوع از هیجان های منفی را تجربه کند. فقط در چنین حالتی خود را والدین موفق و کارآمدی می دانند. اما این والدین غافلند که تجربه های زندگی کودک ، باید انسانی و طبیعی باشد. بزرگ کردن و پرورش کودک در محیطی بدون ناکامی و استرس، نه تنها ممکن نیست؛ بلکه نشان از کمال طلبی بیمارگون والدین دارد. در هر صورت کودک دیر یا زود هیجان های منفی را ادراک و تجربه خواهد کرد. لازم است وقتی کودک دچار هیجان منفی می شود؛ با او همدلی و همدردی کرد. حال بد او را به رسمیت شناخت. برایش توضیح داد که همه دچار این احوالات می شوند و در چنین مواقعی می توان برای کاستن از ناراحتی ها چه کرد.
کتاب هایی از این دست کتاب که امروز معرفی می کنیم؛ به کودکان کمک می‌کنند تا احساسات منفی خود را بشناسند. در این کتاب والدین می آموزند که چگونه درباره احساسات منفی با کودک حرف بزنند و با چه عباراتی آنها را توصیف کنند. چگونه کودک را با آنچه ادراک می کند؛ آشنا کنند و راه مقابله با این احساسات را بیاموزند. این کتاب ها علاوه بر اینکه به کودک می آموزند که احساسات خود را به خوبی مدیریت کنند؛ به والدین هم کمک می کنند در مواجهه با هیجانات منفی کودک چه راه هایی مناسب و جالبی برای ابراز و شناخت آنها وجود دارد.
تصویرگری این کتاب، بسیار مناسب و گویا است و می توان با عبارات و کلمات خود کودک و با کمک تصاویر کتاب آن را باز تعریف کرد. نویسنده کتاب که خود نیز روانشناس بالینی است؛ سالها است با کودکانی که در شرایط دشوار زندگی می‌کنند به کار درمان و مشاوره می‌پردازد و این کتاب نیز حاصل تجربیات گرانقدر اوست.

کتاب تمرین ایجاد آرامش و کاهش فشارهای روانی بای کودکان : کمک به کودکان در مقابله با اضطراب، فشارها و تحولات روانی

