2109
دردسر ماهی

دردسر ماهی

1394/10/05 بازدید2450

نینی سایت: توصیه‌های مختلفی به مادران باردار در مورد نوع مواد غذایی که استفاده می‌کنند و تاثیری که این مواد روی سلامت جنین آن‌ها دارند، از سوی متخصصان داده می‌شوند. بعضی مواد غذایی در فهرست منابع مفید و لازم قرار می‌گیرند و برخی دیگر جزو موادی هستند که باید مصرفشان به کلی قطع یا محدود شود. اما یک ماده غذایی وجود دارد که کاملا دووجهی است؛ ماهی. همیشه مصرف ماهی در سبد غذایی خانوار نقش ویژه‌ای داشته است و مسلما در دوران بارداری هم توجه به آن بیشتر می‌شود اما چرا برخی در خوردن این ماده غذایی احتیاط می‌کنند. 

سولماز توکلی، کار‌شناس تغذیه توضیح داد: در مورد مصرف ماهی در دوران بارداری حرف‌های ضد و نقیضی وجود دارد. برخی توصیه می‌کنند که بهتر است از آن زیاد مصرف شود چون تاثیر چشمگیری در رشد مغزی جنین دارد و در نتیجه برای بالابردن ضریب هوشی او بسیار مفید است اما برخی دیگر می‌گویند به خاطر مقدار جیوه‌ای که انواع ماهی‌ها دارند، نباید از آن‌ها استفاده شود چون جیوه یک نوروتاکسین است که رشد مغز جنین را مختل می‌کند. یعنی یک شمشیر کاملا دولبه!

توکلی البته یادآوری کرد که به هر حال، مقدار استاندارد مصرف ماهی، ۳۴۰ گرم در هفته است که متخصصان تغذیه آن را مجاز دانسته‌اند و به خاطر فواید آن نباید بیشتر مصرف شود. از طرفی مقدار جیوه در انواع مختلف ماهی‌ها یکسان نیستند و همه متفق القول هستند که ماهی‌های با جیوه بالا حدالامکان در دوران بارداری مصرف نشوند اما او در عین حال گفت: مشکل اینجاست که درباره ماهی‌هایی که در بازار و در دسترس مردم هستند، اطلاعات در مورد مقدار جیوه و زیان آن‌ها برای زنان باردار کافی نیست و بسیاری ماهی‌های بومی وجود دارند که درباره مقدار جیوه آن‌ها واقعا فرد سردرگم می‌شود که چه کار باید بکند؛ می‌تواند ماهی بخورد یا نه؟ از طرف دیگر هستند کسانی که میانه چندان خوبی با ماهی ندارند و طعم یا بوی آن برایشان غیرقابل تحمل است؛ تکلیف آنها چیست؟

سولماز توکلی که خودش به تازگی صاحب فرزندی شده است، در جواب ما که تکلیف خودش با ماهی چگونه بوده است، گفت: من به خاطر نگرانی و وسواسی که داشتم، کاری که کردم این بود که ماهی را مصرف کردم اما به مقدار کم. چون در مورد مقدار جیوه‌ای که با ماهی ممکن بود به بدن فرزندم برسانم مطمئن نبودم، مصرف آن را به حدود دوسه ماه یکبار کاهش دادم. در حقیقت ترجیح می‌دادم پسرم کم هوش باشد تا اینکه آن جیوه برایش ایجاد خطر کند.

او در ‌‌نهایت راهکار خودش را این طور برای ما توضیح داد: متخصصان ماهی را به این خاطر که منبع سرشاری از امگا۳ است، توصیه می‌کنند. در واقع این امگا۳ موجود در ماهی است که برای جنین و سیستم عصبی او خیلی مفید است. به همین خاطر من شخصا ترجیح دادم که این ماده غذایی را از طریق مکمل‌های با منبع گیاهی استفاده کنم که هیچ ضرری نداشته باشند و در طول دوران بارداری خود، به جای ماهی هفته‌ای دوبار از این مکمل‌ها استفاده کردم. این راهکار میتواند برای کسانی که با ماهی مشکل دارند و قادر به خوردن آن نیستند نیز موثر باشد.

ارسال نظر شما

login captcha
من تو بارداریم هفته ای یک بار ماهی میخوردم..الانم دخترم که هفده ماهشه خیلی باهوشه دکترا همه چیو تبدیل به معزل کردن..اگه ماهی خطرناک بود که ژاپنی ها بچه هاشون همه مریض و مسموم بودن...اونا غذای اصلیشون ماهی و غذاهای دریاییه..خیییییلیم از ما باهوشترن
ممنون

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16491 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11644 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

2 روز پیش
|
4615 بازدید