2109
دلشوره‌ سلامت در جان مادران نسل آینده

دلشوره‌ سلامت در جان مادران نسل آینده

1393/12/03 بازدید300

 نمی‌داند زمانی که نیاز فوری به چنین متخصصی پیدا کند، از دکتر خبری هست یا نه؟ یا با وجود اینکه دکتر هفته‌ای دو بار به این شهر می‌آید نوبت معاینه به او خواهد رسید یا نه و یا ...


یک سال و اندی از آغاز به کار دولت گذشته و بارقه‌های امید بسیاری در حوزه درمان در این مدت درخشیده و به بار نشسته است.


بسیاری از کسانی که با وجود بیماری عطای درمان را به لقای هزینه آن می‌بخشیدند، امروز با آسودگی خیال به مراکز درمانی مراجعه کرده و به جان مسئولان درمان کشور و طرح تحول سلامت‌شان دعا می‌کنند اما زنان در این میان شاید باید ویژه‌تر دیده شوند.


این یک اعلام نیاز به توجه ویژه براساس به قول بعضی‌ها تمایلات فمنیستی نیست، یک اعلام ضرورت بویژه برای کشوری است که با جدیت موضوع مهم افزایش جمعیت را دنبال می‌کند و نسل آینده‌ای که سلامت نباشد نه تنها باری از دوش کشور برنمی‌دارد که باری بر دوش خواهد بود.


به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه مرکزی، زنان نیمی از جمعیت کشور را تشکیل داده‌اند و تأمین نیازهای درمانی حق مسلم آنها و ضرورت برخورداری از یک نسل سالم بوده و جایگاه متخصص زنان در این میان جایگاهی اساسی است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد اما، متأسفانه زنان در بسیاری از شهرستان‌های استان مرکزی از نبود یا کمبود چنین متخصصی گلایه‌مندند.


بحث نبود و یا کمبود متخصص زنان و زایمان در همه شهرستان‌های استان مرکزی مشکلی جدی است و متأسفانه متخصصین بعد از پایان دوران طرح خود دیگر تمایلی به ماندن ندارند و یا به دلیل مسائل شخصی از ادامه خدمات‌رسانی سرباز می‌زنند و این موضوع مشکلات جدی را برای زنان به همراه دارد.


زهرا بیاتی کارشناس امور زنان فرمانداری تفرش در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به کمبود متخصص زنان و زایمان در این شهرستان اظهار کرد: در مرکز شهرستان در حوزه متخصص زنان کمبودهای بسیاری وجود دارد و این امر روستاییان را نیز به زحمت انداخته است.


وی با اشاره به فاصله 60 تا 80 کیلومتری برخی روستاها با مرکز شهرستان گفت: برخی زنان به امید حضور متخصص زنان به تفرش مراجعه می‌کنند، ولی گاه متخصص مورد نیاز حضور ندارد و عملاً مشکلات دو چندان می‌شود.


بیاتی تصریح کرد: کمبودهای موجود در این حوزه باعث شد که مسائل را از طریق مدیرکل امور بانوان استانداری مرکزی پیگیری کنیم چراکه دفتر امور زنان درشهرستان‌ها وظیفه نظارتی دارند و دستوراتی که از مسئولان ارشد استان ابلاغ شود، قطعا الزام اجرایی دارند و تنها این چنین می‌توان کاستی‌ها حوزه زنان در خصوص متخصص را جبران کرد.


وی با اشاره به اینکه در حال حاضر متخصصین زنان شهرستان به دلیل مسائل شخصی در تفرش حضور ندارند، گفت: در حوزه درمان، متخصص زنان مهمترین نیاز بانوان است و ضروری است که شهرستان‌ها کمبودی در این خصوص نداشته باشند، چراکه در غیر این صورت بانوان مجبورند جهت دریافت خدمات اینگونه خدمات درمانی به شهرستان‌های دیگر و یا مرکز استان مراجعه کنند.


کارشناس امور زنان فرمانداری تفرش عنوان کرد: متأسفانه خدمات متخصص زنان تحت پوشش بیمه سلامت نیست و این امر خود مزید بر علت شده است. در حال حاضر خلاء این خدمات کاملا محسوس است؛ در صورتی که لازم بود در برنامه‌ریزی با توجه به اینکه متخصص زنان اساسی‌ترین نیاز برای بانوان است، پوشش این بیمه در این بخش مورد توجه قرار می‌گرفت.


بیاتی اضافه کرد: شبکه بهداشت استان در این زمینه همکاری‌ها و تعاملات خوبی دارد، اما با توجه به اهمیت این موضوع لازم است که تلاش بیشتری شود، چراکه علاوه بر متخصصین در حوزه تجهیزات و امکانات درمانی همچون ماموگرافی و سونوگرافی نیز خلاءهایی وجود دارد.


بارداری متخصصان زنان مزید بر علت!


