2109
همه مردم واکسن آنفلوآنزا بزنند

همه مردم واکسن آنفلوآنزا بزنند

1394/09/15 بازدید614

نی نی سایت:در حالی که طی روزهای گذشته جلسات ویژه مقابله با آنفلوآنزا در شهرستان‌های این استان تشکیل شده، محمد ثمری، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کرمان ضمن اعلام آماده باش بیمارستان‌های استان برای پذیرش مبتلایان و به‌خصوص، بیماران با بیماری‌های زمینه‌ای که در مقایسه با سایر بیماران، علائم شدیدتری از آنفلوآنزا خواهند داشت،شهروندان را به رعایت بهداشت فردی و خودداری از دست دادن و روبوسی با بیماران آنفلوآنزا توصیه می‌کند و خبر از مشخص شدن بخش‌های ویژه نگهداری بیماران آنفلوآنزا در بیمارستان‌های استان می‌دهد.در حالی که ظرف روزهای گذشته و بنا بر خبر منتشره از سوی معاون بهداشتی این دانشگاه، شیوع دوباره آنفلوآنزای خوکی H١N١ در کشور موجب نگرانی شده بود، محمود نبوی؛ معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ضمن رد شیوع این نوع از آنفلوآنزا می‌گوید: حدود پنج سال است که بیماری به نام آنفلوآنزای خوکی در دنیا نداریم چون متوجه شدند که خوک، فقط یکی از منابع انتشار ویروس است در حالی که این ویروس در بدن انسان و پرندگان هم وجود دارد.

آنفلوآنزای پرندگان هم به دلیل سیاست‌های دامپزشکی و معدوم کردن کل گله آلوده، تا امروز و ظرف ٢٠ سال گذشته هیچ تلفات انسانی در ایران نداشته است. اپیدمی آنفلوآنزای H١N١ هم مربوط به ٢٠٠٩ بود و از آن پس، این تیپ هم به آنفلوآنزای فصلی تبدیل شد.امروز شیوع انواع H١N١ و H٣N٢ که در واقع دنباله آنفلوآنزای هنگ کنگی ١٩٦٨ بوده بسیار کم است و شیوع آنفلوآنزای فصلی بالاست. زیرا هر تیپ از آنفلوآنزا حدود دو سال همه‌گیری جهانی دارد اما بعد از آن، اغلب مردم ایمنی نسبی پیدا می‌کنند. در ایران هم موج اول آنفلوآنزای فصلی شروع شده که در بعضی استان‌ها با شدت بیشتر و در بعضی استان‌ها با شدت کمتری شیوع دارد.

نبوی ضمن توصیه به بیماران برای استراحت و رعایت بهداشت فردی و اخلاق تنفسی برای بهبودی سریع‌تر و پیشگیری از انتقال بیماری به سایر افراد می‌گوید:با این اقدامات میزان ابتلا کمتر می‌شود اما به صفر نمی‌رسد زیرا بسیاری افراد عفونت کم علامت دارند و مخزن وسیعی از این ویروس‌ها هم در طبیعت است.علاوه بر آنکه افراد با ضعف ایمنی و مبتلایان برونشیت و آسم و دیابت و نارسایی قلب و کبد و کلیه در مقابل ویروس آنفلوآنزا حساس ترند و علائم بیماری در آنها شدیدتر خواهد بود ضمن آنکه عوارض بیماری مثل ذات الریه هم در این بیماران، بیشتر است و مرگ بیشتری را در این گروه به دنبال دارد.

نبوی ضمن تاکید بر واکسینه تمام افراد با واکسن آنفلوآنزا در ابتدای فصل پاییز، می‌گوید که این واکسن تا ٧٥ الی ٨٠ درصد مصونیت یک ساله در مقابل ابتلا به آنفلوآنزا ایجاد کرده و شدت بیماری را هم به میزان ٢٥ درصد کاهش می‌دهد اما در مقابل ١٥ نوع ویروس غیر از آنفلوآنزا بی‌اثر خواهد بود و می‌افزاید:آنفلوآنزا ممکن است هفت الی هشت‌روز تب بدهد و ١٠ درصد برونشیت و ٢٠ درصد سینوزیت و حدود یک درصد ذات الریه دارد که عفونت ریه، حتی با درمان هم ٤ الی ٥ درصد مرگ خواهد داشت. این مقام مسوول می‌گوید که شیوع آنفلوآنزا در ایران در فصول سرد و معمولا از آذر ماه است که تا اسفند و فروردین هم ادامه دارد ضمن آنکه طی ماه‌های آینده موج‌های دوم و سوم بیماری در راه خواهد بود

 

منبع:روزنامه اعتماد

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

2 هفته پیش
|
16518 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

2 روز پیش
|
4975 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11669 بازدید