2109
راه‌های افزایش هورمون عشق برای مادرها

راه‌های افزایش هورمون عشق برای مادرها

1396/11/25 بازدید2493
احتمالاً چیزی درباره هورمون عشق یا اکسی‌توسین شنیده‌اید. هورمونی که زمان خوشحالی و آرامش آزاد می‌شود. هورمون پیونددهنده رابطه بین ما عزیزانمان.
تولید مرتب هورمون اکسی‌توسین یکی از بهترین راه‌هایی است که در طی بارداری شمارا برای یک زایمان راحت و بدون دردسر آماده می‌کند. در ۳ ماهه پایانی بارداری تغییراتی در بدن به وجود می‌آید تا شرایطی را برای زایمان آمده کند. سطح پروژسترون کاهش می‌یابد و از طرفی استروژن افزایش می‌یابد این تغییرات منجر به تولید اکسیتوسین در بدن می‌شود. تعداد گیرنده‌های اکسيتوسين در رحم شما افزايش می‌یابد و سطح اکسيتوسين نيز شروع به رشد می‌کند درنتیجه این فرایند به زایمان نوزاد کمک می‌کند. اکسيتوسين رحم را تحریک می‌کند تا فرایند زایمان را هدایت کند. از طرف دیگر وجود هورمون‌های استرس‌زا در بدن مادر مانع تولید اکسیتوسین می‌شوند و این امر زایمان را با مشکل مواجه می‌کند.

در اینجا راه‌های افزایش هورمون مفید اکسیتوسین در طی بارداری را به شما معرفی می‌کنیم:

۱- لمس کنید

ناز و نوازش فرزندتان و یا کسی که دوستش دارید، در آغوش کشیدن آن‌ها، یک ماساژ آرامش‌بخش توسط همسرتان، تمام این موارد باعث بالا رفتن سطح اکسیتوسین در بدنتان می‌شود و شمارا در وضعیت آرام و راحتی قرار می‌دهد.

۲- آرام باشید

بی‌گمان جوامعی که امروزه ما در آن‌ها زندگی می‌کنیم جوامعی همراه با فشار و استرس زیاد هستند و فرار از این شرایط امری سخت و دور از دسترس است. این سطح از استرس میزان تولید هورمون اکسیتوسین در بدن را پایین میاورد پس سعی کنید فعالیت‌هایی انجام دهید تا شمارا آرام و ریلکس کند و هرروز به مقدار این آرامش درونی بیفزایید. مراقبه و نیایش فعالیت‌هایی هستند که می‌توانند شمارا آرام‌تر کند. در طول روز از این نوع فعالیت‌هایی که آرامتان می‌کند را تکرار کنید. همین فرایند به تولید هورمون اکسیتوسین در بدنتان کمک می‌کند.

آرامش-در-دوران-بارداری

۳- بخندید

گفته می‌شود که خنده بر هر درد بی‌درمان دواست. لبخند زدن و خندیدن سطح اکسیتوسین را بالا می‌برد و احساس فوق‌العاده‌ای به شما می‌دهد. هنگام خندیدن شما احساس آرامش و شادی می‌کنید گویا با همه جهان در صلح هستید. در جستجوی چیزهایی باشید که شادتان می‌کند و خودتان را بیشتر در آن موقعیت‌ها قرار دهید.

۴- ورزش کنید

یکی دیگر از هورمون‌هایی که باعث شادی می‌شود هورمون اندورفین است. ورزش کردن علاوه بر اکسیتوسین، اندورفین نیز تولید می‌کند. حتماً نیاز نیست که ورزش‌های سنگین انجام دهید. یوگا و پیاده‌روی مرتب روزانه نیز می‌توانند اکسیتوسین بدن شمارا به‌صورت منظم تأمین کنند.

۵- خلاق باشید

در دوران بارداری بدن شما در حال ساختن یک انسان جدید است، ذهن شما چطور؟ وقتی کاری برای انجام دادن ندارید ذهن خیلی سریع رو به افکار بیهوده میاورد و ناگهان متوجه می‌شوید که بی‌دلیل افسرده شده‌اید و یا استرس دارید اما از طرف دیگر زمانی که درگیر انجام دادن کاری هستید و ذهنتان بر روی آن کار متمرکز است حس رضایتی که در حین انجام آن کار خواهید داشت، تولید اکسیتوسین در بدنتان را افزایش می‌دهد.

۶- گریه کنید

عدم توانایی در بروز احساسات باعث کاهش اکسیتوسین و افزایش هورمون‌های استرس‌زا می‌شود. یکی از نشانه‌های خیلی رایج بارداری، حساس شدن و گریه کردن‌های بی‌دلیل است. خوب است که این احساسات را رها کنیم و اجازه دهیم جاری باشند. خوب است که گریه کنیم و تنش و احساسات منفی را با گریه کردن خارج کنیم. اگر احساس می‌کنید که افسرده شده‌اید حتماً از همسرتان کمک بگیرید و به یک مشاور مطمئن مراجعه کنید.

7- هدیه بدهید

از فرصت‌ها و بهانه‌های کوچک برای ساختن موقعیت‌های شاد و عاشقانه استفاده کنید. قرار نیست حتماً هدیه‌های گران‌قیمت تهیه کنید. یک یادداشت عاشقانه و یا یک هدیه کوچک که با عشق تهیه‌شده باشد می‌تواند عملکرد تولید هورمون اکسیتوسین را افزایش دهد.

هدیه-دادن

8- ازخودگذشتگی را تمرین کنید

مهربانی، ازخودگذشتگی و فداکاری موجب تقویت شدید هورمون‌های خوب در بدن می‌شوند. اینکه وقت، انرژی و حضورتان را برای کسی که به آن نیازمند است بگذارید. اکسیتوسین هورمونی است که مادر را با فرزندش پیوند می‌دهد. سطح تولید اکسیتوسین را با انواع کارهای خیر مثل آشپزی کردن برای نیازمندان و خرید لباس برایشان و هدیه دادن به آن‌ها، افزایش دهید.

۹- خوب تنفس کنید

آخرین باری که به نفس کشیدنتان توجه کردید کی بود؟ خیلی از مردم زمانی که استرس دارند نفس‌های سریع و کوتاه می‌کشند. نفس‌های عمیق شکمی بکشید. این کار شمارا آرام می‌کند و شمارا به بدنتان متصل می‌کند و تنش را از بین می‌برد. زمانی را در طول روز برای دقت کردن به تنفستان کنار بگذارید. با این کار اکسیژن و به همان میزان اکسیتوسین بیشتری را در بدنتان به جریان می‌اندازد که این امر باعث آرامش بیشتر و پایین آمدن سطح استرس می‌شود.

۱۰- بشنوید

همه ما با صداهایی آرام‌تر می‌شویم، برای بعضی افراد این صداها ممکن است یک موزیک خوب باشد و برای بعضی دیگر گوش سپردن به صدای امواج دریا؛ و عده‌ای هم در لابه‌لای شلوغی‌های بیرون به دنبال سکوت می‌گردند. گاهی هم افراد از سکوت خسته می‌شوند و دنبال صداها و جاهای شلوغ هستند.
به هر صدایی که علاقه‌مند هستید سعی کنید در این دوران بیشتر از آن صدا لذت ببرید زیرا زمانی که صداهای موردعلاقه‌تان را گوش می‌دهید سطح اکسیتوسین بالا می‌رود و احساس خوب و مثبتی برایتان به همراه دارد.
 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

6 روز پیش
|
8933 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

6 روز پیش
|
6477 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

3 هفته پیش
|
15138 بازدید