2109
دندان درد در بارداری

دندان درد در بارداری

1397/09/21 بازدید4775
تغییرات هورمونی و فیزیکی در دوران بارداری باعث ایجاد علائمی می‌شود که گاهی گمراه کننده است. در این میان دردهای زیادی ممکن است به دلیل این تغییرات ایجاد شود، از درد شکم، درد پهلو و درد کمر گرفته تا دندادن درد در بارداری. این درد نه تنها ممکن است به سایر دردهای زن باردار اضافه شود بلکه احتمال نیاز به دندانپزشک را تقویت می‌کند.

دلیل دندان درد در بارداری

دندان درد در دوران بارداری می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. زنان باردار مانند بقیه ممکن است مشکلات دندانی و درد دندان و لثه پیدا کنند. با این حال زنان باردار به دلیل سطوح بالای هورمون لثه‌های حساس‌تر و متخلخل‌تری از وضعیت طبیعی دارند که این می‌تواند منجر به افزایش احتمال بزاق و تحریک دندان و دندان درد شود.

دندان درد در بارداری مهم است

دندان درد در دوران بارداری می‌تواند یک مشکل ساده یا یک ناراحتی شدید همراه با علائم دردناک باشد. در حالی که بسیاری از زنان باردار به دلیل تغییرات هورمونی دندان درد را تجربه می‌کنند دندان درد شدید در این دوران طبیعی نیست و در صورت وجود دندان درد شدید توصیه می‌شود به دندانپزشک مراجعه شود.

عفونت دندان در بارداری خطرناک است

متخصصان تاکید می‌کنند که مشکلات دندانی به ویژه در دوران بارداری فقط مادر را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد. در واقع عفونت‌های باکتریایی لثه‌ها که اغلب احساس درد در دندان ایجاد می‌کنند می‌توانند از طریق جریان خون به جنین منتقل شوند. این عفونت‌ها از جفت عبور می‌کنند و عفونت رحم را ایجاد می‌کند. بیماری لثه و دندانها در طول بارداری می‌تواند موجب افزایش خطر سقط جنین و زایمان زودرس شود.

پیشگیری از دندان درد در بارداری

برای پیشگیری از مشکلات دندان و لثه بهتر است خانم‌هایی که قصد بارداری دارند، پیش از بارداری یا در اوایل بارداری به دندانپزشک مراجعه کنند تا از سالم بودن دندان‌هایشان اطمینان حاصل کنند. از آنجا که اکثر دندانپزشکان توصیه می‌کنند هر 6 ماه برای معاینه مراجعه شود، خانم باردار احتمالا در سه ماهه سوم بارداری نیز باید مراجعه کند. در این فاصله باید مرتب مسواک بزنید و بدانید که کمی خونریزی لثه طبیعی است اما اگر خونریزی شدیدتر شد باید به پزشک مراجعه کنید.
دندان درد در دوران بارداری با داروهای ضدبارداری و ژلها درمان می‌شود. باید به این نکته توجه داشت که بسیاری از داروهایی که می‌توان در زمان عادی استفاده کرد در دوران بارداری ممنوع است و توصیه می‌شود پیش از استفاده از هر نوع دارویی با متخصص مشورت شود. درست است که بیشتر متخصصان استفاده از مسکن‌هایی مانند استامینوفن را رایج می‌دانند اما در دوران بارداری مصرف هرگونه دارو باید با تایید پزشک باشد.

درمان دندانپزشکی در سه ماهه اول بارداری

در سه ماهه اول بارداری چون اندام های جنین شکل میگیرد هرگونه انجام درمان های دندانپزشکی در این دوران بسیار خطرناک است مگر آنکه درد و عفونت شدید باشد و این عفونت مضرات بیشتری برای جنین دارد. در سه ماهه دوم بارداری با توجه به اینکه اندام های جنین شکل گرفته است و احتمال سقط جنین نیز کاهش می یابد میتوان درمانهای دندانپزشکی را از سر گرفت. در سه ماهه سوم بارداری به دلیل بزرگ شدن شکم دراز کشیدن برای مادر باردار سخت است و به همین دلیل زمان مناسبی برای انجام کارهای دندانپزشکی نیست. 
 

درمان‌های موثر دندان درد در بارداری

  • شستشو با آب گرم: مسواک زدن و نخ دندان کشیدن روال روزانه در بهداشت دهان و دندان است اما رعایت برخی نکات می‌تواند مانع از مشکلات شدید دندانی برای خانم باردار شود. مرکز ملی منابع تغذیه درمانی توصیه می‌کند زنان باردار بعد از هر وعده غذا در صورتی که به دلیل تهوع بارداری امکان مسواک زدن ندارند، حتما با آب گرم دهانشان را شستشو دهند. اضافه کردن یک قاشق چای خوری نمک ممکن است به تمیز کردن بیشتر دهان و دندان‌ها کمک کند. مسواک زدن مرتب می‌تواند از این درد پیشگیری کند.
  • ضدعفونی کنید: برخی ضدعفونی کننده‌ها را می‌توان برای آرام کردن درد لثه‌ها استفاده کرد. بنزوکائین را می‌توان به طور مستقیم روی دندان تحریک شده یا لثه استفاده کرد. زنان باردار باید در مورد استفاده از ضدعفونی کننده‌ها با پزشک مشورت کنند اما راه‌حل ضدعفونی کردن طبیعی دندانها استفاده از روغن گل میخک است که می‌تواند باعث کاهش موقت درد شود.
  • کمپرس گرم و سرد: کمپرس گرم و سرد گاهی اوقات می‌تواند تسکین موقتی دندان درد در بارداری باشد. می‌توانید یک بطری آب گرم یا سرد را روی صورتتان قرار دهید یا از پارچه سرد و پک‌های سرد استفاده کنید. این روش به دفعات متعدد قابل استفاده است. در صورت درد لثه بهتر است بعد از مسواک زدن یخ را روی لثه‌ها بکشید تا احساس کرختی و بی‌حسی ناشی از آن درد را تسکین دهد.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

3 روز پیش
|
4951 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

2 هفته پیش
|
14728 بازدید

عید سعید فطر مبارک

نوشته

6 روز پیش
|
3822 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

3 روز پیش
|
3616 بازدید