2109
بمب‌های انرژی را یکی یکی بترکانید

بمب‌های انرژی را یکی یکی بترکانید

1394/10/26 بازدید2496

نینی سایت: در دوران بارداری تأمین انرژی مورد نیاز بدن از اهمیت دوچندانی برخوردار است. بسیاری از افراد در چنین مواردی روی به مواد قندی و کافئین‌دار می‌آورند بی‌آنکه بدانند راهکارهای بهتری برای افزایش سطح انرژی درونی بدن وجود دارد. در این مقاله مواد غذایی ارایه شده که غنی از پروتئین و فیبر هستند، ارائه شده است. این غذاها حاوی ترکیباتی‌اند که سوخت مورد نیاز بدن برای انجام کارهای روزمره را تأمین می‌کنند.

تخم مرغ
هر عدد تخم مرغ 78 کالری و 6 گرم پروتئین در خود دارد و دقیقا به همین دلیل است که از تخم مرغ به عنوان کارخانه پروتئین یاد می‌کنند. این ماده غذایی حاوی مواد مغذی دیگری نیز هست که بخش زیادی از این مواد در زرده آن قرار دارد. افراد زیادی هستند که از خوردن زرده تخم مرغ پرهیز می‌کنند. آنها فکر می‌کنند که این قسمت از تخم مرغ حاوی کلسترول زیادی است، اما نمی‌توان از زرده به دلیل آنکه حاوی «کولئین» است خودداری کرد. این ترکیب برای تقویت حافظه اهمیت زیادی دارد.

جوی دوسر
از جوی دو سر به عنوان منبع غنی از ویتامین B و فیبر قابل حل شدن در بدن یاد می‌کنند. به طور کلی از جوی دو سر به عنوان یکی از منابع غذایی مناسب برای افرادی یاد می‌شود که به دنبال افزایش سطح انرژی درونی بدن‌شان هستند. فیبر موجود در این ماده غذایی در حالی جذب بدن می‌شود که افزایش وزنی در کار نخواهد بود. گذشته از آن، خوردن جوی دو سر که معمولا به شکل پخته صورت می‌گیرد به حفظ قند خون در سطحی مناسب کمک می‌کند. توصیه می‌شود که همراه با جوی دو سر چند عدد توت فرنگی هم خورده شود.

سیب
این میوه ارزشمند نه تنها سرشار از فیبر است، بلکه از آن به عنوان انتخابی ایده‌آل برای تهیه اسنک بعدظهر یاد می‌کنند. این میوه همچنین حاوی ترکیبات ارزشمندی است که به بدن در مقابله با انواع بیماری‌ها کمک می‌کند. به همین دلیل است که سیب را کارخانه قدرتمندسازی بدن می‌دانند. همچنین این ماده حاوی ترکیبی به نام «بورون» است. بورن نوعی ماده معدنی است که به بدن در حفظ هوشیاری کمک می‌کند.

کدو تنبل
تا دل‌تان بخواهد در کدو تنبل پتاسیم وجود دارد. در واقع این ماده ارزشمند غذایی را کارخانه پتاسیم می‌دانند که به قلب و ماهیچه‌ها کمک می‌کند که عملکرد بهتری داشته باشند. از آن گذشته کدو تنبل سرشار از فیبر است که به حفظ قند خون در سطحی مناسب کمک می‌کند. همچنین نباید از مقادیر قابل توجه ویتامین A در این ماده غذایی غافل شد. اما چرا مصرف این ویتامین تا این حد مهم است؟ تحقیقات نشان می‌دهد که ویتامین A به بدن در مقابله با عفونت‌های بیماری‌زا کمک زیادی می‌کند. خوردن کدو تنبل در قالب مواد غذایی مختلف از جمله خورشت توصیه می‌شود.

ماهی سالمون
از این ماهی به‌عنوان یکی از منابع غنی از انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی و اسیدهای چرب امگا 3 یاد می‌شود. تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شده که نشان می‌دهد گوشت این ماهی حاوی ترکیبات مهمی است که به بهبود حس و حال درونی افراد کمک زیادی می‌کند. از آن گذشته ماهی سالمون نسبت به سایر منابع غذاییِ حاویِ پروتئین؛ چربی و کالری کمتری دارد.

بادام زمینی
درحالی که بادام زمینی حاوی کالری نسبتا زیادی است، اما در مجموع حاوی ترکیبات ارزشمندی است که نمی‌توان از آنها چشم‌پوشی کرد. بر اساس تحقیقات جدیدی که اخیرا صورت گرفته مشخص شده است افرادی که روزانه و به مدت 19 هفته 500 کالری موجود در بادام زمینی را مصرف می‌کنند سوخت و ساز حین استراحت‌شان تا 11 درصد افزایش پیدا می‌کند، حتی بدون آنکه حرکات ورزشی خاصی انجام دهند.

معجون انرژیزا
این ترکیب غذایی که حاوی انواع مغزیجات و مواد دیگری نظیر عسل است، عمدتا توسط ورزشکارانی همچون کوهنوردان مصرف می‌شود تا در حین انجام تمرینات سخت ورزشی از انرژی نهفته در این ترکیبات نهایت بهره را ببرند. از این نوع معجون‌های انرژی‌زا در فروشگاه‌های مواد غذایی به وفور یافت می‌شود، اما توصیه می‌شود که خودتان با استفاده از مغزیجات تازه از جمله بادام اقدام به تهیه این نوع معجون‌ها کنید.

عدس
عدس خیلی سریع می‌پزد و به همین دلیل می‌توان از آن در تهیه مواد غذایی مختلفی استفاده کرد. عدس حاوی مقادیر زیادی فیبر است که از این طریق انرژی قابل توجهی نصیب بدن می‌شود. اما نکته جالب توجه این است که انرژی به دست آمده از عدس به آرامی مصرف می‌شود و در عین حال قند خون را نیز در سطحی مناسب نگه می‌دارد. فیبر و منیزیوم موجود در عدس نقش مهمی در محافظت از قلب ایفا می‌کنند. اما این تنها بخشی از خواص عدس است. از این حبوبات به عنوان منبع غنی آهن یاد می‌شود و به همین دلیل استفاده از آن در دوران بارداری و شیردهی یعنی دو دوره مهمی که بدن به میزان قابل توجهی آهن نیاز دارد توصیه می‌شود. همچنین توصیه می‌شود که عدس را همراه با سایر حبوبات غنی از فیبر مصرف کرد.

ماست
در مثل افرادی را که شل و بی‌دست و پا هستند با ماست مقایسه می‌کنند، اما این ماده ارزشمند غذایی یکی از مهمترین مواد افزایش دهنده انرژی درونی بدن به شمار می‌آید. ماست میزان پروتئین، کلسیم و ویتامین D بیشتری نسبت به شیر دارد و به همین دلیل است که مورد توجه متخصصان امور تغذیه قرار دارد. همچنین برخی شرکت‌های غذایی انواع ماست‌های غنی از سایر ترکیبات مورد نیاز بدن را ارایه می‌کنند.

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها