2109
کنار فرزندتان بمانید و درآمد داشته باشید

کنار فرزندتان بمانید و درآمد داشته باشید

1397/01/21 بازدید1329
اگر شما هم با آمدن نوزاد جدید با شرایط کاری سابقتان دچار مشکل شده‌اید این را بدانید که تنها نیستید. اغلب والدین در این شرایط بین شرایط کاری و اولویت‌های خانواده سردرگم‌اند.

زمان‌بندی‌تان را تنظیم کنید

یکی از بهترین استراتژی‌های ایجاد تعادل بین کار و خانواده این است که برنامه زمان‌بندی‌تان را تنظیم کنید. اگر قصد دارید که در خانه با فرزندتان باشید ولی از طرف دیگر نمی‌خواهید بیکار بمانید شاید یک کار نیمه‌وقت تا زمانی که فرزندتان به سن دبستان نرسیده پیشنهاد خوبی باشد.

برخی از قراردادهای کاری رایج

تصور شما و انعطاف‌پذیری کارفرمایتان تنها محدودیت‌های شما برای آنچه می‌خواهید انجام دهید هستند. برای شروع اینجا چند قرارداد کاری رایج که برایتان مناسب است را نام می‌بریم:

دورکاری: معنی دیگرش می‌شود کار در منزل. در این روش شما همچنان یک کارمند تمام‌وقت هستید و از تمام حقوق و مزایای کامل آن برخوردارید، تنها تفاوتش در این است که شما اینجا می‌توانید با پیژامه سرکار حاضر شوید درحالی‌که کودکتان مشغول دیدن پاندای کونگ‌فو کار است.


زمان منعطف: یک نوع برنامه کاری است که شما آن را بر اساس نیازتان تنظیم می‌کنید. به‌طور مثال اگر در حالت عادی از ۸ صبح تا ۴ بعدازظهر سرکار می‌روید اینجا می‌توانید از ۶ صبح شروع کنید تا ساعت ۲. در این صورت زمان لازم برای اینکه دنبال فرزندتان به مهدکودک بروید و به‌موقع شام را آماده کنید دارید.

هفته کاری فشرده: یک برنامه زمان‌بندی فشرده است که ۵ روز کاری را در ۴ روز یا کمتر، فشرده می‌کند. مثلاً فرض کنید که زمان کاری حال حاضرتان ۵ روز در هفته و روزی ۸ ساعت هست، در یک هفته کاری فشرده شما می‌توانید ۱۰ ساعت در روز و ۴ روز در هفته کارکنید. در این حالت بدون اینکه حقوقتان در طول ماه کم شود می‌توانید یک روز تعطیل بیشتر داشته باشید.

اشتراک شغلی: تقسیم یک کار بین ۲ نفر. هیچ فرمول مشخصی برای زمان‌بندی انجام کار در این روش وجود ندارد. در بعضی موارد افرادی که کار مشترک باهم دارند هفته کاری را به‌صورت اشتراکی بین خود تقسیم می‌کنند به این صورت که هرکدام دو روز و نیم در هفته.

کار نیمه‌وقت: در این روش ساعت‌های کاری کمتر و به همان نسبت حقوق کمتر از کار تمام‌وقت است. مثلاً شما ممکن است ۳ روز در هفته را به‌جای ۵ روز در هفته به کار کردن تخصیص دهید و درنتیجه ۶۰ درصد حقوق یک کار تمام‌وقت را دریافت خواهید کرد.

رضایت کارفرمایتان را جلب کنید

در گام نخست بررسی کنید که آیا کارفرما گزینه‌های کار در منزل برای کارمندانش در نظر گرفته است یا نه. برای این کار بهتر است از همکارانتان و بخش نیروی انسانی پرس‌وجو کنید و قوانین شرکت را مرور کنید.
در درجه دوم بررسی کنید که چه نوع ساعت کاری برایتان بهتر است. انتظار نداشته باشد که کارفرما راه‌حل‌ها را برایتان آماده کند. به‌جای آن، به‌دقت نیازهای خود و نیازهای کارفرمایتان را ارزیابی کنید و برنامه‌ای را طراحی کنید که برای هر دو شما کارآمد باشد.


سوم اینکه یک درخواست با جزئیات کامل در خصوص برنامه کاری ایده آلتان آماده کنید. به‌جز در مواردی که کارفرمای شما یک سیستم کاری از پیش تعیین‌شده در خصوص برنامه کار نیمه‌وقت و زمان کاری منعطف نداشته باشد، شما نیاز دارید که یک طرح بنویسید که شامل موارد زیر باشد:
  • روزها و ساعت‌هایی که قصد انجام کار دارید.
  • مسئولیت‌های شغلی که شما می‌توانید در این اوقات انجام دهید.
  • مقدار حقوق و مزایایی که موردنظرتان است.
  • اگر در هنگام عدم حضور در دفتر، مسئله‌ای رخ دهد، چگونه می‌توانید خودتان را به آنجا برسانید.
  • اگر قصد دارید کار را به‌صورت اشتراکی انجام دهید حتماً مشخصات و مدرک شریک شغلی پیشنهادی‌تان، به همراه جزئیات انجام کار را آمده کنید.
  • درج کنید که چرا این نوع از کار در منزلی که شما پیشنهاد می‌دهید به نفع کارفرمایتان خواهد بود.
در انتها حتماً مطمئن باشید که طرحتان اقتصادی بوده و بروی احتیاجات کارفرما تمرکز داشته باشد، نه بر روی خواسته‌های شما. متذکر شوید که چقدر این سبک‌کار در منزل می‌تواند به نفع کارفرما باشد. تحقیقات نشان می‌دهند کارکنانی که از شیوه کار در منزل بهره می‌برند به‌مراتب بیشتر درگیر کارشان هستند و بیشتر در قبال موفقیت شرکتشان متعهدند و مدت‌زمان بیشتری با کارفرمایشان باقی خواهند ماند و بیشتر از شغلشان رضایت دارند.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

6 روز پیش
|
8126 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

5 روز پیش
|
5832 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

2 هفته پیش
|
15058 بازدید