2109
آنتی بیوتیک بچه‌ها را چاق می‌کند؟

آنتی بیوتیک بچه‌ها را چاق می‌کند؟

1397/08/13 بازدید62
نی نی سایت: بچه‌هایی که تا قبل از تولد دو سالگی، بیماری‌شان با آنتی بیوتیک درمان می‌شود، در معرض چاقی کوکان در سنین پیش دبستانی قرار دارند.
دانشمندان آمریکایی با بررسی تاثیر درمانی‌های رایج عفونت‌ها احتمال می‌دهند که تجزیه باکتری‌های روده تاثیر طولانی‌مدت‌تری بر متابولیسم بچه‌ها دارد و احتمال چاق شدن‌شان را بیشتر می‌کند.

در این مطالعه که 333 هزار کودک نوپای آمریکایی تحت نظر محققان بودند، مشخص شد اگر این بچه‌ها قبل از دو سالگی تحت درمان آنتی بیوتیکی قرار گرفته باشند، 26 درصد بیش از سایر همسالان خود در معرض چاقی کودکی قرار خواهند داشت.

خطر افزایش وزن بچه‌ها می‌تواند با داروهای مختلفی افزایش یابد؛ مثل دارویی که برای ترشح بیش از حد اسید معده بچه‌ها ترشح می‌شود هم، می‌تواند تا حدودی باعث چاقی کودکان شود.

البته محققان مستقل از این مطالعه هم معتقدند بعضی موارد دیگر می‌تواند در چاقی و بیمار شدن بچه‌ها موثر باشد؛ مثلا نوپایانی که سابقه سلامت خوبی ندارند بیشتر در معرض چاقی در سنین پیش دبستانی هستند و اگر در معرض دود سیگار قرار بگیرند، خطر بروز عفونت افزایش می‌یابد.

ظاهرا حالا کشورهای پیشرفته درگیر مشکلاتی مثل چاقی کودکان و استفاده بیش از حد از آنتی‌بیوتیک‌ها هستند که بنابر مطالعه جدید، استفاده از داروهای آنتی بیوتیک و ضد اسید در سنین پایین و نوپایی، احتمال چاقی کودکان افزایش می‌یابد.

منبع: Independent

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها