2109
انتقاد شدید به اصلاح‌نژاد جنین انسان در چین

انتقاد شدید به اصلاح‌نژاد جنین انسان در چین

1394/02/06 بازدید488

نی نی سایت: چین موظف شده‌است تا از فعالیت دانشمندانی که برای اولین بار در جهان DNA جنین انسان را ویرایش کرده و تغییر داده‌اند، ممانعت کند.

براساس گزارش تلگراف، محققان دانشگاه سان یات سن در گوانگجو تایید کردند برای اولین بار در جهان ساختار ژنتیکی جنین انسان را به گونه‌ای تغییر داده‌اند تا ژن عامل ابتلا به تالاسمی در جنین از بین برود. این گروه از دانشمندان تلاش کردند با اعلام اینکه جنین مورد مطالعه دوام نمی‌آورد و قابلیت متولد شدن را نداشته‌است، از میزان نگرانی‌ها و انتقاداتی که بر اصلاح نژاد انسان وارد است را بکاهند.
 
اما منتقدان چین را به غرب وحشی تحقیقات ژنتیکی توصیف کرده‌اند و این تحقیق را اولین قدم در راستای آغاز عصر طراحان انسان اعلام کرده و از کشورهای جهان درخواست کردند نسبت به چنین اقداماتی واکنش نشان داده و از آن جلوگیری کنند.
 
این تحقیق پس از آنکه نشریه‌های نیچر و ساینس به دلایل اخلاقی از انتشار آن خودداری کردند،‌در نشریه Protein and Cell منتشر شد. به گفته دیوید کینگ مدیر موسسه هشدار‌دهنده مطالعات ژنتیکی انسانی این خبر بر نیاز به ممانعت فوری و بین‌المللی از ایجاد کودکان طراحی شده ژنتیکی تاکید دارد. مهم است که امروز از وقوع آینده‌ای اصلاح نژادی شده که در آن ثروتمندان می‌توانند برای خود کودکانی با مزیت‌های ژنتیکی خریداری کنند، جلوگیری شود. چنین رویکری کاملا غیرضروری است زیرا درحال حاضر راه‌های اخلاقی زیادی برای درمان یا جلوگیری از تالاسمی وجود دارد.
 
دانشمندان چینی برای اصلاح ژنتیکی این جنین از تکنیک ویرایش ژنتیکی به نام CRISPR/Cas9 استفاده کردند،‌تکنیکی که توسط محققان دانشگاه MIT کشف شده‌است. در این تکنیک از پروتئین‌هایی برای از بین بردن بخش خاصی از ژن‌ها استفاده می‌شود و در عوض آن بخش توسط مولکول‌های جدیدی جایگزین شده و ترمیم می‌شود. این تکنیک برروی سلول‌های انسانی و حیونات آزمایش شده‌بود، اما تاکنون به صورت مستقیم روی انسان آزموده نشده‌بود.
 
مشتاقان تکنیک‌های اصلاح ژنتیکی معتقدند استفاده از این تکنیک می‌تواند بیماری‌های وراثتی را ریشه‌کن سازد،‌ اما دیگران از این نگرانند که چنین رویکردی عبور از خط قرمز اخلاقیات علمی است و زمینه دست‌ورزی ژنتیکی کودکان را فراهم می‌آورد و از آنجایی که این تغییرات در ساختار ژنتیکی جنین ایجاد می‌شود، به صورت موروثی به نسل‌های آینده نیز انتقال پیدا می‌کند.
 
دانشمندان چینی در این پژوهش تلاش کردند تا دریابند این تکنیک توانایی جایگزین کردن یک تک ژن را در یک تک سلول جنینی بارور شده انسان خواهد‌داشت یا خیر. این محققان از جنین‌هایی استفاده کردند که از کلینیک‌های باروری و با تکنیک لقاح مصنوعی ایجاد شده‌بودند اما دارای یک کروموزوم اضافی بودند و همین مانع از به ثمر نشستن آنها می‌شد. دانشمندان به 86 جنین پروتئین Cas9 را تزریق کردند و برای دو روز آنها را به حال خود گذاشتند تا روند ویرایش ژنتیکی انجام گیرد. از 71 جنینی که از این روند جان به در بردند، 54 جنین مورد آزمایش ژنتیکی قرار گرفتند و نتایج نشان داد تنها 28 جنین به این پروتئین واکنش مثبت نشان داده‌اند و تنها تعداد کمی از آنها دارای مواد ژنتیکی جایگزین هستند.  محققان همچنین شاهد جهش‌های ژنتیکی غیرمنتظره‌ای بودند که به گفته آنها تحت تاثیر این تکنیک ایجاد نشده‌است.
 
با وجود انتقادات شدیدی که به ویژه از سوی دانشمندان بریتانیایی نسبت به این تکنیک و مطالعه مطرح است، گفته می‌شود دست‌کم چهار تیم از محققان چینی درحال مطالعه روی بهبود ساختار ژنتیکی در جنین انسان هستند.
 
 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16330 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11567 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
2836 بازدید