2109
زنی که کتک می‌خورد چه باید بکند؟/ نظرات یک روانشناس درباره مواجهه با خشونت خانگی

زنی که کتک می‌خورد چه باید بکند؟/ نظرات یک روانشناس درباره مواجهه با خشونت خانگی

1395/01/06 بازدید8040

نی‌نی سایت: یک خبر ناراحت‌کننده و تکان دهنده برای همه، خبر خشونت خانگی علیه یک زن است. وقتی شوهری همسرش را کتک می‌زند، عده‌ای افسوس می‌خورند، عده‌ای عصبانی می‌شوند، برخی نسخه می‌پیچند و... اما این زن است که بسیار تحت فشار قرار می‌گیرد. از طرفی جسم و روحش مورد آزار قرار گرفته، از طرفی هم باید برای خودش و زندگی‌اش تصمیمات سرنوشت‌ساز بگیرد.
این موضوع مدتی است که در نی‌نی سایت و میان کاربران ما هم بسیار شیوع پیدا کرده است. به همین دلیل با دکتر محمد رضابیگی، روانشناس بالینی آن را در میان می‌گذاریم و نظر او را در این مورد جویا می‌شویم. 

رضابیگی در مورد هرگونه اعمال خشونت خانگی و نحوه برخورد با آن می‌گوید: «مورد خشونت علیه همسر، گستره وسیعی برای بحث دارد و عوامل زیادی در آن نقش دارند. اما جدا از عوامل اجتماعی و فرهنگی اگر بخواهیم این موضوع را در چارچوب خانواده مورد بررسی قرار دهیم، جو روانی حاکم بر خانواده تعیین کننده میزان شدت و جدیت موضوع خواهد بود. لذا در صورت وقوع خشونتی نسبت به زن، قبل از هر چیز باید هر دو نفر زوجین با توجه به محیط زندگی‌شان مورد بررسی روانی و شخصیتی قرار بگیرند. و چون طیفی از شخصیت‌ها با شرایط متفاوت ممکن است دچار این معضل شوند منطقاً واکنش‌های مختلفی نیز وجود خواهد داشت.»
این روانشناس درباره فاکتورهای موثر در نوع برخورد با خشونت خانگی توضیح می‌دهد: «اینکه خشونت به چه شکل صورت گرفته، اولین بار بوده یا تکرار شده، احساس مرد بعد از اعمال خشونت چه بوده، وضعیت زندگی قبل و بعد از درگیری چگونه بوده و همچنین سوابق رفتاری و هیجانی آنها از جمله مواردی است که مشخص می‌کنند وضعیت رابطه زوجین و میزان امید آنها برای برگشت به شرایط طبیعی چگونه است. در عین حال موضوع می‌تواند ریشه‌دار یا سطحی باشد. مثلا یک هیجان کنترل نشده در یک شرایط بحرانی که تبدیل به تجربه‌ای تلخ شده و پشیمانی به دنبال دارد و ممکن است هیچ‌وقت تکرار نشود و با یک عذرخواهی ساده شرایط به حالت طبیعی برگردد. یا رفتار خشن ریشه در شخصیت فردی و یا نوع رابطه زوجین داشته باشد.»
این روانشناس درباره امید به بازگشت به زندگی مشترک در چنین شرایطی یا پیگیری قانونی و اقدام برای جدایی اعتقاد دارد: «با در نظر گرفتن تمام این احتمالات امکان برگشت به زندگی طبیعی برای همه زوجین درگیر با این موضوع و با هر شدتی وجود دارد اما منوط به خواست و اراده هر دو نفر است. اگر مرد رفتار خشن خود را صحیح می‌داند و هیچگونه احساس پشیمانی و گناه ندارد، تنها برخورد مناسب با وی، برخورد قانونی است. اما در غیر این صورت مراجعه زوجین به اتفاق هم به روانشناس توصیه می‌شود. حتی در شرایطی که وقوع خشونت برای اولین بار بوده و با عذرخواهی فیصله داده شده است. به این دلیل که احتمال وقوع دوباره خشونت هرچند کم اما وجود دارد لذا بهتر است برای پیشگیری از آن اقدام شود. علاوه بر این تمامی زوجین باید آگاه باشند تا با شناخت صحیح از همسرشان از شرایط استرس و خشم دوری کنند. در ضمن آموزش‌های کنترل خشم نیز می‌تواند با افراد در شناخت بهتر نسبت به این هیجان و کنترل آن کمک کند.»

ارسال نظر شما

login captcha
ببخشید میدونم جای لین سوال اینجا نیست. اما نمیدونستم کدوم قسمت بپرسم. زنی که کتک میخوره اما هیچ اثری روی بدنش نمیزاره چطور میتونه توی پزشک قانونی یا دادگه ثابت کنه؟
@Mary94

شهادت همسایه ها فیلم عکس بلافاصله برو دکتر. کتک بدون جاش ینی تو شکم وگرنه بقیه جاها ورم و کبود یا لااقل ل قرمز ک. میشه

هیچ چی نمیتونه برخورد فیزیکی رو توجیه کنه این روزا تو اکثر زندگیا تنش و فشار عصبی و کاری وجود داره دلیل نمیشه تاوان فشارهای مرد رو زن پس بده اونم به این شکل
ممنون از مطلب ولی باز هم یه جورایی به نفع مرد بود... یک مرد باید از لحاظ انسانی خیلی پایین باشه که دست روی زن بلند کنه!!!
واقعا خیلى سخته نمیشه نظرى داد
اولا ممنون که راجع به این موضوع برامون مطلب گذاشتید ولی کافی نبود اون زمان که زن بیچاره کتک می خوره چی کار کنه؟ از خودش دفاع کنه هرچند غیر مؤثر یا بذاره اونقدر یارو بزنتش تا از حال بره جیغ بزنه فرار کنه یا صداش در نیاد و ...
کتک بزند😊
@فاطمه_و_علیرضا

مرده وحشی تر میشه من کمربندشو گرفتم انداخت اونور کثافت بیشتر کتکم زد

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

2 هفته پیش
|
16518 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

2 روز پیش
|
4975 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11669 بازدید