2109
راه‌حل‌های خانگی درمان سرماخوردگی نوزاد

راه‌حل‌های خانگی درمان سرماخوردگی نوزاد

1396/09/08 بازدید87113
دیدن نوزادی که از سرماخوردگی کلافه است برای مادر ناراحت‌کننده است به خصوص اگر نوزاد ناآرام و بی‌قرار باشد. در مورد نوزادان کمتر از 3 ماه احتیاط‌ها بیشتر است و به محض آنکه نشانه‌های سرماخوردگی معلوم شد باید به پزشک مراجعه شود اما در مورد نوزادان بالای سه ماه تا زمانی که علائم تشدید نشده می‌توان صبر کرد و به درمان خانگی و کاهش علائم فکر کرد و در صورتی که نوزاد ظرف یک هفته بهبود نیافت با پزشک مراجعه کرد.

برای استفاده از دارو احتیاط کنید

همان‌طور که گفته شد نوزاد اگر زیر سه ماه باشد باید با در مورد درمان حتما با پزشک مشورت کنید. درست است که بیشتر سرماخوردگی نوزادان طی 10 تا 14 روز از بین می‌رود اما سرماخوردگی برای آنها می‌تواند به یک بیماری جدی تبدیل شود. در صورتی که پوشک فرزندتان برای مدت طولانی خشک است، دمای بالای 38 درجه سانتیگراد دارد، تحریک‌پذیر شده و تنفس دشوار دارد و سرفه می‌کند باید با پزشک تماس بگیرید. در مورد نوزاد کمتر از 3 ماه درجه حرارت مقعدی در صورتی که بیشتر از 38 باشد فورا باید با پزشک مشورت کنید.

تبش را کنترل کنید

اگر درباره دوز استفاده از دارو سوالی دارید حتما با پزشک مشورت کنید.
استامینوفن برای نوزادان سه ماهه و بالاتر و ایبوپروفن برای نوزادان 6 ماه بالاتر مناسب است.
اگر نوزاد دچار کم آبی است یا استفراغ دارد به هیچ عنوان به او دارو ندهید چون ممکن است شرایط را بدتر کند.
تب پایین نوزاد باعث می‌شود بتواند با ویروس سرماخوردگی بجنگد. در صورتی که نوزاد بالای سه ماه است در صورتی به او تب‌بر بدهید که تب 39 درجه سانتیگراد داشته باشد.

داروی سرماخوردگی ندهید

از دادن داروهای سرفه و سرماخوردگی بدون نسخه خودداری کنید. سازمان غذا و داروی آمریکا استفاده از این قبیل داروها را برای کودکان زیر 2 سال ممنوع اعلام کرده است و بسیاری از کارخانه‌ها تولید این قبیل محصولات برای کودکان زیر 4 سال را متوقف کرده‌اند. این داروها ممکن است علائم را کاهش دهد اما عوارض جانبی شدیدی ممکن است ایجاد کند از جمله ضربات قلب شدید و حتی سکته مغزی. داروهای سرماخوردگی علت سرماخوردگی را درمان نمی‌کنند.

قطره بینی حتما استفاده کنید

از قطره بینی برای خارج کردن مخاط اضافی از بینی نوزاد استفاده کنید. برای این کار سر نوزاد را عقب نگهدارید و قطره را داخل سوراخ بینی‌اش بریزید. این کار به خروج آسان‌تر مخاط کمک می‌کند. چند دقیقه صبر کنید و بعد با کمک پوآر اقدام به خارج کردن مخاط کنید. پوآر را فشار دهید تا هوای آن خارج شود بعد به آرامی نوک آن را وارد بینی کنید. دقت کنید که نوک پوآر فقط 0.6 تا 27.1 سانتی‌متر وارد بینی شود. بهترین زمان برای انجام این کار قبل از غذای نوزاد یا قبل از قرار دادن او در رختخواب است.
دور بینی نوزاد را روغن مالی کنید. یک پوشش نازک از روغن را خارج از بینی و اطراف پره‌های آن بمالید تا سوزش این قسمت‌ها کاهش پیدا کند.
 

بخور یادتان نرود

از یک بخور برای اتاق نوزاد استفاده کنید تا التهاب بینی کودک راکاهش دهد. قرار دادن بخور در اتاق نوزاد باعث راحت به خواب رفتن او می‌شود. این وسیله پتانسیل ایجاد سوختگی را نیز دارد بنابراین باید در جای ایمن از اتاق قرار دهید. هر روز آب بخور را عوض کنید تا دستگاه جرم نگیرد.

استراحت کودک اهمیت دارد

مطمئن شوید نوزاد استراحت کافی داشته باشد. بدن انسان در مبارزه با عفونت انرژی زیادی مصرف می‌کند. به همین دلیل نوزاد باید در این موقعیت استراحت بیشتری داشته باشد. به طور مثال هر نوع بازی با کودک را بدون آنکه مجبور باشد تحرک زیادی داشته باشد، انجام دهید.

با نوزاد در حمام بخار بمانید

نوزادتان را به حمام ببرید و 15 دقیقه آب گرم را باز کنید تا بخار هوا ایجاد شود و گرفتگی بینی نوزاد را از بین ببرد. این کار به آرامش قفسه سینه و کاهش مخاط بینی‌اش کمک می‌کند.

عسل به نوزاد کمتر از یک سال ندهید

عسل گرم باعث درمان گلودرد می‌شود و می‌تواند سرفه را درمان کند اما برای نوزاد زیر یک سال نباید از عسل استفاده کنید چون باعث بوتولیسم و مرگ می‌شود. در صورتی که نوزاد بالای یک سال دارد یک دوم قاشق چای‌خوری پیش از رفتن به رختخواب به او بدهید.

مایعات یادتان نرود

نوشیدن مایعات از کم‌آبی کودک پیشگیری کرده و ترشحات بینی را از بین می‌برد. شما مجبور نیستید هرگونه مایعات اضافی به کودک بدهید اما باید مطمئن شوید که به اندازه قبل مایعات به بدن کودک می‌رسد. با این حال اگر کودک شما علائم خاصی از قبیل تب، استفراغ، اسهال یا تنفس سریع داشت بیش از حد طبیعی نیاز به مایعات دارد. برای نوزادان بالای 6 ماه سعی کنید از آب، آب میوه و حتی یخ استفاده کنید و برای کودکان زیر شش ماه هم شیر مادر یا شیر خشک کفایت می‌کند. شیر مادر دارای خواص تقویت کننده ایمنی است و ‌می‌تواند به حفاظت کودک در برابر میکروب‌ها کمک کند.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16505 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11659 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

2 روز پیش
|
4801 بازدید