به گزارش ایسنا؛ دکتر اردلان زیلابی مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان تفرش نیز با اشاره به اینکه پزشکان به صورت طرحی در شهرستان‌ها فعالند، افزود: بعد از پایان طرح در صورت تمایل به خدمات‌رسانی خود ادامه می‌دهند و در صورت عدم تمایل طبق قانون به فعالیت خود پایان می‌دهند و این امر در تمام نقاط کشور مشکل مبتلابه حوزه درمان است و صرفا مربوط به شهرستان تفرش نیست.


وی تصریح کرد: متخصصین زنان شهرستان به دلیل بارداری و مسائل شخصی قادر به ادامه خدمات‌رسانی در شهرستان نبودند و این خلاء به کمک نیروهایی که دانشگاه در اختیار قرار داده است تا به حال پر شده و احتمالاً بعد از تعطیلات نوروز متخصصین به کار خود بازخواهند گشت.


مدیرشبکه بهداشت و درمان تفرش با تأکید بر اینکه امکانات، پشتیبان ارائه خدمات درمانی است، افزود: متخصص بالینی تا 75 درصد با شرح حال بیمار در ارتباط است و هرچند خدمات تشخیصی کمک‌کننده است اما، اصل درمان براساس تخصص پزشک انجام می‌گیرد.


زیلابی افزود: از نظر تجهیزات کمبودی نداریم اما، به هرحال درصورتی که تمایلی برای افزایش امکانات توسط بخش خصوصی وجود داشته باشد، ممانعتی نداریم و پذیرای آنها خواهیم بود.


به گزارش ایسنا، کلیه شهرستان‌های استان مرکزی با کمبود و یا عدم حضور متخصص زنان و امکانات پزشکی به صورت جدی مواجه هستند و پیگیری اغلب مسئولین شهرستان‌ها تاکنون به نتیجه نرسیده است. این امر باعث رفت‌وآمد مداوم زنان برای درمان به شهرهای مختلف استان و یا استان‌های همجوار شده است.


متخصصان در کمیجان نمی‌مانند


سلطانی کارشناس امور زنان و بانوان شهرستان کمیجان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با تأکید بر اینکه در حال حاضر متخصص زنان و زایمانی در شهرستان حاضر نیست، افزود: تنها کارشناسان مامایی هستند که خدمات‌رسانی می‌کنند. در ماه‌های اخیر متخصص زنان نیز در شهرستان هفته‌ای دوبار ویزیت داشته است اما، در حال حاضر همین هفته‌ای دوبار نیز انجام نمی‌شود.


وی افزود: متأسفانه در سال‌های گذشته پزشکان عمومی وارد حوزه تخصصی بیماری‌های زنان و زایمان شدند که این امر تخلف آشکار است.


وی با تأکید بر اینکه حوزه تخصصی درمان زنان نیازمند حضور متخصص در شهر است، گفت: نامه‌هایی به حوزه بانوان استان و همچنین دانشگاه علوم پزشکی اراک ارسال شده است تا با توجه به وجود بیمارستان، متخصص زنان نیز برای شهرستان در نظر گرفته شود که تاکنون ترتیب اثری داده نشده است.


سلطانی اضافه کرد: نه تنها در حوزه متخصص بلکه در خصوص امکانات و تجهیزات درمانی مانند سونوگرافی و ماموگرافی شرایط قابل قبولی در شهرستان وجود ندارد، درصورتی که سونوگرافی متقاضی بسیاری دارد، اما علت اصلی عدم تأمین این دستگاه‌ها نبود کارشناس برای کار با این امکانات بوده و عملاً نیروی انسانی برای کار با این تجهیزات وجود ندارد و بیماران به اجبار به شهرستان‌های اطراف مراجعه می‌کنند.


سفر برای زایمان طبیعی!


کمبود نیروی متخصص و امکانات گریبان اکثر شهرهای استان را گرفته است، حصاری کارشناس امور بانوان فرمانداری خنداب نیز وضعیت شهرستان را در این حوزه بسیار نابسامان عنوان کرد و افزود: شهرستان خنداب به دلیل نداشتن بیمارستان هیچ امکاناتی در حوزه زنان و زایمان در اختیار ندارد و تنها پزشکان عمومی در تنها درمانگاه شهر درمان بیماران را انجام می‌دهد و تاکنون پیگیری‌های مجموعه فرمانداری به جایی نرسیده است.


اکرم صمدی کارشناس امور زنان فرمانداری محلات نیز با اشاره به اینکه تنها یک متخصص زنان در شهرستان حضور دارد، تصریح کرد: با توجه به حجم بالای مراجعات در روزهای تعطیل با مشکل مواجه می‌شویم و گاه حتی برای زایمان طبیعی زنان بالاجبار باید به دلیجان، اراک و حتی کاشان مراجعه کنند.


وی افزود: به دلیل اینکه جمعیت شهرستان بالا نیست، متخصصان عموماً ماندگاری ندارند و صرفاً برای گذران طرح خود در شهرستان حاضر می‌شود که بالطبع در این شرایط از تجربه بالایی نیز برخوردار نیستند و بعد از اتمام طرح نیز شهرستان را ترک می‌کنند و این امر وقفه‌های درمانی برای مادران به همراه دارد.


