2109
درباره زردی نوزاد چه میدانید؟

درباره زردی نوزاد چه میدانید؟

1400/03/11 بازدید491

زردی خفیف یک بیماری شایع در نوزادان است زیرا همه نوزادان پس از تولد دوره تجزیه سریع گلبول های قرمز را تجربه می کنند. زردی خفیف معمولاً به خودی خود از بین می رود و هیچ اثر ماندگاری باقی نمی گذارد. با این حال ، برای برخی از نوزادان زردی شدید می شود ، وضعیتی که به عنوان هایپربیلیروبینمی شناخته می شود. دلایل مختلفی وجود دارد که ممکن است اتفاق بیفتد. در صورت عدم درمان، زردی شدید می تواند باعث نوعی آسیب دائمی مغز به نام کرنیکتروس شود. خوشبختانه این نادر است.

زردی نوزادان چه عوارض و علائمی دارد؟

هنگامی که نوزاد تازه متولد شده مبتلا به زردی می شود به سختی می توان این وضعیت را از دست داد. همانطور که رنگدانه در سراسر جریان خون گردش می کند  پوست و سفیدی چشم رنگ زرد به خود می گیرد. این رنگ گاهی از صورت شروع می شود و سپس به سینه، شکم، پاها و کف پا می رود. در حقیقت به طور معمول به والدین دستور داده می شود که پس از بردن نوزاد تازه متولد شده خود از بیمارستان علائم زردی شدید را کنترل کنند از جمله:

استفراغ

بی حالی

خوب غذا ندادن

تب

داشتن یک گریه بلند

ادرار تیره

علل و عوامل خطرناک زردی نوزاد چیست؟

تولد زودرس

ناسازگاری گروه خونی با مادر

خوب غذا ندادن

کبودی قابل توجه در بدو تولد

زردی در 24 ساعت اول زندگی ظاهر شد

در برخی موارد زردی را می توان به شرایط خاصی نسبت داد که باعث از بین رفتن گلبول های قرمز خون می شود. این شرایط عبارتند از:

اریتروبلاستوز جنین (اختلال خونی)

کم خونی همولیتیک (یک اختلال گلبول قرمز)

چه طور زردی نوزاد را تشخیص دهیم؟

برای تمام نوزادان تازه متولد شده سطح بیلی روبین در طی چند روز اول زندگی تا حدودی افزایش می یابد. بسیاری از بیمارستانها میزان بیلی روبین کل را در تمام نوزادان حدود 24 ساعت پس از تولد بررسی می کنند. اغلب از یک پروب استفاده می کنند که می تواند با لمس پوست سطح آن را تخمین بزند.

چه طور زردی نوزاد را درمان کنیم؟

زردی شدید با فتوتراپی درمان می شود. کودک در زیر چراغهای آبی مخصوص و چراغهای بیلی در یک تخت گرم و محصور و تنها پوشک و سایه های مخصوص چشم قرار گرفته است. معمولاً فقط یک یا دو روز فتوتراپی در بیمارستان طول می کشد تا سطح بیلی روبین به حد طبیعی برسد. در شدیدترین موارد زردی انتقال خون نیز لازم است. در این روش خون کودک با خون تازه جایگزین می شود. دادن ایمونوگلوبولین وریدی به نوزادانی که زردی شدید دارند نیز ممکن است در کاهش سطح بیلی روبین موثر باشد.

منبع: www.verywellfamily.com

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16262 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11532 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2649 بازدید