2109
افزایش 60 درصدی خطر ابتلا به آسم در کودکانی که آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کنند

افزایش 60 درصدی خطر ابتلا به آسم در کودکانی که آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کنند

1393/02/28 بازدید345

محققان آمریکایی با اشاره به یافته‌های یک تحقیق جدید به پزشکان توصیه کردند در تجویز آنتی‌بیوتیک برای کودکان احتیاط کنند، چرا که این داروها تا 60 درصد خطر ابتلا به بیماری آسم را در آنها افزایش می‌دهند.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا منطقه خراسان، محققان دانشکده پزشکی هاروارد با بررسی 62 هزار و 576 کودک که تحت درمان داروهای آنتی بیوتیک قرار گرفتند، دریافتند افزایش خطر ابتلا به آسم با مصرف این داروها رابطه مستقیم دارد.

به گفته این محققان، کودکان دچار سه نوع مختلف بیماری آسم می‌شوند: مشکلات تنفسی موقت که پس از 3 سالگی رفع می‌شوند، آسم تاخیری که پس از 3 سالگی ایجاد می‌شود و آسم دائمی.

نتایج مشاهدات محققان نشان می‌دهد: بیش از 48 درصد کودکان قبل از سن یک سالگی تحت درمان‌های آنتی بیوتیکی قرار می‌گیرند. بر اساس این تحقیقات، خطر ابتلا به مشکلات تنفسی موقت در این کودکان دوبرابر و خطر ابتلا به آسم دائم تا 60 درصد افزایش می‌یابد.

محققان آمریکایی تصریح کردند: رابطه میان آسم و آنتی بیوتیک به این معنا نیست که این داروها باعث ایجاد آسم می‌شوند، بلکه عوامل دیگری نظیر عفونت‌های تنفسی در کودکی نیز نقش دارند، اما محققان بر این باورند که این آمار آنقدر مهم است که پزشکان در تجویز این داروها برای کودکان دقت بیشتری داشته باشند.

 

منبع : ایسنا  

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها