2709
روزه داری در بارداری از دیدگاه طب سنتی

روزه داری در بارداری از دیدگاه طب سنتی

1397/03/02 بازدید7548
گروهی از خانم‌های باردار هستند که دوران بارداری مشکلی ندارند. این خانم‌ها قبل و در دوران بارداری تغذیه خوب و مناسبی داشته‌اند و از عوارض بارداری مانند ضعف و استفراغ دور مانده‌اند در حدی که پزشک به آنها اجازه داده با وجود بارداری روزه بگیرند. با این حال این سوال که آیا مادران باردار می توانند روزه بگیرند؟ یکی از سوالات همیشگی خانم‌های باردار است. اگر شما هم جزو همین گروه خانم های باردار روزه دار هستید به توصیه‌های طب ایرانی برای حفظ سلامتی خود توجه کنید.

قبل از رمضان آزمایش دهید

قبل از روزه گرفتن برنامه معاینات و آزمایشات دوره‌ای خود را با پزشک هماهنگ کنید تا در صورت نیاز قبل از شروع ماه مبارک بررسی‌ها انجام شود.

وزنتان را کنترل کنید

در طول ماه رمضان هر هفته وزن خود را کنترل کنید که مطمئن شوید به میزان لازم نسبت به سن حاملگی وزن اضافه کرده‌اید.

استراحت یادتان نرود

حتما در فواصل کار روزانه استراحت منظم داشته باشید. از استرس و شرایط اضطراب آور دوری کنید. اگر شاغل هستید از رئیس خود خواهش کنید که فرصت استراحت در بین کار به شما بدهد. برای اینکه در طول روز خواب آلوده نباشید، سعی کنید زودتر بخوابید، البته خواب با شکم پربلافاصله بعد از افطار یا سحر توصیه نمی‌شود.

روزه داری در بارداری

غذاهای مناسب مزاج در روزه بارداری

لازم است در ساعات محدود بین افطار و سحر زمان و نوع غذاهای مصرفی طوری تنظیم شود که بدن را در حفظ شرایط پایدار خود کمک کند. به طور کلی لازم است افراد در ماه رمضان نیز غذاهایی را مصرف کنند که مناسب مزاج آنها باشد. این کار باعث می‌شود طبیعت بدن بتواند در شرایط روزه نیز به وظیفه خود یعنی حفظ سلامتی عمل کند.

غذای سنگین را فراموش کنید

معده خالی در زمان افطار تحمل غذای سنگین را ندارد، بنابر این استفاده از غذاهای سبک که هضم راحت تری دارند مانند سوپ برای افطار توصیه می‌شود. بر عکس از خوردن غذاهای سنگین، چرب و دیر هضم مانند ماکارونی، هلیم و کله پاچه خودداری کنید. برای خوردن سحری کمی زودتر از خواب بیدار شوید تا مجبور نشوید غذایتان را تند تند و نجویده بخورید. از پرخوری (یعنی خوردن غذای با حجم زیاد) و روی هم خوری ( یعنی خوردن چند نوع غذا در یک وعده)چه در وعده افطار چه در سحر خودداری کنید.

روزه داری در بارداری با رعایت شرایط تغذیه ای

  • لازم است حتما وعده سحری بخورید تا گرسنگی طولانی عوارضی برای شما ایجاد نکند.
  • نوشیدنی‌ها و میوه بهتر است با فاصله، یکی دو ساعت بعد از غذا مصرف شوند.
  • افطار خود را با مایعات سرد آغاز نکنید، آب جوش، آب گرم و عسل و سوپ رقیق برای باز کردن روزه مناسب‌ترند.
  • از خوردن تنقلات فراوان در فاصله افطار تا سحر خودداری کنید.
  • در وعده سحر از نوشیدن آب زیاد پرهیز کنید، زیرا موجب نفخ و اختلال در هضم می‌شود.

آش رشته برای افطار ممنوع!

مصرف بعضی غذاها که در هنگام افطار متداول است، مثل آش رشته با روغن فراوان، زولبیا بامیه، کله پاچه و سیراب شیردان، ... مناسب نیست. به جای آن می‌توانید یا توجه به مزاج خود از سوپ‌ها، آش‌ها، حریره‌ها، مرباها و شیرینی‌های طبیعی مثل عسل، کشمش، مویز، خرما و... استفاده کنید.

 

ممنوعه های روزه داری در بارداری

به جای استفاده از غذاهای بسیار تند و پرادویه، شور، تلخ مانند زیتون تلخ، سرخ کرده، غذاهای آماده و بسته بندی، غذاهای خمیری مثل ماکارونی، الویه، قارچ و انواع فست فودها، یخ، چای پررنگ، قهوه، کاکائو، انواع نوشابه‌ها و آب میوه‌های صنعتی، به تناسب مزاج خود از غذاها، شربتها ( سکنجبین، آبلیمو، بید مشک، گلاب و...)و آبمیوه‌های طبیعی( آب هندوانه و آب سیب) استفاده کنید. بادام و پسته و فندق و گردو در حد اعتدال بهترین تنقلات برای دوران بارداری است.

احتمال یبوست  بارداری در زمان روزه

برای پیشگیری از یبوست و تامین مایعات از دست رفته بدن در فاصله افطار تا سحر مصرف کافی مایعات، میوه و سبزیجاتی مانند کاهو را از یاد نبرید. بهترین غذاهای افطار برای رفع و پیشگیری از یبوست مصرف سوپهای دارای سبزیجات است. اگر با غذا یبوست رفع نشد. برای رفع یبوست می توانید از خیسانده آلو و انجیر کمک بگیرید و در غذاهایتان روغن زیتون بریزید. اما حواستان باشد از گیاهانی مانند خطمی و پنیرک و بنفشه به عنوان ملین در بارداری استفاده نکنید.

ورزش با روزه داری بارداری منافات ندارد

اگر عادت به ورزش دارید در طول ماه رمضان بهتر است ورزش را کنار نگذارید، البته زمان ورزش باید بین وعده افطار تا سحر و با فاصله مناسب از غذا انجام شود. یادتان باشد ورزش‌های سنگین و طافت فرسا در این ماه توصیه نمی‌شود. بهترین ورزش برای بارداری پیاده روی است. در طول روز سعی کنید در معرض آفتاب زیاد قرار نگیرید و فعالیت‌های خود را در سایه انجام دهید یا از کلاه و سایه بان استفاده کنید.

توجه به حرکات جنین در طول روزه داری

به حرکات جنین خود در طول روزه داری توجه کنید و با مقایسه آن با قبل ماه رمضان وضع سلامتی جنین را مد نظر داشته باشید. در صورتی که حرکات جنین در طول روزه داری خیلی کمتر یا خیلی بیشتر از قبل شده است حتما با پزشک خود در میان بگذارید. اگر در طول روزه داری دردهایی مشابه دردهای انقباضی زمان زایمان برایتان پیش آمد حتما با پزشک خود تماس بگیرید. 
به علاوه می توانید درباره روزه داری مادرانی که فرزند شیرخوار دارند این مطلب را بخوانید. 

ارسال نظر شما

login captcha

خیلی جالبه یه عده نظر مخالف میدن،خب بیان صحبت کنین واقعا چجوری روزه میگیرین ؟ هر جور فکر میکنم نمیشه روزه گرفت

من توی ماه ششمم ... در طول روز اگر چهار پنج بار چیزی نخورم از ضعف دست و پاهام میلرزه و چشام تار میشه... واقعا باردارا چجوری میتونن روزه بگیرن؟؟؟ مگر چقدر از من قوی ترن؟؟؟اصلااااا امکااااان نداره...!!!!  من اگر ماه سوم یا دوم بودم شاااید میتونستم روزه بگیرم چون از شدت ویار هیچی نمیخوردم... اما بازم آب قند و مایعات برای بالا آوردن فشارخونم و از بین بردن یبوستم میخوردم.‌‌...  واقعا روزه گرفتن تو بارداری غیییررررممکنه... 

واقعا اشتباهه خانم باردار تو این فصل بخواد روز بگیره

نکنید، در حق خودتون و بچتون ظلم و جهالت نکنین!

پربازدیدترین ها