2109
کودکان و مسواک زدن

کودکان و مسواک زدن

1393/06/01 بازدید7127

برای پیشگیری از مشکلات بعدی در سلامت دندان های کودک بهتر است مسواک زدن را از همان زمان که دندان ها شروع به رویش کردند، یعنی حدود شش ماهگی، آغاز کنید. برای این کار، بهترین روش این است که او را روی پای خود بنشانید،سرش را کمی کج کنید و روی آرنجتان بگذارید و به آرامی، روی دندان هایش را بشوئید. این کار را می توانید دو بار در روز انجام دهید.اگر با این روش راحت نیست، میتوانیدترتیبی بدهید که او دراز بکشد و سرش را روی پای شما بگذارد زیرا به هر حال از آرنج نرم تر است و بعد دندان هایش را بشوئید.

 ممکن است کودک بخواهد مسواک را بجود و یا با دستش آن را بگیرد. بگذارید کنجکاوی اش را امتحان کند اما بعد مسواک را مجددا به داخل دهانش برگردانید و شستن را ادامه دهید.دقت کنید هیچوقت نباید کودک را به زور وادار به قبول این کار یا باز کردن دهان کرد زیرا قرار است بعدها مسواک زدن برایش یک عمل خوشایند باشد نه کاری که از آن گریزان است.

فراموش نکنید خمیر دندانی که می خرید باید از نوع کم فلوراید و مانند مسواک، مخصوص بچه ها باشد و توجه داشته باشید هنگام مسواک کردن مقدار زیادی از خمیر دندان را روی مسواک نریزید زیرا فلوراید بیش از حد، موجب ایجاد لکه های سفید رنگ روی د ندان ها می شود . کم کم که بزرگ تر شد می توانید به او یاد بدهید که بعد از پایان کار، خمیر دندان های اضافی داخل دهانش را بیرون بریزد.

معمولا تا هفت یا هشت سالگی پدر و مادر باید به کودک در مسواک زدن کمک کنند اما از این سن به بعد می توان انجام کار را به تدریج به خود او واگذار کرد.

نکته آخر اینکه بچه ها عاشق کپی برداری هستند پس یک راه مناسب برای اینکه به او بفهمانید سلامت دهان و دندان مهم است،این است که خودتان حداقل یک بار صبح و یک بار شب در مقابل چشمانش دندان هایتان را مسواک کنید.

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها