2109
کودک روی یونیت باید بیهوش باشد؟

کودک روی یونیت باید بیهوش باشد؟

1394/10/19 بازدید3387

نینی سایت: بیشتر والدینی که به خاطر ترمیم دندان‌های کودکان‌شان به دندانپزشکی مراجعه کرده‌اند با یک روش درمانی مواجه بوده‌اند که نظر چندان مثبتی به آن ندارند: بیهوشی کودک. بسیاری از دندانپزشکان کودک این گزینه درمانی را پیش روی والدین قرار می‌دهند و اظهار می‌نمایند که اگر فرزند آن‌ها حاضر به همکاری نباشد ناگزیر از این روش استفاده خواهند کرد! همچنین اگر کودک دچار پوسیدگی‌های متعدد باشد و چند دندانش به طور همزمان نیاز به ترمیم داشته باشد پزشک به والدین پیشنهاد می‌دهد که به جای رسیدگی به دندان‌های کودک در چندین جلسه، با روش بیهوشی همه دندان‌ها در یک نوبت ترمیم شوند.

اما نگرانی‌های زیادی از طرف والدین درباره این روش وجود دارد. آن‌ها نمی‌خواهند به قیمت سالم شدن دندان‌های کودک‌شان هزینه تاثیرات داروی بیهوشی را در سنین پایین روی جسم نوباوگان بپردازند. درباره این موضوع از خانم دکتر پریسا مهراشتیاق، دندانپزشک کودک و نوجوان، کمک گرفتیم. ایشان توضیح دادند: در مورد کودکان دو نوع درمان دندانپزشکی داریم١) درمان با بی‌حسی. ٢)درمان با بیهوشی. که معمولاً درمان تحت بیهوشی در مورد کودکان بسیار بی‌قرار، کودکانی با مشکلات ذهنی یا کودکان بسیار کم سن(زیر دو و نیم سال) توصیه می‌شود.


این دندانپزشک کودک و نوجوان درباره روش انجام درمان‌های دندانپزشکی تصریح کرد: البته تعیین نوع درمان بسته به توصیه پزشک و تصمیم والدین متغیر است. البته شخصاً با درمان تحت بیهوشی در کودکان سالم بالای دو سال مخالفم و معمولاً به والدین بچه‌ها توصیه می‌کنم با توجه به عوارض داروی بیهوشی و احتمال واکنش بدن بچه‌ها به این دارو بهتر است بی‌قراری کودک روی صندلی دندانپزشکی را تحمل کرده و به پزشک کمک کنند که با وجود بی‌قراری کودک درمان انجام گیرد.
دکتر مهراشتیاق در ادامه گفت: البته این طور نیست که درمان تحت بیهوشی به طور کامل مردود باشد و حتی در کشورهای اروپایی نیز از این روش استفاده می‌شود مخصوصا اگر کودک دچار هراس واضطراب شدید از محیط دندانپزشکی باشد. در این شرایط توصیه می‌شود کودک را از قبل برای درمان دندانپزشکی آماده کنند و به نوعی سعی نمایند ترس او را از محیط درمانی از بین ببرند. همچنین دندانپزشکان کودک و نوجوان می‌توانند با روش‌هایی مثل نوع دکوراسیون مطب یا شیوه ارتباطی با کودک سعی نمایند فضایی را برای کودکان به وجود آورند که از شکل یک محیط درمانی عبوس خارج شود و بچه‌ها در آن احساس راحتی کنند.
دکتر پریسا مهراشتیاق، دندانپزشک کودک و نوجوان، در پایان تاکید کرد که با وجود ترجیح درمان با روش بی‌حس در مواردی پزشک ناگریز از درمان با روش بیهوشی است: در هر صورت، در برخی شرایط مثل وقتی که کودک مشکلات ذهنی شدیدی دارد و اصلاً روی یونیت قابل کنترل نیست یا کودکانی که ممکن است به خاطر ترس از دندانپزشک به خودشان آسیب بزنند، ناچار به گزینه بیهوشی پناه می‌بریم.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها