2109
کالری برنج را با این روش نصف کنید

کالری برنج را با این روش نصف کنید

1397/07/23 بازدید1377
نی نی سایت: برنج یکی از پایه‌های اساسی بسیاری غذاها در کل دنیاست و یکی از سوخت‌های اصلی دانشجویان خوابگاهی است که (در کنار نودل) آنها را زنده نگه می‌دارد!
با وجودی که این دانه خوش‌طعم ارزان است و ساده طبخ می‌شود، یک مشکل بزرگ دارد: برای سایز دور کمر خوب نیست! در واقع یک فنجان برنج پخته شده حدود 240 کالری نشاسته‌ای دارد و اگر انرژی‌اش در بدن نسوزد، می‌تواند سریع به چربی تبدیل شود. 
اما حالا محققان سریلانکایی راه ساده‌ای برای کاهش کالری برنج تا 50 درصد پیدا کرده‌اند که علاوه بر لاغری خواص دیگری هم برای سلامت بدن به همراه دارد.
بر اساس مطالعه‌ای که در سال 2015 انجام شده، تنها چیزی که برای این کار نیاز دارید یک قابلمه آبجوش است اما قبلش باید به برنج خام، روغن نارگیل اضافه کنید.


کالری برنج را نصف کنید

مقدار روغن نارگیل (یا هر روغن گیاهی دیگری) باید به اندازه 3 درصد از وزن برنجی باشد که قصد پختنش را دارید؛ یعنی برای نصف پیمانه برنج کمتر از یک قاشق چایخوری روغن نارگیل نیاز دارید.
به گفته محققان کالج کمیکال ساینس سریلانکا که این مطالعه را انجام داده‌اند، بعد از پخت برنج باید آن را برای 12 ساعت در یخچال بگذارید تا خنک شود؛ به همین سادگی کالری برنج به نصف می‌رسد!

برای خوردن این برنج هم کافی است آن را در مایکروویو بگذارید تا برنج سفید و خوشمزه‌تان آماده شود؛ این روش طبخ برایتان بهتر است.
این فرایند به ظاهر ساده در واقع چندین مرحله شیمیایی جذاب را پشت سر می‌گذارد. این نکته که تمام نشاسته‌های یکسان نیستند، به عنوان اساسی‌ترین اصل در این روش مورد توجه قرار گرفته است.


کالری برنج را با نشاسته‌های مقاوم کم کنید

در واقع دو نوع کلی نشاسته قابل هضم داریم که‎ اگر آن را نسوزانیم، بدن‌مان آن را سریع به گلوکز تبدیل و به عنوان چربی ذخیره می‌کند؛ و نشاسته‌های مقاوم که در دستگاه گوارش به گلوکز تجزیه نمی‌شوند، بنابراین کالری کمتری دارند.
این نشاسته‌ها در عوض از روده بزرگ عبور می‌کنند و مثل یک فیبر غذایی عمل کرده و می‌تواند تمام خواص مفید برای روده را تولید کند.
با اینکه بسیاری از غذاهای نشاسته‌ای مثل سیب‌زمینی و برنج، حاوی مقدار زیادی نشاسته مقاوم هستند اما بسته به نوع طبخ‌مان، دچار تغییرات شیمیایی شده و قبل از اینکه مصرف‌شان کنیم، بیشتر نشاسته‌شان قابل هضم است و کالری برنج و سیب زمینی افزایش می‌یابد.

محققان قبلا هم اعلام کرده بودند که بر خلاف تصور عموم، برنج سرخ شده و برنجی که به سبک «پیلاف» طبخ می‌شود، نشاسته مقاوم بیشتری نسبت به برنج دم کشیده دارد. برنجی که به روش پیلاف پخته می‌شود، شبیه کته یا پلوهای مخلوطی است که با سبزی یا حبوبات درست می‌کنیم.
البته مطالعه دیگری در سال 2014 هم نشان داده است اگر اجازه دهید ماکارونی یا پاستا خنک شود و بعد دوباره آن را گرم کرده و میل کنید، میزان نشاسته‌های مقاومش به شدت افزایش می‌یابد.

منبع: ScienceAlert

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16418 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11604 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
3859 بازدید