2109
نیمی از انواع زخم رحم خودبه خود خوب می‌شوند

نیمی از انواع زخم رحم خودبه خود خوب می‌شوند

1396/12/13 بازدید1808
نی نی سایت: تا به حال برایتان پیش آمده که جواب تست پاپ اسمیرتان مثبت باشد و نگران شده باشید؟ هیچ می‌دانستید بعضی از ناهنجاری های پاپ اسمیر خود به خود خوب می‌شود؟
بر اساس پژوهش منتشر شده در British Medical Journal / BMJ دانشمندان با مطالعه جواب آزمایش بیش از 3 هزار زن متوجه شدند نیمی از اسمیرهای معمولی که میزان جراحت و زخم رحمی را «متوسط» تشخیص داده بودند، به خودی خود از بین رفته است.
البته مسئولان این پژوهش تاکید می‌کنند که با وجود این درمان خودبخودی برخی آسیب‌ها، همچنان انجام مرتب معاینات رحمی و تست پاپ اسمیر برای خانم‌ها مهم است.
 

تست پاپ اسمیر مثبت یعنی چه؟

به گزارش نی نی سایت، تست اسمیر بیشتر خانم‌ها نرمال است اما تست یک نفر از هر 20 نفر، نشان از تغییرات غیرطبیعی در سلول‌های دهانه رحم دارد. البته بیشتر این تغییرات منجر به سرطان نمی‌شود و سلول‌ها دوباره به حالت طبیعی‌شان برمی‌گردند اما برخی از انواع زخم رحمی باید برداشته شوند تا از سرطانی شدن‌شان جلوگیری شود.
در حال حاضر، پزشکان زخم‌های «معمولی و متوسط» پیش سرطانی را که به عنوان CIN2 طبقه‌بندی می‌شود، درمان می‌کنند اما زخم رحمی درجه CIN1 را به حال خود گذاشته و صرفا بر روند بهبودی شان نظارت دارند.
طبقه بندی CIN در واقع نشان‌دهنده عمق تغییرات سلولی سطح سرویکس (دهانه رحم) است:
CIN1- یک‌سوم ضخامت لایه سطح درگیر جراحت است
CIN2: دوسوم ضخامت لایه سطح درگیر جراحت است
CIN3: تمام ضخامت لایه سطح درگیر جراحت است
محققان BMJ با مطالعه بر روی زخم‌های درجه CIN2 احتمال می‌دهند:
بیش از نیمی از تمام موارد درمان نشده ظرف دو سال خود به خود بهتر می‌شوند
فقط کمتر از یک‌سوم این جراحت‌ها باقی می‌مانند
فقط یک مورد از هر 5 زخم بدتر خواهد شد
برای زنان زیر 30 سال، آمار بالا به ترتیب 60 درصد، 23 درصد و 11 درصد بود.
یعنی در هر هزار زن زیر 30 سال که زخم درجه CIN2 تشخیص داده می‌شود، 600 نفر بهتر می‌شود، 230 نفر در همان وضعیت باقی مانده و زخم دهانه رحم 110 نفرشان هم بدتر شده و ممکن است تبدیل به سرطان شود.
البته محققان هنوز درباره این اعداد و ارقام به طور قطعی مطمئن نیستند و اکیدا توصیه می‌کنند با وجود احتمال 50-60 درصدی بهبودی خودبخودی، باز هم ریسک بدتر شدن و سرطانی شدن آسیب رحمی و همینطور به تاخیر افتادن درمان های لازم بسیار بالاست و خانم‌ها نه فقط باید در دوره‌های مشخص به متخصص بیماری های زنان مراجعه کنند، که در صورت درد، خونریزی و اختلالات قاعدگی، مشکلات باروری و ... سریعا به متخصص بیماری‌های زنان مراجعه کنند.
توصیه می‌شود خانم‌ها هر سال تست پاپ اسمیر داده و در سنین 25 تا 49 سالگی هر 3 سال یکبار، در سنین 50 تا 54 سالگی هر 5 سال یکبار و خانم‌های 65 سال به بالا (خانم‌هایی که از 50 سالگی معاینه نشده یا اخیرا نتیجه تست‌شان غیرعادی بوده) باید حتما مورد معاینه رحمی قرار گیرند.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16411 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11601 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
3770 بازدید