2109
سوراخ کردن گوش کودکان نوعی از کودک آزاری

سوراخ کردن گوش کودکان نوعی از کودک آزاری

1394/03/27 بازدید1495

 توافقنامه آنلاین ممنوعیت سوراخ کردن گوش کودکان در انگلستان امضا شد. امضا‌کنندگان این توافقنامه خواستار دفاع از حقوق کودکان و جلوگیری از این نوع کودک‌آزاری شدند.

تحقیقات نشان می‌دهد، ترس و درد ناشی از سوراخ کردن گوش کودکان و تحمیل آن به کودکان بویژه در سنین پایین تبعات و عوارض جبران ناپذیری دارد و احتمال ابتلا به اختلالات دفع، تیک‌های عصبی و رفتارهای ناشی از استرس مانند جویدن ناخن یا تیک‌های عصبی را افزایش می‌دهد.

به عقیده محققان سوراخ کردن گوش کودکان در سنین پایین ممکن است نمادی از بی‌توجهی والدین یا تنبیه کودک محسوب شده و باعث شکل‌گیری شخصیت دوری گزین و سرزنشگر او در بزرگسالی شود.

دکتر سکینه قربانعلی‌نژاد، روانشناس و مشاور خانواده، با تأیید استفاده از زیورآلات و سوراخ کردن گوش دختران تا سن 18 سالگی به نوعی از کودک آزاری و تجاوز به حقوق کودکان معتقد است، کودکان نیازی به زیور آلات و چنین تجملاتی ندارند، دنیای بی‌آلایش و پاک آنها را نباید با اعمال چنین سنت‌هایی که برخاسته از کمبودها و آسیب‌های روانی والدین است و تجمل‌گرایی و چشم و هم چشمی را ترویج می‌دهد و هیچ نفعی برای کودکان ندارد، تخریب کرد.

این روانشناس ادامه می‌دهد، کودکان نیاز به امنیت و محبت دارند، جسم و ذهن آنها باید در بهترین شرایط ممکن پرورش پیدا کند این در حالی است که تحمیل کردن استفاده از زیورآلات، نه تنها روش تربیتی محسوب نشده و به نفع کودک نیست بلکه بر عملکرد رفتاری و شناختی کودک و شکل‌گیری شخصیت او در آینده تأثیر‌گذار است.

دکتر قربانعلی‌نژاد معتقد است، در حال حاضر تجاوز به حقوق زنان و کودکان در سراسر دنیا در قالب رفتارهایی مانند آزار جنسی، ضرب و شتم، و... گزارش می‌شود که هیچ گونه سازگاری و همخوانی با توصیه‌های دینی و منافع بهداشتی و سلامتی کودکان نداشته و بهداشت روانی و فیزیکی آنها را تهدید می‌کند، سوراخ کردن گوش کودکان را هم می‌توان همردیف آزارهای روانی و جسمانی دانست چرا که این مسأله انتخاب کودک نبوده و به او تحمیل می‌شود. نباید فراموش کرد، مراقبت از جسم و روح کودک در اولویت برنامه‌های والدین قرار دارد.

پدر و مادرها باید برنامه‌های پرورش ذهن، مهارت‌های زندگی، آموزش موسیقی، ورزش‌های فیزیکی و هر کاری را که به نفع سلامت جسم و روان فرزندان است تا سن 18 سالگی در برنامه روزانه آنها قرار داده تا کودکان بتوانند آزادانه انتخاب کنند و به عنوان شهروندی سالم با گرایش‌های اخلاقی بهنجار در جامعه خدمت کنند.

دکتر قربانعلی‌نژاد، ترس و درد تحمیل شده به کودکان هنگام سوراخ کردن گوش را کودک آزاری معرفی می‌کند و معتقد است، این ترس‌ها تا بزرگسالی در نهاد کودکان باقی می‌مانند و ممکن است در بزرگسالی چندین برابر شده و به شکل ترس از جراحی نمایان شود.

این روانشناس معتقد است، سیستم فیزیولوژیکی بدن انسان نسبت به درد بسیار حساس بوده و آسیب دیدن یک سلول بر عملکرد میلیاردها سلول دیگر تأثیر گذاشته و عملکرد آنها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

 

 

 

 

 

منبع : روزنامه ایران

ارسال نظر شما

login captcha

درسته اینکار کودک ازاری هست و منم راضی نیستم که والدینم گوشم رو سوراخ کردن در کودکی چون از پرسینگ بدم میاد و باید صبر میکردن خودم به سن قانونی برسم و نظرمو بگم الان مجبورم با لیزر ترمیم کنم سوراخهای ایجاد شده روی لاله گوشام رو ببندم 

دقیقا همینه سوراخ کردن گوش نوعی کودک آزاری محسوب می شه ولی مهمتر از اون ختنه پسران است که به مراتب بدتر از کودک آزاری و نوعی تعرض حساب می شه ای کاش کمی از این چیزها فاصله می گرفتیم

به نظر من به هیچ وجه کودک آزاری نیست

بعدا هم اگر خوشش نیومد کافیه گوشواره رو در بیاره

پس اون همه سوزن و آمپول که می زنیم بهشون درد نداره؟

دختر من پدرمو در آورد تا بالاخره تو چهار سالگی گوششو سوراخ کردیم از یک سال و نیمگی دوست داشت

خيلي هم عالي، هميشه واسم سوال بود كه شايد يكی دوست نداشته باشه كه گوشش سوراخ باشه و بايد اينو همون سن بلوغش تشخيص بده كه می خواد يا نه.

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16481 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11639 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

2 روز پیش
|
4527 بازدید