2109
بهترین سن برای یادگیری زبان در کودکان چه سنی است؟

بهترین سن برای یادگیری زبان در کودکان چه سنی است؟

1395/01/02 بازدید14847

نی‌نی سایت: یکی از لطف ­هایی که پدر و مادرها می ­توانند در حق کودکان­شان انجام دهند و باعث شوند آنها در بزرگسالی قدردان­شان باشند، یادگیری زبان دوم است. اما این کار اصول و روش خودش را دارد و اگر قدم­ اشتباهی بردارید ممکن است بچه ­ها کاملا از یادگیری دلزده و خسته شوند. دکتر ریوار نظری روانشناس بالینی در این خصوص با نی‌نی سایت گفت و گو کرده است.

چه سنی در کودکان بهترین زمان برای یادگیری زبان دوم است؟
در این خصوص نظرات متفاوتی وجود دارد اما به اعتقاد اغلب روانشناسان و زبان­شناسان بهتر است این کار را از سن 7 سالگی و تا قبل از رسیدن کودک به 10 سالگی شروع کرد. زمانی که کودک زبان اصلی خودش را به صورت کامل فرا گرفته است. در این شرایط کودکان در یادگیری زبان دوم می ­توانند خیلی خوب عمل کنند و به سرعت زبان مورد نظر که اغلب انگلیسی است را یاد می گیرند و فقط ممکن است در تلفظ تفاوت ­­هایی داشته باشند. 

بعضی از والدین بچه ­ها را در سن 4 یا 5 سالگی در کلاس­ ها ثبت نام می ­کنند نظر شما در این خصوص چیست؟
هنگامی که بحث سیستماتیک و پیچیدگی زبان مطرح می شود یادگیری افرادی که در سن بالای 7-8 سال قرار دارند غنی ­تر است چون رشد شناختی آنها با زبان مادری بسیار پیشرفت کرده و به زبان مادری شان مسلط شده ­اند. فرد تا به زبان مادری خودش مسلط نباشد، خیلی خوب نمی ­تواند زبان ­های دیگر را یاد بگیرد. 
البته برخی از متخصصان در اکتساب زبان ادعا می­ کنند که هر چه زودتر یک کودک شروع به یادگیری زبان دوم کند، بهتر است. با این حال، همیشه این نظر کامل و صحیح نیست. به خصوص زمانی که زبان اول به صورت کامل شکل نگرفته است ورود زبان دوم می تواند در آموختن کامل زبان اول ایجاد اختلال کند. البته یادگیری زبان در سنین 5-4 سالگی مزایایی هم دارند که نمی ­شود آنها را نادیده گرفت.

چه مزایایی؟
کسانی که برای یادگیری زبان دوم فرزندشان عجله دارند بعد از 3 و 4 سالگی می توانند شروع به آموزش کنند. یکی از مزایای مهم یادگیری زبان در این سنین رشد هیجانات، کنجکاوی و قدرت همدلی فرد و نیز آموختن فرهنگ زبان دوم است که می تواند در رشد شخصیتی و حتی آینده شغلی مهم و تاثیر گذار باشد. همچنین ترس و خجالتی که ممکن است مانع از پیشرفت زبان در بعضی از بزرگسالان شود معمولا در سنین کودکی بسیار کمتر است. از مزایای دیگر می توان به تلفظ صحیح و سلیس افرادی که در سنین پایین تر با زبان دوم آشنا می شوند اشاره کرد، که در مقایسه با دیگر افراد خیلی بهتر صحبت می کنند. 

در چه حالتی ممکن است بچه ها از این مسئله دلزده شوند؟
فراموش نکنیم که شیوهی یادگیری کودکان با بزرگسالان کاملا متفاوت است و آموزش­شان باید همراه با بازی، شعر، آواز، تفریح و یا نقاشی باشد. پس بهتر است والدین در انتخاب آموزشگاه مناسب دقت و وسواس به خرج بدهند وگرنه ممکن است باعث ایجاد دلزدگی شود.
در سنین پایین کودکان اهمیت دانستن زبان دوم را درک نمی کنند و این می تواند یکی از دلایل بی میلی خیلی از کودکان باشد. می توان با انجام بازی ها و به نمایش گذاشتن کارتون های جذاب با زبان مورد نظر اشتیاق کودک را برای یادگیری زبان بالا برد. یک مربی زبان با انرژی و آشنا به کودکان بسیار راحت تر می تواند با کودک تعامل برقرار کند.

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16415 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11603 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
3817 بازدید