2109
غربالگری سلامت کودکان باید از سنین مدرسه آغاز شود

غربالگری سلامت کودکان باید از سنین مدرسه آغاز شود

1394/07/19 بازدید359

نی نی سایت: در نگاه اول شاید خیلی مهم و جدی به نظر نرسد، اما واقعیت این است که مشکلات مربوط به کف پا و ستون فقرات در کمین کودکان ما هستند. شناخت زودهنگام اختلالات ارتوپدیک مانند انحرافات ستون فقرات و اندام تحتانی که در سنین رشد شیوع دارند، از پیشرفت آن‌ها جلوگیری کرده و مانع از شیوع بدشکلی در اندام‌ها خواهد شد. یکی از روش‌هایی که می‌تواند موجب تشخیص زودهنگام این اختلالات شود، انجام تست‌های غربالگری است. در ارتباط با اهمیت و ارزش غربالگری در سنین مدارس، مطالعات فراوانی صورت گرفته که در آن‌ها نه تنها غربالگری را روش مناسبی جهت شناسایی زودهنگام دانش آموزان مبتلا به این مشکلات دانسته بلکه بر لزوم اجرای این برنامه‌ها در مدارس تاکید کرده‌اند.

مدیرکل دفتر توانمندسازی سازمان بهزیستی به آمار بالای مشکلات ساختاری ستون فقرات و اندام‌ها در دانش‌آموزان، به خصوص در دختران اشاره کرد و گفت: «به نظر می‌رسد این کار از عهده سازمان بهزیستی خارج و نیازمند یک بسیج ملی است و آموزش و پرورش و حوزه سلامت وزارت بهداشت باید در این بحث ورود کنند.»
کیوان دواتگران بهترین سن برای انجام غربالگری را سنین مدارس ابتدایی عنوان کرد. وی با بیان اینکه سازمان بهزیستی دارای دو معاونت تخصصی توانبخشی و پیشگیری است، تصریح کرد: «فعالیت‌های غربالگری در سطوح مختلف معمولاً در حوزه پیشگیری صورت می‌گیرد. در حوزه توانبخشی پیشگیری ثالثیه انجام می‌شود و متاسفانه زمانی که در فرد، مشکل به شکل نهادینه به وجود می‌آید، به دنبال جبران آن می افتیم.»

دواتگران با تاکیدبر اینکه طرز نشستن کودکان، استفاده آن‌ها از کوله پشتی، مکانیزه شدن زندگی‌ها و اینکه افراد اوقات بیشتری را با موبایل سر می‌کنند، مشکلات گوناگونی را برای آن‌ها ایجاد می‌کند، خاطرنشان کرد: «مداخلات این موارد نیز متفاوت بوده و نیازمند آموزش و انجام اقدامات ارجاعی به مراکز درمانی برای مداخلات به هنگام است.»

 

منبع: سلامانه

ارسال نظر شما

login captcha

غربالگری شامل چیا میشه ؟

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

2 هفته پیش
|
16522 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

2 روز پیش
|
5093 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11675 بازدید