2109
ناکامی علت اصلی پرخاشگری در کودکان

ناکامی علت اصلی پرخاشگری در کودکان

1394/02/23 بازدید473

 دکتر «محمدعلی سپهوند» عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان ، با تأکید بر این‌که پرخاشگری کودکان به‌علت ناکامی او از بدست آوردن آنچه که مورد علاقه‎اش است، ایجاد می‎شود، اظهار کرد: کودک تا زمانی که احساس ناکامی نمی‎کند آرام است.

وی با اشاره به نقش والدین در تربیت فرزندان ادامه داد: توجه به نیازهای عاطفی، روحی و جسمی و امنیت کودک از سوی والدین ضروری است.

این روانشناس افزود: چنانچه والدین وقت و زمان کافی برای تربیت فرزند خود ندارند نباید بچه‎دار شوند، چنانچه نیازهای کودکی برآورده شود دیگر کودک پرخاش نمی‎کند.

این مدرس دانشگاه گفت: والدین زیادی هستند که به‌علل مختلف از جمله عدم اطلاع از مهارت فرزندپروری، نداشتن احساس مسئولیت در خصوص آینده فرزندان، نداشتن صبر و حوصله، برخوردهای هیجانی و احساسی و... به‌راحتی به درخواست‌های غیرمنطقی کودک خود عمل می‌کنند.

سپهوند در پاسخ به این پرسش که در مقابل کودکی که می‌خواهد هر چیزی را به زور و با جیغ و فریاد به‌دست آورد، باید چه رفتاری داشت؟ اظهار کرد: نباید به جیغ‌های آنها اعتنا کرد. وقتی یک کودک با جیغ‌زدن یا پرخاشگری به خواسته‌های خود می‌رسد چون از این رفتار خود امتیاز و پاداش می‌گیرد و برایش لذت‌بخش است، بنابراین می‌آموزد که این رفتار را تکرار کند. اگر پدر و مادر به جیغ‌زدن فرزندان خود توجه کنند، این رفتار را در او تقویت می‌کنند.

وی تصریح کرد: در چنین وضعیتی باید از تکنیک نادیده گرفتن، استفاده کرد. یعنی وقتی یک کودک تلاش می‌کند فراتر از قوانین و مقرراتی که برایش وضع شده، امتیازی بگیرد ما باید از تکنیک نادیده گرفتن استفاده کنیم. یعنی در کنار او هستیم اما نه به او نگاه می‌کنیم نه با او حرف می‌زنیم، فقط خودمان را مشغول می‌کنیم بدون این‌که با او ارتباط برقرار کنیم. این طوری کودک متوجه می‌شود بدون ارتباط با پدر و مادر، هیچ لذتی برایش وجود ندارد. اگر این کار را ادامه دهیم رفتار ناپسندش را ترک می‌کند.

این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: از طرفی در صورتی که جیغ ‌زدن تقویت شود، ممکن است به جروبحث هم برسد. بچه‌هایی که معمولاً از طریق جیغ ‌زدن‌ به خواسته‌های خود می‌رسند در سنین بالاتر با پدر و مادر خود جروبحث می‌کنند و زمینه برای پرخاشگری و زورگویی کودک تقویت می‌شود.

 

 

 

 

 

منبع: ایسنا

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16472 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11632 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

2 روز پیش
|
4448 بازدید