2109
ما از نظر بچه‌هایمان چه شکلی هستیم؟

ما از نظر بچه‌هایمان چه شکلی هستیم؟

1394/10/05 بازدید5413

نی‌نی سایت: بچه‌ها نقاشی کشیدن را دوست دارد، به خصوص اگر قرار باشد بین درس خواندن، یاد گرفتن و نقاشی یکی را انتخاب کنند، بی‌شک بچه‌ها دست روی نقاشی کشیدن می‌گذارند. البته این زنگ‌ها برای مربیان هم خالی از لطف نیست. همین‌جاست که تفاوت بچه‌ها از هم مشخص شده و استفاده از رنگ‌ها باعث می‌شود، از چیزهایی سر در بیاورید که بچه‌های شما چندان تمایلی به گفتن آن ندارند. بعضی‌بچه‌ها در نقاشی کشیدن به جزئیات دقت می‌کنند و برخی فقط به کلیت ماجرا اهمیت می‌دهند. بعضی زمان رنگ‌آمیزی سریع خط‌خطی می‌کنند و از یک رنگ استفاده می‌کنند و برخی دقت می‌کنند و از رنگ‌های مختلفی کمک می‌گیرند. دانشمندان می‌گویند توانایی چهارساله‌ها در نقاشی می‌تواند استعداد و توانایی‌های او را بیشتر نشان دهد. اما بد نیست همه ما این خطوط را جدی بگیریم. تا به حال دیده اید که از نگاه بچه‌هایتان چه شکلی هستید؟

یک روز که به کلاس رفتم و از بچه‌ها خواستم نقاشی بکشند، موضوعی که به آنها دادم، «مادر» بود. تا به حال فکر کرده‌اید از نظر بچه‌ها شما چه شکلی هستید؟ تجربه‌ای که من داشتم بسیار عجیب بود. بعضی بچه‌ها اصلا حاضر نبودند مادرشان را بکشند یا بچه‌هایی هم هستند که وقتی مادران‌شان را می‌کشند، برای آنها دهان نمی‌گذارند یا خودشان را بزرگ‌تر از مادران‌شان می‌کشند. اما به واقع این چه تصاویری است که بچه‌ها از ما سراغ دارند؟

پری محبی، روانشناس کودک درباره این برخورد کودکان با مادران‌شان می‌گوید: «گاهی برخوردهای مادرانه ما به اندازه‌ای تند و خوشنت‌آمیز است که ما را از نقش مادر خارج کرده و به نقش تربیت‌کننده صرف وارد می‌کند یا نقش معلم یا مربی به ما می‌دهد، در حالی که کودک ما برای رشد و سلامت نیاز به محبت مادرانه دارد. این‌که کودکی نمی‌خواهد مادرش را بکشد به معنای آن است که در آن محیط خوش‌تر است تا خانه یا این‌که کودکی مادرش را بدون دهان می‌کشد به این معنی است که مدام از سوی مادرش مورد سرزنش قرار می‌گیرد، پس عامل سرزنش‌کننده را به کلی حذف می‌کند. همین درباره کودکی که خودش را بزرگ‌تر از مادرش می‌کشد نیز صدق می‌کند، او رفته رفته در حال حذف مادر است.» به اعتقاد محبی باید به نقاشی کودکان دقت کرد تا هم ترس‌ها و نگرانی‌های آنها را بهتر بشناسیم، و هم تصویر آنان از زندگی بیشتر به دست‌مان بیاید.


 

ارسال نظر شما

login captcha
عالی بود
جالب بود استفاده کردم ممنون

پربازدیدترین ها