  • نویسنده : لورنس شاپیرو، رابین .ک. اسپرینگ
  • مترجم : لیلا شریفی
  • انتشارات اندیشه معاصر، 1390
  • قیمت نسخه کاغذی : 8500تومان
  • قیمت نسخه دیجیتال : 4500 تومان
  • مخاطب : والدین، مربیان و معلمان
به عنوان پدر و مادر، مربی مهد و معلم مدرسه، یا پرستار و پزشکی که با کودکان سروکار داریم؛ مدام با موقعیت هایی مواجهیم که کودک ما دچار اضطراب، بیقراری، خشم و پرخاشگری است. گاهی هم خودمان بی حوصله و تحت فشار هستیم. چه منبع اضطراب و نگرانی و ناراحتی در خود ما باشد؛ یا کودک ما به هر دلیلی دچار احساسات و رفتارهای منفی و هیجان‌های ناخوشایند باشد؛ یا تحت شرایطی زندگی و کار کنیم که برایمان نامطلوب و ناخوشایند است؛ باید تکنیک هایی را بلد باشیم که در این شرایط اوضاع را کنترل کنیم و از آسیب رسیدن به خود و عزیزانمان پیشگیری کنیم.
همین طور ما به عنوان والدین موظفیم کودک خودمان را برای مواجهه و مقابله با شرایط ناخوشایند آماده کنیم. زندگی کودک ما از همان ضربه تولد، همراه با استرس و اضطراب است. طی کردن تمامی مراحل رشد و تغییراتی که کودک در روند رشد ادراک می کند؛ از یادگیری شیر خوردن و شیشه به دهان گرفتن، واکسن ها، دندان در آوردن و راه رفتن و کنترل ادرار و مدفوع، تولد خواهر یا برادر کوچکتر، رفتن به مهدکودک و مدرسه، یاد گرفتن زندگی جمعی با همسالان و نشان دادن توانمندی ها در زندگی نابرابر اجتماعی، و بحران بلوغ و ... همگی همراه با اضطراب و استرس هستند.
کودک ما باید همراه با والدینش بیاموزد در هر یک از این شرایط چقدر توان مدیریت احساسات خود را دارد. چقدر می تواند محیطش را کنترل و دستکاری کند، تا کمترین آسیب و ناراحتی و ناکامی را تحمل کند. این چیزی نیست که در بزرگسالی بیاموزیم. بلکه باید از بدو کودکی همراه با والدین خود مهارتهای مدیریت رفتاری را تمرین و باز تمرین کنیم؛ تا آنها تبدیل به عادت رفتاری ما در مواجهه با شرایط استرس زا شوند. فقط با طی کردن چنین روندی، می توانیم از سلامت و قوت بنیان های روانی کودک خود اطمینان یابیم.
یکی از ویژگی های کتاب این است که ابتدا به والدین می آموزد در شرایط پر استرس چطور آرامش خود را حفظ کنند. آرام ماندن و مدیریت هیجان را ،کودک ابتدا از رفتارهای پدر و مادرش می آموزد. سپس در این بستر تجربه واقعی کودک، می توان مهارت ها و تمرینهای دیگر را آموزش داد و در ذهن کودک ثبت کرد. فصل اول کتاب به والدین کمک می کند محیط خانه را تا حد امکان آرام کنند. در این فصل شما یاد می گیرید که با سالم کردن سبک زندگی و سبک والدی خود، از بروز بسیاری از تنشها پیشگیری کنید. درست است که زندگی به خودی خود با تغییرات و مشکلات ناخواسته، بر ما و خانواده مان تنش و استرس وارد می کند و الزاما نمی توانیم زندگی ای فارغ از فشار داشته باشیم. ولی می توانیم تا حد امکان از تاثیر منفی این واقعیات زندگی بر خود و خانواده خود بکاهیم.
در ابتدا پدر و مادر باید فعالیت های محبوب خود را برای کاهش استرس لیست کنند و سعی کنند در طول هفته برای کاهش تنش ها و استرس های خود برنامه ریزی کنند. فعالیت هایی مثل پیاده روی طولانی، موسیقی آرام بخش گوش کردن، صحبت و معاشرت با دوستان همدل، تمرین یوگا و مدیتیشن و ... برای رسیدن به این هدف مناسبند. هر کس می تواند لیست مطلوب خود را آماده کند و سپس برای فعالیت های فردی یا مشترک برنامه ریزی کنند. قطعا انجام مرتب این فعالیت ها باعث آرامش بیشتر در خانه می شود. در این فصل با چهارده فعالیت برای افزایش آرامش در محیط خانه آشنا می شوید و می توانید به تدریج با عملی کردن آنها، باعث افزایش فضای ارام و همدلانه در خانه خود شوید.
در فصل بعدی کتاب، با انواع روشهای آرامسازی خود آشنا می شوید. تکنیک های بسیار جالب و متنوعی در این فصل توضیح داده شده اند. همچنین می آموزید چطور در کنترل دردها، خوابیدن بچه ها و غذا خوردن با این تمرینات مهارت بیشتری بیابید.
شاید به نظر بیاید تمرین های یوگا برای کودکان مناسب نیست. اما در این فصل کودک خود را همراه با خود به یوگا علاقمند می کنید. پژوهش های بسیاری بر نقش مهم تمرینات یوگا در افزایش اعتماد به نفس و آرامش درونی و تمرکز فرد تاکید کرده اند. آموزش این مهارتها یکی از بهترین هدایایی است که به کودک خود می دهید و او را برای مواجهه با استرس های زندگی آماده می کنید. در این فصل همچنین با فعالیت ها و بازی هایی آشنا می شوید که نه تنها استرس و عواطف منفی کودک را در جهت خلاقیت و بازی مدیریت می کنند، بلکه در حالت عادی هم شادی و هیجان را برایش به ارمغان می آورند.
کتاب پر از تمرین ها و فعالیت های لذت بخش برای افزایش آرامش و هوش هیجانی کودک است. با استفاده از انواع هنرها و بازی ها، یاد می گیرید که با افزایش شادی و خوشحالی، بر تنش های خود غلبه کنید.
پیش از این نیز بر نقش هوش هیجانی در سلامت و کیفیت زندگی کودکان و بزرگسالان تاکید کرده بودیم. هوش هیجانی همین شناخت عواطف و احساسات و رفتار درست برای مدیریت آن است. خوشبختانه هوش هیجانی کاملا اکتسابی است. در هر زمان و با هر سطحی از زندگی، می توان مهارتهای مبتنی بر آن را آموخت و تمرین کرد. ناگفنه پیداست که آنچه سبب کامیابی در زندگی می شود، همین مدیریت عواطف و شناخت صحیح از توان هیجانی ماست. پس در خواندن این کتاب و انجام تمرین های آن اصلا تعلل نکنید.

ارسال نظر شما

login captcha

با سلام 

کتاب بسیار عالی است.





پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

2 هفته پیش
|
16512 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

2 روز پیش
|
4888 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11663 بازدید