2109
سندرم پاهای خسته

سندرم پاهای خسته

1393/01/09 بازدید3357

 



این سندرم چیست و چرا به وجود می‌آید ؟


اگر احساس می‌کنید که نیاز دارید مدام در تختخواب غلت بزنید، تا احساس خارش، مورمور شدن و سوزش در اعماق پای خود را آرام کنید، به احتمال قوی به سندرم پاهای خسته دچار شده‌اید. برخی محققان تخمین می‌زنند که تا 20 درصد از زنان حامله در آخرین ماه‌های حاملگی خود با این مشکل مواجه می‌شوند، در حالی که دیگران معتقدند این سندرم شیوع کم‌تری دارد.
معمولاً در زمان استراحت بیشتر با علائم این سندرم برخورد خواهید کرد، به خصوص دقیقاً پیش از زمان به خواب رفتن یا آنگاه که به مدت طولانی نشسته باشید، مثلاً وقتی که در سینما هستید و یا وقتی به مدت طولانی رانندگی کرده باشید. اغلب اوقات، این احساس را در پاهایتان خواهید داشت، ولی برخی زن‌ها در دست‌های خود نیز احساسی مشابه دارند.
تکان دادن مفاصل آرامشی سریع را در پی خواهد داشت، ولی متاسفانه تنها آرامشی موقت است. به محض اینکه بنشینید یا دراز بکشید این احساس بازخواهد گشت. پاهای خسته‌ی شما حتی ممکن است شما را از خواب بیدار کنند.
اگر این علائم شب‌های متوالی مزاحم خواب شما شوند، ممکن است با خستگی شدیدی مواجه شوید. خبر خوب آنکه اگر سندرم پاهای خسته‌ی شما در زمان حاملگی آغاز شده باشد، به احتمال زیاد دو تا چهار هفته پس از زایمان به کل ناپدید خواهد شد.
نظریه‌های متعددی در مورد علت ایجاد این سندرم در زنان حامله وجود دارد. کمبود آهن، کمبود فولات (ویتامین ب)، تغییرات هورمونی، و تغییرات جریان خون همگی عوامل محتمل ایجاد این سندرم هستند.
تحقیقات اخیر نشان داده است که ممکن است این وضعیت در اثر نرسیدن آهن کافی به سلول‌های مغزی زنان پدید آید. به نظر می‌رسد که برخی داروها، مثل آنتی‌هیستامین‌ها در داروهای مختلف سرماخوردگی و حساسیت، برای برخی افراد بدتر باشد. تقریباً نیمی از تمامی بیماران  در خانواده خود سابقه این وضعیت را داشته‌اند.

در برابر این بیماری چه می‌توان کرد ؟


گرچه داروهایی برای درمان این سندروم وجود دارد، اغلب آنها برای دوران حاملگی توصیه نمی‌شوند. در مقابل، از ماما یا دکتر خود بپرسید که آیا می‌توانید از مکمل‌های آهن استفاده کنید یا نه. آهن برخی اوقات می‌تواند این سندروم را درمان نماید، حتی در زنانی که به نظر نمی‌رسد دچار کمبود آهن باشند.
کشیدن پاها، ماساژ، استفاده از کیسه‌های آب سرد و گرم، حمام آب ولرم یا خنک، یا انجام نرمش‌های آرام‌کننده برای بعضی زنان مفید واقع می‌شود. از کافئین و آنتی‌هیستامین دوری کنید، زیرا می‌توانند موجب بدتر شدن علائم بیماری شوند.
در نهایت، از دراز کشیدن در تخت‌خواب برای کتاب‌خواندن یا تماشای تلوزیون پیش از خواب خودداری کنید، زیرا هرچه بیشتر ثابت دراز بکشید، علائم سندرم بدتر خواهد شد. در مقابل، تنها زمانی به تخت‌خواب بروید که واقعاً برای خواب آماده‌اید.

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
9173 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

6 روز پیش
|
6596 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

3 هفته پیش
|
15154 بازدید