وی با بیان اینکه دستگاه سونوگرافی محلات با دلیجان مشترک است و این امر به هرحال کمبودهایی را به دنبال دارد، افزود: شهرستان دستگاه ماموگرافی ندارد، در صورتی که چنین دستگاهی برای انجام غربالگری لازم است.


وی با بیان اینکه مجموعه شهرستان به دنبال تامین این تجهیزات است، گفت: نبود نیروی انسانی و پزشک برای کار با این تجهیزات مشکل بزرگتری است که باید رفع شود.


متخصص زنان نیاز دلیجان مهاجرخیز را رفع نمی‌کند


فرشته خسروانی کارشناس امور زنان و بانوان دلیجان نیز تعداد متخصص زنان شهرستان را دو نفر عنوان کرد که البته یکی از این متخصصین مرد است و افزود: این دو متخصص نیز کفایت نمی‌کند، چراکه دلیجان شهر مهاجرخیزی بوده و محل گذر است و این امر می‌طلبد که متخصصین در شهرستان همواره حضور داشته باشند.


وی اظهار کرد: از نظر سونوگرافی در شرایط مطلوبی هستیم، اما به لحاظ ماموگرافی شرایط فراهم نیست و در این حوزه نیز کم‌وکاستی‌های بسیاری وجود دارد.


به گزارش ایسنا، حسن طاهراحمدی رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک در خصوص وضعیت فعلی حضور متخصص زنان و زایمان و امکانات درمانی حوزه زنان به خبرنگار ایسنا گفت: در همه مراکز درمانی استان به غیر از شهرستان‌های کمیجان و خنداب متخصصین زنان حضور دارند.


وی با اشاره به اینکه متأسفانه تاکنون هیچ متخصصی در کمیجان ماندگار نبوده است، افزود: به همین منظور صرفاً متخصصین اطفال و داخلی در مسیر این شهرستان تردد هستند و این چنین نیاز این منطقه تأمین شده است، اما با توجه به اهمیت حضور متخصص زنان و با توجه به عدم ماندگاری آنان، هفته‌ای یک یا دوبار متخصص در شهرستان حضور دارد و نیاز درمانی مردم را رفع می‌کند.


نبود بیمارستان دلیل عدم حضور متخصص زنان در خنداب


رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک در خصوص وضعیت شهرستان خنداب اظهار کرد: نیاز اصلی متخصصین زنان و زایمان اتاق عمل است و در شهرستان خنداب به دلیل نبود بیمارستان عملاً امکان حضور دائمی متخصص وجود ندارد. البته در صورتی که بیمارستان شهرستان که توسط مسکن و شهرسازی در حال احداث است، تکمیل شود قطعاً توزیع نیرو براساس نیاز شهرستان انجام می‌گیرد اما، درحال حاضر متخصص داخلی در درمانگاه شهرستان حضور دارد.


وی با اشاره به کمبودهای موجود در شهرستان‌های دیگر عنوان کرد: در تفرش و آشتیان متخصصین زنان، خود، در مرخصی زایمان به سر می‌برند و خلاء حضور آنها توسط رزیدنت‌های سال اخر رشته مامایی پرشده است. البته بعد از تعطیلات نوروز مرخصی آنها پایان می‌یابد و این کمبودها رفع خواهد شد.


طاهراحمدی درخصوص امکانات درمانی مورد نیاز در شهرستان‌ها با اشاره به اینکه هرشهرستان براساس طبقه‌بندی نظام خدمات نیازمند متخصص اطفال، داخلی، زنان، بیهوشی و جراحی عمومی است، گفت: دلیجان و محلات و برخی دیگر همچون آشتیان، تفرش و کمیجان با توجه به جمعیت در زمره این طبقه‌بندی قرار ندارند و عملاً نمی‌توان برای هر کدام به صورت جداگانه امکاناتی چون رادیولوژی تأمین کرد.


امسال نیاز رادیولوژیست استان برطرف نشد


وی اضافه کرد: علاوه بر این مسئله، کارشناس و متخصص رادیولوژی نیز کم است، حتی در اراک نیز کمبودهایی در این حوزه وجود دارد، به همین دلیل به منظور رفع نیاز شهرستان‌ها در حال حاضر یک متخصص دو شهر را پوشش می‌دهد.


وی افزود: امسال مقرر شده بوده که پنج رادیولوژیست در اختیار استان قرار بگیرد اما، تاکنون تنها دو نفر معرفی شده‌اند و با این شرایط کمبودها در این حوزه وجود دارد.


به گزارش ایسنا، شرایط درمانی در حوزه زنان در استان مرکزی شرایط رو به سامانی نیست. علیرغم تلاش‌های دولت و اقدامات خوبی که در حوزه دارویی صورت گرفته است اما، خلاءها و کاستی در حوزه تجهیزات پزشکی و نیروهای متخصص درمانی در شهرستان‌ها همجنان به قوت خود باقی است و رفع این نیازها برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری‌های جدی می‌طلبد.

 

 

 

 

 

منبع: ایسنا

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16418 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11604 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
3859 بازدید