2109
نگهداری از گیاهان آپارتمانی نور دوست

نگهداری از گیاهان آپارتمانی نور دوست

1397/06/20 بازدید2333
گیاهان آپارتمانی هر چه در فضای خانه بیشتر باشند علاوه بر اینکه باعث زیبایی محیط می‌شوند، می‌توانند در بهبود هوا نیز نقش داشته باشند. اگر گیاهان آپارتمانی متناسب با شرایط نور خانه خریداری و به درستی نگهداری شوند، دیگرجای هیچ نگرانی‌ای از بابت خشک شدن‌شان وجود نخواهد داشت.

پنجره شرقی برای گیاهان آپارتمانی

اگر در خانه‌تان پنجره‌ای رو به شرق دارید، باید سراغ گیاهان آپارتمانی نور دوست هستند. این پنجره صبح‌ها نور خوبی را برای گیاهان تأمین می‌کند ولی نور آنها مانند پنجره جنوبی یا پنجره غربی نیست؛ در نتیجه نمی‌توان آن دسته از گیاهانی را که نیاز نوری آن‌ها خیلی بالاست و ساعات زیادی از روز به نور احتیاج دارند، در کنار این پنجره گذاشت. علاوه بر این، دما در نزدیکی‌های این پنجره نسبتاً خنک‌تر است؛ پس آب با سرعت کمتری تبخیر می‌شود. از این رو این پنجره برای آن دسته از گیاهانی که گرمادوست هستند و خاک‌شان نباید رطوبت داشته باشد، چندان مناسب نیست. چنانچه در نزدیکی‌های پنجره، مانع (ساختمان دیگر) وجود داشته باشد، نور ورودی به پنجره کاهش پیدا می‌کند.

فیکوس نور دوست است؟

فیکوس، یک گیاه آپارتمانی با برگ‌های سبز تیره است که می‌توان آن را در نزدیکی‌های پنجره شرقی قرار داد البته باید با کمی فاصله از پنجره قرار داشته باشد تا به دلیل تابش مستقیم آفتاب، نسوزد. این گیاه را می‌توان در گروه گیاهان آپارتمانی نور دوست قرار داد. اگرچه فیکوس در سایه هم از بین نمی‌رود ولی در سایه رشد مطلوبی نخواهد داشت. این گیاه آپارتمانی باید حتماً بین دو آبیاری خاک خشک شود. برای آبیاری فیکوس بهتر است از آب ولرم استفاده شود. تمیز کردن برگ‌های این گیاه آپارتمانی، آن را زیباتر می‌کند به همین دلیل هرچند وقت یک‌بار، برگ‌های آن را با یک پارچه نرم یا اسفنج مرطوب، تمیز کنید.

فیکوس، نور و نگهداری

پپرومیا چروک گیاهی نور دوست؟

پپرومیا چروک یکی دیگر از گیاهان آپارتمانی است که می‌تواند انتخاب خوبی باشد. این گیاه آپارتمانی نور دوست است ولی تمایل آن به نور، در حد نور غیرمستقیم تا نیم‌سایه است. به همین دلیل پنجره شرقی می‌تواند نور مناسبی را برای آن تأمین کند. به طور کلی قرار دادن این گیاه در نزدیکی پنجره جنوبی یا غربی، می‌تواند باعث سوختگی برگ‌های آن شود. این گیاه آپارتمانی، به رطوبت بالایی نیاز دارد؛ به همین دلیل پنجره شرقی می‌تواند برای آن بسیار مطلوب باشد. برای تأمین رطوبت این گیاه آپارتمانی، باید داخل زیر گلدانی سنگ بگذارید و آب درون آن بریزید و گلدان را بدون اینکه ته آن در آب قرار گیرد، روی سنگ‌ها بگذارید. آبیاری پپرومیا چروک باید وقتی انجام شود که خاک نه خیلی خیس و نه خیلی خشک است.

نگهداری از گیاه پپرومیا

زبلین، گیاه نور دوست

زبلین گیاه آپارتمانی‌ای است که با نام موسی در گهواره نیز شناخته می‌شود. این گیاه زیبا، در گروه گیاهان نور دوست قرار می‌گیرد و به نور کامل نیاز دارد ولی درعین‌حال باید از تابش اشعه مستقیم آفتاب به‌ویژه در ظهر، دور باشد. پس پنجره شرقی می‌تواند برای آن مناسب باشد. برای آبیاری زبلین، باید خاک بین دو آبیاری حتماً خشک شود. این گیاه آپارتمانی نوردوست، شرایط معمول خانه را تحمل می‌کند ولی اگر در زیر گلدانی آن سنگ بگذارید و داخل آن آب بریزید و گلدان را روی سنگ‌ها قرار بدهید (بدون قرارگیری ته گلدان در آب)، برایش ایده آل تر خواهد شد.

گیاه زبلین

برگ بیدی بنفش و نور دوست بودن

برگ بیدی یک گیاه آپارتمانی است که انواع مختلفی دارد. یکی از انواع آن، بنفش است. این گیاه تا حدودی به سایه مقاوم است ولی بدین معنا نیست که گیاهی سایه دوست محسوب می‌شود؛ بلکه در گروه گیاهان نور دوست قرار می‌گیرد و در سایه زنده می‌ماند اما کیفیت چندانی نخواهد داشت. بهترین نور برای این گیاه آپارتمانی، نور پنجره شرقی است. برگ بیدی بنفش، به محیط روشن با نور غیرمستقیم نیاز دارد و نور شدید و گرمای زیاد باعث ایجاد لکه روی برگ‌های آن می‌شود. زمانی که خاک خشک شود، می‌توان آبیاری را برای این گیاه آپارتمانی انجام داد. آبیاری زیاد و پیش از خشک شدن خاک، باعث پوسیدگی ریشه و از بین رفتن این گیاه آپارتمانی نور دوست می‌شود.

برگ بیدی

مهندس بهاره جلالوند؛ کارشناس آب و خاک و مشاور فضای سبز
 

ارسال نظر شما

login captcha

پربازدیدترین ها