2109
محیط زندگی سالمندان چگونه باید باشد؟/ قسمت دوم:تحرک و فضای سبز

محیط زندگی سالمندان چگونه باید باشد؟/ قسمت دوم:تحرک و فضای سبز

1395/05/06 بازدید5368

نی‌نی سایت: مجتبی ابراهیمی/ در مطلب قبلی در مورد شرایط محیطی که سالمندان باید در آن نگهداری شوند صحبت کردیم و گفتیم اگر خواهان این هستیم که محیط مناسبی برای سالمندان در منزل یا محل نگهداری بسازیم باید بدانیم که نیازهای جسمی آنها چیست. در مطلب قبلی در مورد اهمیت نور صحبت کردیم، که شرح آن را در اینجا می‌توانید بخوانید و در این مطلب دو مبحث مهم دیگر را بررسی می‌کنیم؛

تحرک
عدم تحرک معمول سالمند (از آنجا که ساعات سپری شده در نور طبیعی و فضای باز را کاهش می‌دهد) یکی از عوامل افت میزان تولید ویتامین دی(D) است. همین عامل بر اختلالات خواب نیز اثرگذار است. وقتی افراد به دلیل توانایی پایین حرکتی، کمتر از محل سکونت خود خارج می‌شوند، چرخه‌ کامل روشنایی/تاریکی را تجربه نمی کنند و عملکرد ساعت داخلی بدن آنها مختل می‌شود. با افزایش دریافت نور طبیعی، چرخه خواب و بیداری به طور خودکار با چرخه‌ روز و شب هماهنگ شده و اختلالات خواب کاهش می‌یابد.

بنابراین یک موضوع حائز اهمیت، تقویت توانایی تحرک سالمند است. علاوه بر نورپردازی مناسب که به آن اشاره شد، استفاده از مواد مناسب برای پوشش زمین، ساخت راهروهای مسطح و طراحی مناسب نرده و تکیه‌گاه، می‌تواند سالمند را تشویق به تحرک بیشتر کند. افزایش تحرک به نوبه خود توان فیزیکی و سلامت روحی سالخوردگان را افزایش می‌دهد.
موانعی که ممکن است باعث زمین خوردن فرد کهنسال شود باید مورد توجه قرار گیرد؛ از جمله وجود پله. چیدمان وسایل و مبلمان را می‌توان به نحوی انجام داد که مسیر رفت و آمد و عبور، پهنای کافی داشته باشد. همچنین لازم است دستگیره‌ها و نرده‌های مناسب افراد کم‌توان حرکتی، در نقاط لازم تعبیه شود.

فضای باز و سبز
بیرون رفتن برای سلامتی لازم است. همان طور که اشاره شد، قرار گرفتن در معرض نور آفتاب نظم بیشتری به چرخه‌ی خواب و بیداری داده و تحرک بیشتر، احساس سلامت را در فرد افزایش می‌دهد. در طراحی اماکن مخصوص نگه‌داری سالمندان، باید فضاهای باز مناسب گنجانده شود. در حال حاضر فضاهای سبز و باز نه به عنوان بخشی از فضای کلی، بلکه به عنوان تزئینات و نما در نظر گرفته می‌شود. آن چه غالباً در طراحی این فضاها فراموش می‌شود، کاربرد آن‌ برای بهبود کیفیت زندگی سالمندان است.
نور آفتاب و منظره‌ی فضای سبز، شفابخش روحند. با گل‌ها، درختان، پرندگان و حیوانات می‌توان محیط بیرون را به درون ساختمان منتقل کرد. محیط یکنواخت و خسته‌کننده موجب ایجاد واکنش‌های مضر در سالمندان می‌شود، از جمله اضطراب، ترس و پریشانی.
در نظرگرفتن باغ‌ها برای فرار از یکنواختی و برانگیختن حواس بسیار مؤثر است. حتی کسانی که در اثر کهولت دچار زوال عقل می‌شوند به چنین محیط‌هایی پاسخ مثبت می‌دهند. بیمارانی که در مراحل میانی تا نهایی ابتلا به جنون هستند، به محیط آرام و ساکت تمایل بیشتری دارند. حال آنکه بیمارانی با میزان آسیبِ کمتر، محیط فعال و برانگیزاننده را ترجیح می دهند.
محیط زندگی انسان و کیفیت آن اثر مهمی بر وضعیت روحی و خصوصیات رفتاری او دارد. انسان پیوسته در تعامل با محیط اطراف خویش است؛ بر آن اثر گذاشته و از آن اثر می‌پذیرد. محیط اطراف آدمی، عنصری مهم در زندگی اوست که آن را باید از زاویه‌ای علمی نگریست. با رشد جمعیت کهنسال شهرها، مسائل این قشر و سلامت و رضایت آن هر روز بیش از پیش اهمیت می‌یابد و موضوع تحقیق و توجه قرار می‌گیرد. تمرکز بر محیط زندگی سالمندان و بهبود آن، می‌تواند مستقیماً کیفیت زندگی قشر دیرسال جامعه و به تبَع آن کیفیت زندگی شهری را برای تمام آحاد جامعه بهبود بخشد. نباید فراموش کرد هر عضو( حتی جوانان امروز) جامعه، فرد کهنسال آینده است.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

6 روز پیش
|
8255 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

5 روز پیش
|
5942 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

2 هفته پیش
|
15063 بازدید