2109
خودکشی واگیر دارد؟

خودکشی واگیر دارد؟

1397/10/16 بازدید526

نی نی سایت: «خودکشی یک رفتار است که می‌تواند نشانه هم داشته باشد. مثلا ممکن است نشانه بیماری‌های روانی باشد. از نظر شیوع اختلال روان‌پزشکی از شدید تا ضعیف، از هر 100 نفر 23 نفر اختلال روان‌پزشکی دارند به این معنی که این اختلالات می‌تواند شامل افسردگی خفیف تا حادترین اختلال باشد.»
مریم عباسی نژاد کارشناس مسئول پیشگیری از خودکشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان این مطلب درباره خودکشی در ایران گفت:« 70 درصد موارد اقدام به خودکشی در شهر اتفاق می‌افتد. 33 درصد آمار خودکشی مربوط به خانه‌داران بوده‌ است. حدود 80 درصد از مواردی که منجر به خودکشی می‌شود به وسیله دارو انجام می‌گیرد و افراد با این تصور که می‌توانند درمان شوند، اقدام به مصرف آن‌ها می‌کنند و راهی بیمارستان می‌شوند. خوشبختانه خودکشی به وسیله دارو مهم‌ترین روش نیست.»

خودکشی و سابقه فامیلی

عباسی‌نژاد در ادامه گفت:« در جهان از هر 100 هزار نفر، 10 نفر بر اثر خودکشی فوت می‌کنند؛ پس خودکشی چیزی است که عموماً شیوع ندارد و با وجود اینکه بسیار خطرناک و مهلک خواهد بود و اگر از آن غفلت کنیممی‌تواند تبدیل به معضل شود، قابل پیشگیری است. خودکشی از آن دسته از مواردی است که اگر رها شود ممکن است به فاجعه تبدیل شود. » به گفته این روانپزشک خودکشی در افراد فامیل هم از مواردیست که در انجام خودکشی موثر است. اگر در خانواده‌ای فردی بوده که خودکشی و فوت کرده‌است، روان‌پزشک مربوطه باید به این نکته توجه داشته‌باشد که هرکسی که نسبت فامیلی و خونی با آن فرد دارد، دارای عامل بیولوژیک و زیستی ژنی است که او را مستعد برای این رفتار می‌کند. ضمن اینکه شخص به خاطر دارد که یکی از اعضای فامیلش اقدام به خودکشی کرده، پس این رفتار برای او پذیرفته‌شده است.»
به گفته این کارشناس مسئول پیشگیری از خودکشی وزارت بهداشت، خودکشی واگیردار است و براثر یادگیری تکثیر می‌شود و لزوماً یک مسئله طبی نیست که از بین برود.
عباسی نژاد با اشاره به انتشار دراماتیک خبر خودکشی و فرد اقدام کننده در رسانه‌ها گفت:‌ رسانه‌ها باید سعی کنند در انتشار اخبار بد هم تاثیر درست روی مخاطبان بگذارند. اثر غیرمستقیم این خبرها این‌گونه است که مثلاً اگر کسی درباره خودکشی به قدر زیاد فکر کند، ممکن است ذهن فرد به سمت خودکشی برود و تحت تاثیر آن قرار بگیرد. این حرف هم کاملاً غلط است که درباره خودکشی صحبت نکنیم، مبادا ذهنمان به سمت آن برود.»

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها