2109
بی خوابی کودکان باعث بالا رفتن کلسترول در نوجوانی می‌شود

بی خوابی کودکان باعث بالا رفتن کلسترول در نوجوانی می‌شود

1397/03/20 بازدید116
نی نی سایت: محققان معتقدند توجه به میزان خواب کودکان می‌تواند احتمال بروز مشکلات کلسترول را در نوجوانی آنها پیش‌بینی کند.
یک گروه مطالعاتی از دانشگاه هلسینکی با مطالعه تاثیر الگوهای مختلف خواب بر سلامت هزار و 49 بزرگسال متوجه شدند هرقدر فردی در کودکی ساعت خواب کمتری داشته و الگوی خواب به هم ریخته‌تری داشته باشد، احتمال اینکه با رسیدن به سن نوجوانی، پروفایل چربی خون‌شان به سطح خطرناکی برسد، بسیار زیاد است.

داشتن پروفایل چربی خون ضعیف، یعنی سطح LDL خون فرد- که به کلسترول بد مشهور است- بالا و HDL –یا همان کلسترول خوب- خونش کم است؛ این نتایج در دخترها بیشتر از پسرها صادق است.
البته عوارض این بی خوابی ها فقط بر کلسترول تاثیر منفی نمی‌گذارد؛ پسرانی که کمتر می‌خوابند، خود کنترلی کمتری نسبت به پسرانی دارند که ساعت خواب طولانی‌تری دارند.

به گفته این محققان، خواب و متابولیسم کاملا با هم مرتبطند: «TGها (پروتئینی که توسط غده تیروئید ترشح می‌شود) که بعدا به LDL تبدیل می‌شود، به شدت نسبت به غذاهای مصرفی حساس است و از آنجا که کم خوابی بر اشتها اثر می‌گذارد، احتمال دارد بهم ریختگی الگوی خواب باعث انتخاب‌های غذایی ناسالم و افزایش اشتها شود.

علاوه بر این یافته‌ها، متخصصان اطفال هشدار داده‌اند که خواب یکی از عوامل نادیده گرفته شده در چاقی کودکان است و حتی چند شب کم‌خوابی می‌تواند احتمال بروز سرطان‌های مرتبط با چاقی مثل سرطان کبد و سرطان تخمدان را در این بچه‌ها افزایش دهد.
بنابر این مطالعات، چاقی کودکی معمولا منجر به چاقی بزرگسالی می‌شود و به همین خاطر، فرد با احتمال بیشتری در معرض سرطان های مرتبط با چاقی قرار می‌گیرد.

منبع: DailyMail

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

2 هفته پیش
|
16522 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

2 روز پیش
|
5093 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11675 بازدید