2109
فریب این رژیم را نخورید!

فریب این رژیم را نخورید!

1395/11/05 بازدید16153

نی نی سایت: شما حاضرید در این مدت باقی مانده تا سال جدید برای به دست آوردن اندام ایده آل چه کار کنید؟ می خواهید اراده تان را به همه نشان دهید؟ دوست دارید در تعطیلات عید همه از تغییرات شما صحبت کنند؟
اینها بخشی از جملاتی است که شاید این روزها در فضای مجازی، شبکه های اجتماعی و تبلیغات مختلف زیاد به چشم تان بخورد. مطالبی که با جملات شیرین به شما وعده می دهند که اگر به آنها اعتماد کنید، در همین زمان اندک باقی مانده می توانید «مانکن» شوید و تحسین دیگران را به دست می آورید! 

رژیمی برای بیماران صرع
در مطلب قبلی درباره اهمیت کربوهیدرات ها صحبت کردیم که شرح آن مطلب را در اینجا می توانید بخوانید. همچنین گفتیم رواج برخی از رژیم های غیراصولی که سعی می کنند با حذف یک گروه از مواد غذایی در کوتاه ترین زمان فرد را به نتیجه برسانند آثار منفی روی سلامتی دارند. یکی از این رژیم های لاغری که این روزها بیشتر رواج پیدا کرده و روی حذف کربوهیدرات ها تمرکز دارد، کتوژنیک است. برای شناخت این رژیم و عوارضی که در بدن ایجاد می کند، از یک کارشناس کمک می گیریم.

نرگس جوزدانی، کارشناس تغذیه و رژیم درمانی می گوید:
اگر در مورد درمان صرع و همچنین کاهش وزن جست وجو کنید احتمالا به این رژیم برخورد خواهید کرد. رژیم کتوژنیک در سال 1920 برای درمان تشنج های بیماری صرع بعد از عدم درمان با دارو مورد آزمایش قرار گرفت و به علت نتایج خوب در کنترل تشنج ها در درمان بیماران صرع غیر قابل کنترل استفاده می شود.؟

عملکرد کتوژنیک چگونه است؟
در این رژیم 80 تا 90درصد انرژی دریافتی از چربی و بقیه پروتئین است و کمتر از 50 گرم از کربوهیدارت استفاده می شود. بدن ما بدون دریافت کربوهیدارت چربی را در کبد تبدیل به اسیدهای چرب و کتون ها می کند.
بتا هیدروکسی بوتیرات، استواستات و استن، سه ماده کتونی هستند که در رژیم کتوژنیک برای تامین انرژی سلول ها مورد استفاده قرار می گیرند. در انجام این رژیم برای بیمارن صرع مرتب سطح کتون های بدن اندازه گیری می شود تا به حدی برسد که بتواند تشنج را کنترل کند. تولید اسید استواستیک در بدن کسانی که این نوع رژیم را رعایت می کنند، افزایش می یابد که باعث افزایش کتون ها در خون و ادرار و در نتیجه اسیدی شدن محیط بدن می شود. در چرخه سوخت آنها، ماده ای به نام سنتز نورترنسمیتر گابا افزایش یافته و باعث کاهش علائم تشنج در بیماران مبتلا به صرع می شود. 
در سال 1970 دکتر اتکینز با حذف کربوهیدارت ها از رژیم غذایی روزانه و استفاده از چربی و پروتئین به عنوان منبع انرژی اصلی، رژیم کتوژنیک را در کاهش وزن موثر دانست. 

5 پیامد منفی رژیم 
در این رژیم مصرف گوشت و انواع چربی و سبزیجات غیرنشاسته ای و ... آزاد و مصرف انواع نان، برنج، ماکارونی، سیب زمینی، حبوبات، میوه ها، سبزیجات نشاسته ای مثل ذرت و نخودفرنگی و ... ممنوع است. در واقع مصرف بیشتر پروتئین به علت خاصیت سیرکنندگی پروتئین ها، انرژی دریافتی فرد را کاهش داده و در نتیجه کاهش وزن اتفاق می افتد. اما کاهش وزن و کنترل تشنج ناشی از صرع، همه داستان در این رژیم نیست. این برنامه غذایی می تواند مشکلاتی برای سلامتی بدن به وجود آورد؛ از جمله:
1. به علت دریافت بالای پروتئین می تواند افرادی که در معرض بیماری های کلیوی هستند و یا مبتلا به بیماری کلیوی هستند استفاده از این رژیم برایشان ممنوع است چون دریافت زیاد پروتئین می تواند عملکرد منفی بر روی کلیه های فرد داشته باشد. 
2. یکی از عوارض انجام این رژیم در این بیماران افزایش کلسترول خون به علت دریافت بالای چربی است. دریافت بالای اسیدهای چرب بلند زنجیر می تواند وضعیت لیپیدهای خون را تغییر داده و باعث افزایش کلسترول بد و کاهش کلسترول خوب شود. 
3. در این رژیم دریافت کلسیم به علت محدودیت لبنیات و به خصوص شیر به شدت کاهش می یابد و در عوض افزایش مصرف پروتئین و افزایش تولید کتون ها و ایجاد خاصیت اسیدی در بدن می تواند روند پوکی استخوان را در فرد شدت بخشد. البته به یاد داشته باشید پوکی استخوان بیماری خاموشی است و در ابتدای شروع این رژیم خود را نشان نخواهد داد.
4. در این رژیم ویتامین های گروه ب به خصوص ب2، ب6 و فولات کاهش می یابد. ویتامین های گروه ب در نان و غلات هستند و منابع عمده دریافت فولات میوه هاست که این مواد غذایی در رژیم کتوژنیک حذف شده اند. کمبود این مواد مغذی بدن را با مشکلات جدی مواجه خواهد کرد. به عنوان مثال ثابت شده است که کمبود فولات در خانم ها در سنین باروری باعث نقص لوله عصبی در جنین خواهد شد.
5. میزان پتاسیم دریافتی کاهش و مصرف سدیم افزایش می یابد که می تواند باعث افزایش فشار خون شود.

ارسال نظر شما

login captcha

کافیه از روغنهای مجاز کتو که میان زنجیر هستن استفاده کنین. من که با کتو کلسترولم کاهش پیدا کرد اونم حدود ۲۵ واحد که بیشترش مربوط به کلسترول L بود. کلسیم هم که عمده منابع تامینش در رژیم کتو هم هست، مثل بادام و ماست پرچرب و پنیر...ویتامین ب هم که بیشتر از برنج و نون تو تخم مرغ و گوشت ها و ... هست‌. میمونه پتاسیم که باز کتو میگه نمک صورتی هیمالیا بخورین.

خدایی فریب تبلیغات و فاز منفی رژیم نویس ها رو نخورین و خودتون منابع همه چیز رو بخونین. خودتون بگردین چیزهای مجاز غیر مجاز هر رژیم رو در بیارین .... هیچ رژیمی مناسب همه نیست. هر کسی یه سبکی مناسب حال و احواش و بیماریهاشه.

آخه چرا اینجوری میگین این رژیم واقعا فوق العاده ست من خودم ۱۱ کیلو کم کردم بدون هیچ مشکلی . هم پوستم عااالی شد و هم تنبلی تخمدانم برطرف شد 

ممنون مفید بود

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

6 روز پیش
|
8933 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

6 روز پیش
|
6477 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

3 هفته پیش
|
15138 بازدید