2109
پرتقال برای سلامت چشم خوب است؟

پرتقال برای سلامت چشم خوب است؟

1397/05/06 بازدید467
نی نی سایت: خوردن تنها یک پرتقال در روز می‌تواند برای سلامت چشم‌ها مفید بوده و علل رایج نابینایی را از شما دور کند؛ به گفته محققان دانشگاه سیدنی، مصرف روزانه یک پرتقال می‌تواند احتمال بروز خطر «تخریب ماکولا» را که ناشی از افزایش سن است و «دید مرکزی» فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد، تا 60 درصد کاهش دهد.

ماکولا یا لکه زرد در مرکز شبکیه قرار دارد و وقتی فرد مطالعه می‌کند نور روی لکه زرد متمرکز می‌شود. در این نقطه میلیون‌ها سلول مخصوص بینایی، نور را دریافت و به علائم عصبی تبدیل می‌کنند و این علائم را به وسیله عصب بینایی به مغز منتقل می‌کند، این روند دید مرکزی نامیده می‌شود.

در واقع دید مرکزی، انجام فعالیت‌هایی مثل توانایی رانندگی کردن و خواندن را فراهم می‌کند که نیاز به دید مستقیم دارد و دقیق و ظریف است، اگر ماکولا صدمه ببیند قسمت مرکزی تصویر دیده شده تار می شود. تصویر در اطراف منطقه تار شده به وضوح دیده می شود.
 

پرتقال برای سلامت چشم خوب است؟

به گفته پروفسور بامینی گاپیناث، سرپرست این مطالعه، فلاونوئیدها، آنتی اکسیدان‌هایی قوی هستند که غیر از پرتقال، تقریبا در تمام میوه‌ها و سبزی‌ها وجود دارد اما خواص ضدالتهابی مهمی برای سیستم ایمنی دارند.

با وجودی که فلاونوئیدها در میوه‌هایی مثل سیب هم وجود دارد، به دلایل نامشخص فقط آنتی‌اکسیدان‌های پرتقال می‌توانند از بینایی چشم‌ها محافظت کنند.

در مطالعات قبلی صرفا بر تاثیر ویتامین‌های C، E و A بر چشم‌ها تمرکز شده بود اما حالا محققان با دید تازه‌ای این موضوع را بررسی کرده‌اند و پروفسور گافیناث در این باره می‌گوید: مطالعات ما متفاوت است چراکه به تاثیر فلاونوئیدها به خصوص فلاونوئیدهای پرتقال بر تخریب ماکولا پرداخته‌ایم و با انجام آزمایش‌های مختلف مشخص شده است مصرف روزانه یک پرتقال می‌تواند از تخریب ماکولا و از بین رفتن دید چشم‌ها جلوگیری کند.

منبع: MailOnline

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها