2109
چرا چاق‌ها، شیرینی بیشتر دوست دارند؟

چرا چاق‌ها، شیرینی بیشتر دوست دارند؟

1395/01/22 بازدید277

نی نی سایت به نقل از سلامانه: از اضافه وزن و چاقی‌تان خسته شده‌اید. سعی می‌کنید رژیم بگیرید و مقدار غذای مصرفی‌تان را کم کنید اما نمی‌توانید... هنوز مدت زمان زیادی از غذاخوردتان نگذشته که باز احساس گرسنگی می‌کنید و دوست دارید چیزی بخورید.
طبیعی است که در چنین شرایطی با پاسخ به نیاز گرسنگی بدن، روزبه‌روز بر وزنتان اضافه شود و وقتی روی ترازو هستید و وزنتان را می‌بینید، بیش از پیش متعجب شوید. اما با خود فکر کرده‌اید مشکل کجاست که نسبت به سایر افراد ولع بیشتری به خوردن غذادارید؟!
به گفته دکتر احمد اسماعیل‌زاده، متخصص تغذیه و رژیم درمانی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، دلیل اصلی این ولع و میل به خوردن، به خاطر تعداد سلول‌های چربی انباشته شده در بدن است. درواقع هر چه تعداد سلول‌های چربی بدن بیشتر باشد، در پی افت قندخون، به دلیل اینکه سلول‌های چربی به واسطه قندخون تغذیه می‌کنند، تمایل و ولع به خوردن افزایش می‌یابد.
از همین روست که اغلب افراد چاق و دارای اضافه وزن از این مساله گله‌مندند که زودبه‌زود گرسنه‌شان می‌شود و با آنکه وعده غذایی ناهار یا شام را میل کرده‌اند، اما پس از گذشت مدت زمانی کم، تمایل دارند چیزی بخورند.
با توجه به اینکه تعداد سلول‌های چربی انباشته شده در بدن این افراد نسبت به افراد با وزن نرمال، بیشتر است، تمایل به مصرف موادغذایی با شدت بیشتری تظاهر پیدا کند و این افراد مرتب به دنبال مصرف موادغذایی به خصوص خوراکی‌های شیرین باشند.

 

اما حالا چرا مواد خوراکی شیرین؟!

معمولا افراد چاق، علاوه بر اینکه حرص و ولع بیشتر به خوردن غذا دارند، میل وافری هم به مصرف خوراکی‌های شیرین مثل یک تکه شکلات، کیک، بستنی یا هر نوع خوراکی شیرین دیگر بعد از صرف غذا دارند.  درواقع، با مصرف خوراکی‌های شیرین، قندخون سریعا بالا می‌رود، درنتیجه قند لازم برای تغذیه سلول‌های چربی تامین می‌شود.از آنجا هم که اگر نگاهی به بشقاب غذایی این افراد بیندازیم، مشخص می‌شود در طول روز فیبر کافی دریافت نمی‌کنند، جای تعجب نیست که غذایی که می‌خورند سریعا جذب بدن شده و منجر به افزایش قندخون و به تبع آن ترشح انسولین شود. افزایش انسولین هم باعث خواهد شد در مدت کوتاهی قندخون افت کند و فرد مدام در پی مصرف خوراکی‌های شیرین باشد که فراوانی گرسنگی در زمان مشخص بیشتر شود. تکرار این سیکل معیوب، افزایش کلی دریافت خوراک را در پی دارد که درنهایت منجر به دریافت انرژی بالا می‌شود و تجمع مازاد آن به صورت چربی در بدن و درنهایت افزایش وزن بیشتر خواهد شد.
 

بهترین راه پیشگیری و رفع چاقی

ساده‌ترین راه‌حل، گنجاندن فیبر کافی در برنامه غذایی و مصرف میان‌وعده هر یک ساعت و نیم الی دو ساعت است. افزودن حبوبات و سبوس به برنج یا مصرف نان‌های سبوس‌دار به جای نان سفید و همچنین مصرف میوه و سبزیجات در میان‌وعده کمک می‌کند که سرعت جذب قندخون در بدن پایین بیاید و درنتیجه قندخون برای مدت طولانی در حالت ثبات حفظ شود. در این حالت، ولع فرد به خوردن نیز کمتر می‌شود و دیگر در پی مصرف خوراکی‌های شیرین نیست.

 

 

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16481 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11639 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

2 روز پیش
|
4527 بازدید