2109
کمتر بخر، بیشتر زندگی کن!

کمتر بخر، بیشتر زندگی کن!

1396/08/10 بازدید360
شاید در هیچ دوره‌ای از تاریخ، به اندازه زمان ما استفاده از وسایل مد نبوده است. خرید و استفاده از وسایل، بخش بزرگی از زندگی ما شده و گاهی احساس می‌کنیم بدون این‌ها نمی‌توانیم زنده بمانیم. این همه مصرف‌گرایی و این همه کالا دوستی علاوه بر اینکه روان ما را نابود می‌کند، کوهی از وسایلی می‌سازد که هر روز به طبیعت اضافه می‌شوند و عرصه را برای نفس کشیدن زمین تنگ می‌کنند. در بسیاری از شهرهای دنیا روزی وجود دارد که تحت عنوان «استفاده کمتر از وسایل» معروف است. به همین بهانه و برای اینکه شهرهای ما هم از قافله عقب نمانند، بعضی از روش‌های استفاده کمتر از وسایل را در این نوشته می‌خوانید.

از حراجی نخر

یکی از اتفاقات وحشتناکی که ممکن است برای یک جامعه بیفتد، این است که خودش را با خرید تعریف کند و تنها با این کار خوشحال شود. ساده‌ترین مثالی که می‌توان برای این قضیه زد خرید از حراجی‌هاست. خیلی‌ها فکر می‌کنند هر جا حراج هست باید از آن خرید کنند چون «قیمت‌ها مفت شده‌اند» و این کار احساس خوبی دارد؛ درحالی‌که اصلی‌ترین سؤال برای خرید این است: «آیا واقعاً به این وسیله یا لباس نیاز دارم؟» یادمان باشد برای تولید هر وسیله یا لباسی که وجود دارد انرژی صرف شده و بعد از اینکه دور انداخته شود هم انرژی خواهد برد. پس تا جایی که می‌توانید سراغ خریدهای بی‌خودی نروید.

لیوان آب داشته باشید

خیلی از کارمندان در محل کار خود لیوانی برای چای دارند اما وقتی نوبت به آب خوردن می‌شود سراغ لیوان‌های پلاستیکی کنار آب‌سردکن می‌روند. با یک هزینه خیلی کم، چیزی در حدود چهار هزار تومان و حتی کمتر، یک لیوان بخرید و آن را مخصوص آب خوردن بگذارید.

شیشه‌ای برای نوشیدنی‌ها

به جای اینکه هر بار یک بطری پلاستیکی آب‌معدنی بخرید، یک‌بار برای همیشه یک شیشه بخرید و آن را از آب پر کنید. بر فرض اینکه در خوش‌بینانه‌ترین حالت، هر هفته یک بطری آب‌معدنی بخرید، هر سال بیش از 50 بطری پلاستیکی را وارد طبیعت کرده‌اید. البته ممکن است به نظر شما رقم بزرگی نیاید اما اوضاع وقتی عجیب می‌شود که فرض کنیم تنها نیمی از جمعیت کشور، یعنی حدود 40 میلیون نفر هم به این کار مشغول هستند. نتیجه چیزی بیش از دو میلیارد بطری پلاستیکی است که در سال وارد چرخه طبیعت خواهد شد.

کارت تبریک ندهید

جالب است بدانید سالانه بیش از 61155 کیلومتر روبان برای کادوپیچ کردن کادوها مورداستفاده قرار می‌گیرد که برای کادوپیچ کردن کره زمین کافی است! به این آمار تعداد زیاد کارت‌ تبریک‌هایی را اضافه کنید که به دیگران هدیه می‌دهیم. این آمار مساوی است با قطع هزاران درخت. درحالی‌که می‌توان با یک کارت تبریک اینترنتی ساده یا حتی نوشتن روی کاغذ کادو، سروته قضیه را هم آورد.

پارچه به‌جای پلاستیک

همه خریدی که می‌کنید به یک عالم کیسه احتیاج ندارند! کافی است با صرف مبلغی بین 10 الی 20 هزار تومان دو عدد ساک دستی پارچه‌ای بخرید و خریدهایتان را در آن‌ها جا دهید. این کار علاوه بر اینکه نمی‌گذارد از تعداد زیادی کیسه‌ خرید استفاده کنید و زمین را نجات دهید، خدمت بزرگی به خودتان می‌کند. چون اگر زمین تغییر کند، زندگی شما هم تغییر خواهد کرد.

تفریح فرهنگی را دست‌کم نگیرید

وقتی به‌وسیله اضافه‌ای نیاز ندارید به‌جای اینکه با خرید کالا خودتان را خوشحال کنید، خدمات بخرید! خودتان یا کسی را که دوست دارید به اسپا یا ماساژ مهمان کنید. بلیت تئاتر یا فیلمی را که دوست دارید بخرید. اپلیکیشن‌های کتاب‌خوانی را روی گوشی‌ یا تبلتتان نصب کنید و برای خودتان کتاب بخرید. سری بزنید به آخرین نمایشگاه هنری اطراف خانه یا محل کار و یا خودتان را در کلاسی ثبت‌نام کنید که مدت‌هاست فکرتان را مشغول کرده است. این کارها وسیله‌ای به دنیای شلوغ امروزی اضافه نمی‌کنند اما چیزهایی که یاد می‌گیرید و احساس خوبی که پیدا می‌کنید تا همیشه برایتان می‌ماند.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

2 هفته پیش
|
16535 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

2 روز پیش
|
5258 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11685 بازدید