2109
برداشتن رحم باعث زوال عقل می‌شود؟

برداشتن رحم باعث زوال عقل می‌شود؟

1397/09/21 بازدید3747
نی نی سایت: بر اساس یک مطالعه جدید، برداشتن رحم یا انجام عمل «هیسترکتومی» احتمالا خطر زوال عقل یا دمانس را افزایش می‌دهد.
انجام هیسترکتومی برای برداشتن رحم باعث شروع یائسگی می‌شود. بعد از جراحی، بسیاری از خانم‌ها متوجه تغییراتی در قوه درک‌شان شده و بعضی‌ها دچار گیجی و حواس‌پرتی یا همان مه‌آلود شدن مغز می‌شوند.

محققان تا پیش از این با هم به توافق نرسیده بودند که اعلام کنند بین هیسترکتومی، یائسگی و اختلال عملکرد فکری رابطه روشنی وجود دارد اما مطالعه جدیدی که توسط پژوهشگران دانشگاه آریزونا انجام شده، اولین مطالعه‌ای است که رابطه مستقیم بین رحم و مغز را تایید کرده است.
در آزمایش روی موش‌ها، محققان متوجه شده‌اند برداشتن رحم به تنهایی- بدون تخمدان‌ها- ممکن است باعث اختلال در شناخت و درک و از دست رفتن حافظه کوتاه مدت شود.
با اینکه رحم یکی از بخش‌های اصلی آناتومی زنانه در طول سال‌های باروری خانم‌هاست، این تئوری شایع در جامعه پزشکی همیشه وجود داشته که بعد از یائسگی، رحم هیچ کارایی خاصی ندارد. اما مطالعه جدید نشان داده است رحم غیر بارور، به‌درد نخور نیست و در واقع بر عملکرد مغز موثر است.
حدود یک سوم زنان بالای 60 سال زنان آمریکایی هیسترکتومی انجام می‌دهند که بیشترشان ضرورت پزشکی ندارند و صرفا برای جلوگیری از بروز شرایطی انجام می‌شود که گزینه‌های کم تهاجمی‌تری هم برایشان وجود دارد.

بنابراین برداشتن انتخابی رحم در واقع باعث مختل شدن روان صدها هزار زن در هر سال می‌شود. حالا محققان مشغول مطالعه بیشتر در این مورد هستند تا بررسی کنند که آیا فراموشی و از دست رفتن حافظه کوتاه مدت که بعد از برداشتن رحم با هیسترکتومی بروز می‌کند، برگشت‌پذیر است یا شروع فراموشی و زوال عقل به شکلی فراگیرتر است.

منبع: DailyMail

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها