2109
5موردی که زنان باردار برای سلامت جنین خود باید در نظر داشته باشند

5موردی که زنان باردار برای سلامت جنین خود باید در نظر داشته باشند

1393/01/17 بازدید785

 اولین مورد، باکتری «لیستریا» است.

این باکتری باعث بروز سقط جنین می‌شود؛ به طوری که 88 درصد از زنان باردار به دلیل وجود این باکتری ناشی از مصرف برخی از مواد غذایی در بیمارستان بستری شده و 30 درصد هم جنین خود را از دست می‌دهند. زنان باردار 20 برابر بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به این باکتری هستند؛ چرا که این عامل بیماری زا می‌تواند از جفت عبور کرده و جنین را تحت تاثیر قرار دهد.
به همین دلیل مواد غذایی که عامل بروز این باکتری و بیماری‌های مرتبط می‌شوند را زنان باردار نباید مصرف کنند. این مواد غذایی شامل غذاهای آماده، ماهی دودی، پنیر نرم، شیر جوشانده نشده، گوشت فریز شده و غذاهای نیمه آماده، ‌این مواد حاوی باکتری لیستریا هستند.


به گزارش ایسنا، دومین مورد که زنان باردار باید از آن دوری کنند،‌ جیوه است.

این ماده یک فلز با شدت مسمومیت بالاست که در صورت در معرض قرار گرفتن به مدت طولانی و دائم می‌تواند به سیستم مرکزی عصب و سایر ارگان‌های بدن نظیر کبد و دستگاه گوارش اثر مخرب بر جای بگذارد.

باکتری‌های درون رودخانه‌ها و اقیانوس‌ها می‌تواند جیوه را به متیل جیوه تبدیل کند که این ماده درون بدن ماهی‌ها و سایر آبزیان باقی می‌ماند و پس از صید و مصرف به بدن انسان‌ها منتقل می‌شود.
بر‌اساس اعلام آکادمی ملی علوم آمریکا،‌ هر ساله 60 هزار نوزاد با درجه بالای جیوه در بدنشان به دنیا می‌آیند که این موضوع باعث بروز صدمات مغزی غیرقابل جبرانی در این کودکان می‌شود. البته نوع و درجه علایم صدمات و ضایعات به میزان و دوز جیوه در بدن این کودکان بستگی دارد.
در سال 2004 میلادی، اداره غذا و داروی آمریکا FDA و آژانس حفاظت از طبیعت EPA در گزارشی مشترک اعلام کردند که این ماده برای زنان باردار، زنان جوان که در سن بچه‌دار شدن قرار دارند و کودکان و نوزدان بسیار مخرب و زیان‌آور است.
در این گزارش که هنوز هم معتبر است، غذاهایی که این افراد نباید مصرف کنند به شرح زیر است: ماهیانی که میزان جیوه درون بدن آن‌ها مشخص نیست، نباید صرف شود. کوسه، شمشیر ماهی، ماهی ماکرو، مهره ماهی از جمله ماهی‌هایی است که حاوی جیوه فراوان هستند. به همین ترتیب، نباید بیش از 340 گرم هر هفته از ماهی‌های تن، ماهی سالمون و گربه ماهی مصرف شود.
ماهی‌هایی که از رودخانه‌های محلی صید می‌شود چون تن آلباکور نیز دارای مقادیر بالای جیوه هستند و تنها باید 170 گرم هر هفته از آن صرف شود. صدف‌ها و میگوها هم جزو این لیست هستند.

سومین موردی که باعث بروز سقط جنین و بیماری‌های مرتبط با تولد می‌شود، بیماری با منشا انگل توکسوپلاسماست.

این انگل از حیوانات خون‌گرم نظیر گربه‌های خانگی به فرد منتقل می‌شود. به همین دلیل، اکثر پزشکان و متخصصان زنان به خانم‌های باردار توصیه می‌کنند از نزدیک شدن و تماس با این حیوانات خودداری کنند تا هم سلامت خود و هم سلامت جنینشان را حفظ کنند.

البته باید به این نکته اشاره کرد که ابتلا به این انگل نشانه‌ای ندارد و تنها بر جنین اثر می‌گذارد و باعث بروز ناهنجاری‌های چشمی و مغزی و عقب افتادگی ذهنی در نوزاد می‌شود.
همچنین اگر این انگل در گوشت موجود باشد، ‌دمای بالا و یا پایین می‌تواند آن را نابود کند؛ به طوری که مواد غذایی چون آبزیان خام، سبزیجات و میوه‌های نشسته، گوشت‌های نیمه پخته و دودی حاوی این انگل هستند که نباید آن‌ها را مصرف کنیم.

به گزارش ایسنا، بر‌اساس اعلام دپارتمان بهداشت آمریکا می‌توان با شست و شوی کامل دست‌ها و تمامی سطوح و مواد غذایی و یا دوری جستن از حیوانات خانگی به ویژه گربه‌ها از ورود این انگل مخرب به داخل بدن جلوگیری به عمل آورد.


چهارمین مورد عامل بیماری‌زایی و سقط جنین، باکتری سالمونلا است.

این عامل بیماری‌زایی نشانه‌هایی چون تب بالا، استفراغ، تهوع و مننژیت را شامل می‌شود. این عامل می‌تواند باعث بروز تب تیفویید نیز شود، اما با پختن و گرما دادن مواد غذایی می‌توانید این باکتری را نابود کنید. مواد غذایی که نباید آن‌ها را مصرف کرد شامل آبزیان خام، گوشت و لبنیات پاستوریزه نشده و مواد غذایی خانگی است.


به گزارش ایسنا، پنجمین مورد ماده سمی «پولی کرونتید بی فنیل» یا به اختصار PCB که تا سال 1970 میلادی در محصولات الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گرفت، به دلیل دارا بودن مواد سمی بسیار قوی منع شد، اما به دلیل اینکه در مدت طولانی تجزیه می‌شود، امروزه برای زنان باردار مشکل ساز شده است.
این ماده متاسفانه از طریق سطوح غنی از چربی نظیر شیر مادر در جذب بدن جنین شده و ناتوانایی‌های ذهنی، وزن کم حین تولد و عدم رشد مغزی را در پی دارد. همچنین سر این نوزادان که در معرض این ماده قرار گرفته‌اند کوچکتر از بقیه است. مواد غذایی نظیر آبزیانی که از سدها و دریاچه‌های اطراف تاسیسات برقی و الکتریکی PCB صید می‌شوند، حاوی مقادیر زیادی از این ماده هستند.

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16429 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11607 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
3959 بازدید