2109
شستن دست ها، اصولش را می‌دانید؟

شستن دست ها، اصولش را می‌دانید؟

1397/07/23 بازدید1227
از کودکی به ما توصیه شده که دستهایمان را بشوییم. چه زمانی که به دستشویی مراجعه می‌کنیم چه بعد از کار کردن با هر وسیله ای شستشوی دست می‌تواند از بروز بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری کند. شاید به دلیل اهمیت این موضوع است که روز 23 مهر را روز جهانی دست شستن نامگذاری کرده‌اند. باید بدانید آن چیزی که مانع از انتقال بیماری می‌شود شستن دستهاست. شستن دست ها یک راه ساده برای جلوگیری از عفونت است. مدت زمانی که به شستن دستها اختصاص می‌دهید و البته نوع شوینده‌ای که استفاده می‌کنید هم در این میان اهمیت دارد.

چه زمان دستهایتان را بشویید

در تماس با دیگران، سطوح و اشیا در طول روز میکروب‌ها به دستتان می‌چسبد و با دست زدن به چشم، بینی یا دهان ممکن است این میکروب‌ها گسترش پیدا کند. اگرچه غیرممکن است دست‌ها عاری از میکروب باشند اما شستن مداوم دست‌ها می‌تواند انتقال باکتری‌ها، ویروس‌ها و دیگر عفونت‌ها را کاهش دهد.
 

شستن دست ها به صورت کامل

پیش از این موارد دست‌هایتان را بشویید

  • آماده کردن غذا و خوردن آن
  • درمان زخم و مراقبت از بیمار
  • قرار دادن لنز تماسی

پس از این موارد دست‌هایتان را بشویید

  • بعد از دستشویی و عوض کردن پوشک بچه
  • دست زدن به حیوان، خوراک حیوان یا زباله
  • دست زدن به بینی، سرفه و عطسه کردن
  • درمان زخم و مراقبت از بیمار
  • بعد از جابه‌جایی زباله
  • و هر زمان که به شی کثیف دست بزنید

صابون آنتی باکتریال استفاده نکنید

صابون آنتی باکتریال حاوی تریکلوسان است. استفاده از صابون آنتی‌باکتریال حتی ممکن است باعث رشد باکتری‌هایی شود که به مواد ضد میکروبی مقاوم هستند و باعث می‌شود این میکروب‌ها در آینده از بین نروند.
در سال 2016 اداره غذا و داروی آمریکا قانونی صادر کرد که محصولات شوینده که حاوی مواد فعال ضد باکتری از جمله تریکلوسان و تریکلوکانان است نباید به مصرف‌کنندگان عرضه شود. این محصولات شامل صابون‌های مایع، فوم و ژل و شامپو بدنی است که حاوی مقدار زیادی از این مواد است.

نحوه شستن دست ها

بهتر است که دستانتان را با آب و صابون بشویید. مراحل شستشوی دست عبارت است از:
 

 

استفاده از تمیزکننده های ضدعفونی کننده با پایه الکل

ضدعفونی‌کننده‌های حاوی الکل نیازی به آب ندارند و جایگزین قابل قبولی برای شستشوی با آب و صابون نیستند. اگر به ناچار از ضدعفونی‌کننده‌های دست حاول الکل استفاده می‌کنید مطمئن شوید که محصول مورد نظر حداقل 60 درصد الکل داشته باشد.

در صورت استفاده از این محصولات:

به اندازه کافی از محصول مورد نظر به کف دست بمالید طوری که دست‌ها کاملا خیس شود.
دست‌های خود را به هم بمالید تا تمام سطوح پوشیده شده و سپس خشک شود.
   

شستن دست ها در کودکان

صابون را قبل از استفاده بشویید

یک مطالعه نشان داده است ارگانیسم‌های بیماری‌زا ممکن است پس از مصرف صابون در آن پنهان شوند. تحقیقات نشان میدهد که این باکتری در هنگام استفاده از صابون به دست شما منتقل نمیشود اما گام‌هایی وجود دارد که به شما کمک میکند از این موضوع مطمئن شوید. بهترین کار این است که صابون را قبل از استفاده با آب بشویید. دقت داشته باشید که صابون را همیشه از رطوبت و آب گرم دور نگهدارید و بگذارید بین دو استفاده خشک بماند تا محیط رشد برای باکتریها فراهم نشود.

روش شستن دست در کودکان

از همان ابتدا باید به کودکان کمک کنید تا دستهایشان را تمیز نگهدارند. همراه با فرزندتان دستهایتان را بشویید تا او نیز از شما یاد بگیرد. برای جلوگیری از عجله فرزندتان همراه با شستن دستها برایش آهنگ تولدت مبارک را دوبار بخوانید.

آب گرم میکروب‌ها را نمی کشد

بسیاری بر این عقیده‌اند آب گرم میتواند برای کشتن میکروب‌های دست مفید باشد اما واقعیت این است که براساس تحقیقات انجام شده آب سرد سطح باکتریها را به همان اندازه آب گرم کاهش میدهد. به شرط آنکه دستها کاملا شسته شوند. محققان خاطر نشان می‌کنند با وجود آنکه گرما به عنوان قاتل میکروب شناخته شده ولی شما نیاز به آب جوش با دمای 22 درجه فارنهایت دارید تا بتوانید میکروب‌ها را بکشید.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها