2109
به اضطراب جدایی کودکان اهمیت دهیم

به اضطراب جدایی کودکان اهمیت دهیم

1394/10/20 بازدید2926

نی‌نی سایت: من مربی یک مهدکودک و موسسه استعدادیابی‌ام. پس از مدت‌ها احساس این‌که مادران چندان از محیط‌های اجتماعی کودکان‌شان خبر ندارند، من را بر آن داشت که از مشاهداتم در مهدکودک از فرزندان‌تان بنویسم تا بیشتر با روحیه آنها آشنا شوید. به نظر گاهی مشت نمونه خروار است و گاهی مشکلات بچه‌های دیگران می‌تواند همان مشکلی باشد که من با فرزندم دارم. در این سال‌ها، با کار در مهدکودک بسیار به بچه‌هایی برخورد کرده‌ام که رفتارهایشان در خانه متفاوت از رفتارهایشان در مهد و محیط‌های اجتماعی‌تر بوده است. این است که با خودم قرار گذاشتم، مادران را در جریان آن رفتارهایی که کمتر با آن در ارتباطند قرار دهم و مشاهدات عینی خودم را درباره فرزندان‌تان با شما در میان بگذارم.

بچه‏ها معمولا به راحتی به شرایط خود عادت می‌کنند و آن را دوست خواهند داشت. این درباره مهد کودک هم صدق می‏کنند. آنها در مهد دوستان جدیدی پیدا می‌کنند و با آنها هم‌بازی می‌شوند. این در حالی است که اول هفته‏ها همه چیز به روال قبل باز گشته و پنجشنبه و جمعه‌ها عادت بچه‌ها را تغییر می‌دهد. آنها آخر هفته به میهمانی می‌روند و خوش می‌گذرانند، همین است که وقتی شنبه به مهد می‌آیند، به سختی و گاه با گریه وارد موسسه و مهد کودک می‌شوند. 

معمولا وقتی در خانه دعوا و مشاجره است، یا اتفاقات ناخوشایندی رخ داده، علاقه‌ای به ماندن در موسسه ندارند. همین‌طور وقتی دوره مریضی را در خانه گذرانده، دل کندن از مادر برایش سخت است. در برخی از موارد، عادت‌ها می‌توانند موجبِ مشکلاتِ پزشکی شوند. برای مثال: ساجده محبی، روانشناس کودکان می‌گوید: «اضطراب جدایی بین کودکان ۶ ماهه و ٣ ساله معمولا بیش از دیگر سنین است. اضطراب کودک هنگام جدا شدن از والدین معمولاً از یک روز به روز دیگر متفاوت است، یک روز کودک هنگام جدا شدن از مادر مضطرب می‌شود، روز دیگر به مادر می‌چسبد و غمگین است و یک روز دیگر، قشقرق راه انداخته و در مقابل جدایی مقاومت و واکنش شدید از خود بروز می‌دهد و گاهی به راحتی از او جدا می‌شود. این آغاز استقلال در کودکان است. به‌تدریج فرزندتان به سمت استقلال می‌رود ولی هنوز مرحله انتقالی می‌تواند مشکل باشد و برای کودک و مادر استرس‌زا باشد. برای کودکانی که تجربه جدایی‌های بسیار مکرر یا بسیار اندک از مادر داشته‌اند، جدایی ممکن است اضطراب بیشتری را ایجاد کند. هرچه کودک بزرگتر می‌شود و مفهوم زمان را درک می‌کند و مدارای موفقیت‌آمیز هنگام جدایی را بیشتر تجربه می‌کند، از اضطراب او کاسته می‌شود.» اما یک مربی چونه می‌تواند این استرس جدایی را کاهش دهد؟ محبی می‌گوید:‌«در ابتدا باید خودش را به کودک معرفی کند و او را به بازی دعوت کند. در صورت مقاومت کودک ار مادر بخواهید کمی آنجا بماند و او را آرام کند. اصلا این رفتار کودکان را مورد انتقاد قرار ندهید.»

 

ارسال نظر شما

login captcha
گاهی بچه ها ازمحیط میترسن...یکی از بچه های من فکرمیکرد از پنجره کلاس ممکنه چیزی بیاد تو بخورتش...بعد که دید همچین چیزی نیست بدون مادرش موند سرکلاس

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16443 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11611 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
4096 بازدید