2109
نجات جان 2 میلیون و 400 هزار نوزاد توسط پیرمرد 81 ساله

نجات جان 2 میلیون و 400 هزار نوزاد توسط پیرمرد 81 ساله

1397/02/25 بازدید465
نی نی سایت: در سال 1951، یک پسر 14 ساله استرالیایی به نام جیمز هریسون، بعد از عمل جراحی سختی بهوش آمد. پزشکان یکی از ریه‌های او را بعد از چند ساعت تلاش برداشته بودند و او را براس 3 ماه در بیمارستان بستری کردند.
اما هریسون به لطف خون‌های اهدایی زیادی که به او تزریق شد، زنده ماند: «پدرم می‌گفت 13 واحد خون به من تزریق شد و زنده ماندم؛ خون افرادی که من نمی‌شناختم!»
آن زمان در قانون استرالیا، حداقل سن برای اهدای خون 18 سال بود و هریسون هنوز 14 ساله بود اما با خودش پیمان بست از 18 سالگی به یک اهداکننده مستمر خون تبدیل شود.
بعد از 18 سالگی، هریسون به قولش وفا کرد و داوطلبانه خون اهدا کرد. در همان دوران، پزشکان استرالیایی مشغول تحقیق بر هزاران زایمانی بودند که منجر به سقط جنین، زایمان زودرس یا معلولیت مغزی نوزادان می‌شد.
به گفته جما فالکنمایر، از واحد خون صلیب سرخ استرالیا، تا سال 1967، هر سال هزاران نوزاد جان خود را از دست می‌دادند و پزشکان هم علتش را نمی‌دانستند.»
اما بلاخره مشخص شد این نوزادان از HDN یا «بیماری همولیتیک در نوزادان» رنج می‌برند؛ شرایطی که عموما وقتی RH خون مادر منفی و RH خون جنین مثبت باشد، ایجاد می‌شود و این ناسازگاری RH باعث می‌شود بدن مادر، گلبول‌های قرمز خون جنین را پس بزند. اما پزشکان متوجه شدند با تزریق پلاسمای خون‌های اهدایی که حاوی آنتی‌بادی نادری هستند، می‌توانند این از بروز HDN جلوگیری کنند.
آنها با بررسی اطلاعات موجود در بانک خون استرالیا متوجه شدند جیمز هریسون یکی از 200 نفری است که در کل استرالیا، این آنتی‌بادی نادر را در پلاسمای خونش دارد!
او که برای بیش از یک دهه اهداکننده خون کامل بود، حالا به درخواست پزشکان در برنامه‌ای مشهور به «برنامه ضدD» شرکت می‌کرد و برای 60 سال، هر دو هفته یکبار خون اهدا کرد و متخصصان خون شناسی از پلاسمای او برای تهیه میلیون‌ها آمپول آنتیD استفاده کردند.
از آنجا که 17 درصد زنان باردار استرالیایی به آمپول‌های آنتی D نیاز دارند، واحد خون صلیب سرخ تخمین می‌زند جیمز هریسون جان 2 میلیون و 400 هزار نوزاد را در این کشور نجات داده است.
هریسون 81 ساله امسال بعد از هزار و 173 اهدای خون، بازنشستگی خود را از اعلام کرد و اظهار امیدواری کرده فرد دیگری بتواند رکورد او را در اهدای خون بشکند.

منبع: ScienceAlert

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها