2109
گفتار درمانی چیست و ضرورت مراجعه زود هنگام به مراکز گفتار درمانی

گفتار درمانی چیست و ضرورت مراجعه زود هنگام به مراکز گفتار درمانی

1397/04/17 بازدید3147

اگر مهران در زمان مناسبی به متخصص گفتار و زبان (گفتار درمانگر)  مراجعه می کرد ، احتمالا امروز هیچ شناختی از لکنت زبان نداشت و بسیاری از خاطرات تلخ لکنت زبان ،  را  تجربه نمی کرد. اما امروز این خاطرات و تجربیات منفی بعنوان سدی محکم در راه درمان او هستند و طول درمان  او را کندتر و سختتر کرده اند.

متخصصان گفتار درمانی در روز مراجعان زیادی دارند که به علت عدم شناخت جامعه از  خدمات این رشته تخصصی و تاخیر در دریافت تکنیک های درمانی موثر  با مشکلات زیادی مواجه شده اند.

گفتار درمانی چیست ؟

گفتاردرمانی یا آسیب‌شناسی گفتار و زبان رشته‌ای از علوم توانبخشی ( زیر شاخه علوم پزشکی ) است. متخصصان این رشته به ارزیابی و درمان اختلالات گفتار و زبان و بلع در کودکان و بزرگسالان می پردازند.

گفتار درمانی با روانشناسی بسیار متفاوت است و دو حوزه کاملا متفاوت هستند. به فارغ التحصیلان رشته گفتار درمانی "آسیب شناس گفتار و زبان " می گویند.

گفتار درمانی چه خدماتی را تحت پوشش قرار می دهد ؟

آسیب شناس گفتار و زبان  یه غربالگری ، ارزیابی و درمان اختلالات تکلمی ، گفتاری و می پردازد. این اختلالات طبف وسیعی هستند و  راهکارهای درمانی هر کدام کاملا متفاوت است .

فواید گفتار درمانی چیست ؟

وب سایت مجله توانبخشی هوش کالا – مجله عمومی و تخصصی برای معرفی خدمات توانبخشی  - مهمترین فواید گفتاردرمانی را بطور خلاصه در 6 مورد بیان کرده است :

  • تاخیر در حرف زدن و مشکلات جمله بندی کودکان

همه کودکان در یک سالگی شروع به بیان کلمات می کنند و حداکثر تا دو سالگی شروع به جمله بندی می کنند. به مرور تا 6 سالگی کلمات جدیدتر و جملات غنی تر را  را یاد می گیرند. برخی از کودکان  در شروع حرف زدن و جمله بندی به نسبت هم سن و سالان تاخیر دارند که گفتاردرمانی بخصوص در سنین پایین مشکل آنها را بطور کامل درمان می کند.

  • مشکلات تلفظی

نوک زبانی حرف زدن هم در کودکان و هم در بزرگسالان منجر به کم رویی فرد می شود. آسیب شناس گفتار و زبان برای هر صدای گفتاری یکسری تکنیک های مشخص دارد و این مشکل را بطور کامل برطرف می کند. برخی از تکنیک های مورد استفاده به همراه ویدیو در وب سایت هوش کالا نوشته شده است.

  • مشکلات لکنت و گرفتگی زبان

لکنت زبان و گرفتگی زبان معمولادر سنین 2 تا 6 سالگی بدون هیچ علت مشخصی در گفتار کودک بروز می کند. این مشکل در صورت عدم درمان تا بزرگسالی هم ممکن است ادامه پیدا کند.  والدین می بایست پس از بروز لکنت زبان هر چه زودتر به کلینیک ها و یا مراکز گفتار درمانی مراجع کنند تا درمان سریع تر و بهتری دریافت کنند. همچنین نوشته لکنت زبان در وب سایت هوش کالا می تواند کمک زیادی به شما کند.

  • سکته مغزی و آسیب های مغزی

پس از سکته مغزی و آسیب های مغزی ممکن است فرد مشکلات گفتاری متنوعی را تجربه کند. گفتار درمانی به موقع -بخصوص در 6 ماه اول - در درمان این مشکلات  ، ضروری و حیاتی است.

  • مشکل بلعیدن و قورت دادن غذا

مشکلات بلع هم در نوزادان و هم بزرگسالان به دلیل عملکرد غیر طبیعی عضلات دهان و گلو در فازهای مختلف بلعی دیده می شود. تنها متخصص جهت درمان و توانبخشی مشکلات بلع ، آسیب شناس گفتار و زبان است.

  • مشکلات شنوایی و کم شنوایی

متخصص شنوایی شناس پس از شنوایی سنجی اولین فرد است که به کم شنوایی و یا ناشنوایی فرد پی می برد. پس از دریافت سمعک و یا دستگاه کاشت حلزون ، تربیت شنوایی و گفتار درمانی ضروری است.

  • مشکلات صوتی و صدا

حنجره و تارهای صوتی مسئول تولید صدای با کیفیت انسان ها است. بیماریهای حنجره و ارتعاش غیرطبیعی تارهای صوتی می توانند کیفیت صدای تولیدی فرد را غیر طبیعی کنند . صدای گرفته ، صدای نفس آلود ، صدای خشن ، صدای زنانه و یا مردانه بخشی از مشکلات صوتی هستند.

آسیب شناس گفتار وزبان پس از عکس برداری از حنجره به شما می گوید که مشکل صوتی شما توسط جراحی ، دارو درمانی و یا صوت درمانی ( شاخه از گفتاردرمانی ) درمان میشود.

گفتار درمانی در بیماریها

برخی از شایع ترین بیماریهایی که نیازمند گفتاردرمانی هستند عبارتند از : فلج مغزی، اوتیسم ( اتیسم )، شکاف کام و لب، سکته مغزی، کم شنوایی، ام اسms ،  پارکینسون، عقب ماندگی ذهنی و انواع سندرم ها که مشکلات گفتار و زبان دارند  و ...

خدمات وب سایت تخصص هوش کالا در معرفی خدمات توانبخشی

تیم تولید محتوای هوش کالا ، متشکل از کارشناسان توانبخشی هستند. هدف نهایی هوش کالا ،  آگاهی بخشی به جامعه و معرفی مراکز و مطب های گفتار درمانی ، فیزیوتراپی ، کاردرمانی ، شنوایی سنجی ، بینایی سنجی و  مراکز مشاوره و روانشناسی سراسر کشور است.   

در این وب سایت همچنین مطالب و نوشته های مفید در این زمینه را برای کار در خانه مشاهده کنید. و از کارشناسان هر بخش سوالات توانبخشی و یا مشاوره خود را بپرسید.

 

 

ارسال نظر شما

login captcha

سلام 

من كودك ٥ ساله ای دارم كه از ٣سالگی متوجه شدن که مشكل حرف زدن داره و جمله بندی كلمه ها براش به شدت مشكله هرچی ميخواست يا داد زدن به ما ميفهموند.

سلام نوشته بسیار مفیدی بود متشکرم

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
9585 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

6 روز پیش
|
6973 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

3 هفته پیش
|
15197 بازدید