2109
بارداری طبیعی بعد از آی وی اف (IVF)!

بارداری طبیعی بعد از آی وی اف (IVF)!

1397/07/25 بازدید9084
شنیدن این جمله که «تست بارداری شما منفی است» بعد از گذراندن همه مراحل آی وی اف می‌تواند ناامیدکننده و خسته‌کننده باشد. این موضوع ممکن است شما را در مورد تلاش دوباره برای انجام عمل آی وی اف گران قیمت مردد کند. از سوی دیگر شاید شنیده باشید که برخی زوجین بعد از شکست انجام آی وی اف بدون هیچ مداخله‌ای باردار شده‌اند. در مورد اینکه بعد از آی وی اف می‌توان باردار شد بهتر است با متخصص زنان و زایمان مشورت کرد.

بارداری طبیعی بعد از آی وی اف امکان دارد؟

اگر شما از طریق آی وی اف تحت درمان قرار گرفته‌اید این به آن معنا نیست که شما نابارور هستید و نمی‌توانید به طور طبیعی باردار شوید. در ابتدای آی وی اف ممکن است شما حتی همه آزمایش های بارداری را انجام داده و خوشحال باشید از اینکه باردار هستید اما بعد از مدت کوتاهی آی وی اف ناموفق از آب دربیاید. باروری شما ممکن است کمتر از میانگین زوجین باشد با این حال در بسیاری از موارد امکان بارداری طبیعی بعد از آی وی اف وجود دارد.
امکان بارداری طبیعی با آی وی اف

افزایش بارداری با تکرار آی وی اف

تجربه یک دوره آی وی اف ناموفق معمولا شانس شما را برای یک دوره آی وی اف بعدی کاهش نمی‌دهد. در برخی موارد ممکن است حتی شانس بهتری برای بارداری داشته باشید چون اطلاعات کلی شما بالا رفته است.
براساس آمار منتشر شده از دانشگاه نیوسات ولز استرالیا مشخص شد بعد از یک دوره آی وی اف شانس بارداری 21 درصد بود و بعد از دو دوره این احتمال به 31 درصد رسیده است. آی وی اف در دوره سوم 36 درصد، در دور چهارم 38 درصد و در دوره پنجم 40 درصد است. بعد از 5 دوره ناموفق احتمال بارداری یک درصد افزایش نشان داد.

چرا ممکن است بارداری بعد از آی وی اف اتفاق بیفتد؟

دلایل متعددی وجود دارد که بیمارانی بدون درمان یا بعد از آی وی اف ناموفق باردار می‌شوند. برای مثال بیماران خاصی که ناباروری نامشخص دارند پس از گذر از یک دوره IVF از سیگنال‌های باروری بدنشان مطلع میشود. با توجه بیشتر به این سیگنال‌ها احتمال بارداری طبیعی در آنها افزایش می‌یابد.
در برخی بیماران آی وی اف به دلیل ضعیف بودن دیواره رحم شکست می‌خورد با این حال این افراد می‌توانند به طور طبیعی باردار شوند. احتمالا این موضع به این دلیل اتفاق می‌افتد که دیواره رحم آنها در مقایسه با آی وی اف بهتر عمل می‌کند.

امکان بارداری با ای وی اف
 

راه‌های افزایش احتمال بارداری طبیعی بعد از آی وی اف

انتخاب شیوه زندگی خاص به منظور بارداری طبیعی بعد از آی وی اف ناموفق بسیار موثر است. مصرف 2 عدد سیگار در روز احتمال بارداری را 44 درصد کاهش می‌دهد. همچنین مصرف 4 فنجان یا بیشتر نوشیدنی‌های کافئین‌دار باعث کاهش 26 درصدی احتمال بارداری می‌شود. چاقی نیز احتمال بارداری طبیعی را 29 درصد کم می‌کند. درباره تغییر شیوه زندگیتان با پزشک صحبت کنید تا شانس بارداریتان را بالا ببرید.

نکات مهم برای بارداری بعد از آی وی اف

اولین توصیه پژوهشگران به زنانی که آی وی اف ناموفق داشته‌اند این است که شاخص توده بدنی یا همان BMIشان را در محدوده طبیعی نگه دارند. دیگر نکاتی که باید رعایت شود عبارت است از:
  • داشتن رژیم غذایی مناسب با مقدار زیادی پروتئین و ویتامین
  • ترک سیگار و عدم مصرف نوشیدنی‌های الکلی
  • دوری از آفت‌کش‌ها و علف‌کش‌ها
  • شناخت کامل چرخه تخمک‌گذاری و قاعدگی
  • دوری از استرس
  • انجام تمریناتی مانند یوگا و ورزش‌های بدون استرس

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
15770 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11245 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2300 بازدید