2109
نشانه های علاقه مندی نوزاد، نوپا و خردسال به مادر

نشانه های علاقه مندی نوزاد، نوپا و خردسال به مادر

1393/09/23 بازدید9513

 

هفت نشانه علاقه نوزاد به شما

 

به چشمان شما خیره می شود :  نوزادان عاشق نگاه کردن به صورت ها و از همه بیشتر صورت شما هستند. این زل زدن روح نواز یک غزیره برای حفظ بقا است که برای جذب عشق و توجه مراقب طراحی شده است و به نوعی شروع عشق کودک به شماست که متوجه اهمیت شما در زندگی خود شده است.

بوی شما را می شناسد : اگر به کودک فرصت انتخاب میان عطر گل رز و بلوز عرق کرده شما که شیر هم روی آن ریخته است، داده شود، کودک به بلوز شما واکنش نشان خواهد داد. حتی نوزادانی که فقط یک هفته دارند سرشان را به سمت بالشتکی برمی گردانند که به شیر مادرشان آغشته شده است. برای نوزاد هیچ چیز خوشبوتر از شما نیست.

به شما می خندد : اولین باری که کودک به شما لبخند واقعی می زند یک لحظه جادویی است. لبخند زدن شیوه کودک برای گفتن "دوستت دارم" است

با شما حرف می زند : نوزاد شما خیلی زود خطاب به شما یا مراقبی که به او اطمینان دارد، شروع به قان و قون می کند. صداهایی که نوزاد تولید می کند برای ایجاد ارتباط با شماست، پس حتما به او واکنش نشان دهید. این تمرینات شما را برای مکالمات آینده آماده می کند.

دوست دارد شما کنارش باشید : تقریبا نیمه دوم سال اول زندگی کودک از غیبت شما ناراحت می شود و وقتی از اتاق خارج می شوید ممکن است صورتش را جمع کند یا گریه کند و به محض بازگشت شما بخندد که نشانه رشد دلبستگی نوزاد است

به علایق شما علاقه نشان می دهد : اگر شما به چیزی توجه نشان دهید، نوزاد هم دقیقا همان کار را خواهد کرد که به آن "توجه مشترک" می گویند. این رفتار می تواند از چند ماهگی نوزاد شروع شود اما بین 9 تا 12 ماهگی کاملا قابل مشاهده است. "توجه مشترک" نشانه این است که کودک با شما در تعامل است و به چیزهایی که شما به آن توجه می کنید اهمیت می دهد

از شما به عنوان سپر و محافظ استفاده می کند : اگر وقتی کودک با یک فرد غریبه رو به رو می شود، سرش را در سینه شما فرو می کند، تعجب نکنید. "اضطراب جدایی" یک مرحله طبیعی است و رجوع کودک به شما برای حمایت به ای معنی است که او عاشق شماست و اطمینان دارد که شما می توانید از او محافظت کنید

 

هفت نشانه علاقه کودک نوپا به شما 

حالات چهره شما را تقلید می کند : حالات مختلف صورت شما برای بیان احساساتتان در موقعیت های گوناگون بیشتر از هر ویروسی به کودک سرایت می کند و به همین دلیل معمولا وقتی شما می خندید، او هم می خندد یا وقتی نگران هستید، او هم نگران می شود. این تقلید ها در دوران نوزادی شروع می شود اما بین 9 تا 18 ماهگی به اوج خود می رسد

واکنش های شما را تقلید می کند : کودک یکساله شما به فیلی که در آشپزخانه در حال آب پز کردن تخم مرغ است، چه واکنشی نشان می دهد؟ او به شما نگاه خواهد کرد. دنیا می تواند برای کوچولوی شما گیج کننده و غافلگیر کننده باشد به همین دلیل کودک از واکنش های شما استفاده می کند تا آن را درک کند. او عاشق شماست و به عقاید شما اعتماد می کند

رفتارهای شما را تقلید می کند : آیا کوچولوی شما سعی می کند در خانه را با کلید شما باز کند؟ آیا او موهایش را در آینه درست مثل شما درست می کند؟ شاید فکر کنید که تقلید کردن شکل واضحی از چاپلوسی است اما برای کودک نوپا تقلید نشانه احترام و عشقی است که به شما دارد.

با شما تعامل می کند : تعاملی که کودک با شما که در نوزدادی داشت حالا پیچیده تر شده است. کودک نوپای شما می خواهد به تمام سوالات شما پاسخ دهد و شما شاهد تمام واکنش های او باشید و به شما در مورد عقایدش بگوید. به این وضعیت توجه اجتماعی مشترک می گویند که نشانه دلبستگی و اعتماد کودک به شماست.

شما مانند خانه امن او هستید : در محیط جدید، کودک بین کشف محیط و بازگشت به آغوش شما در رفت و آمد است. این کار کودک نشانه اعتماد، اطمینان و وابستگی به شماست.

در مواقع غیرامن به شما پناه می آورد : اگر در حال گردش در پارک باشید و ناگهان یک گربه بزرگ می بینید، کودک دستانش را برای گرفتن دست شما بالا می آورد و دستتان را محکم می گیرد. او برای کمک به شما اطمینان می کند و این راهی است برای نشان دادن عشقش به شماست.

آرامش و راحتی را در شما جستجو می کند : کودک نوپا ممکن است دست شما را بگیرد و از شما بخواهد او را ببوسید یا او را نوازش کنید. او می داند که می تواند هر وقت نیاز داشت، برای کسب راحتی روی شما حساب کند.

 

هفت نشانه علاقه کودک خردسال به شما

جلب توجه می کند : وقتی کودک را برای بازی به پارک می برید و در حالی که کودک مشغول بازی است، شما رویتان را بر می گردانید و شروع به صحبت کردن با دوستتان می کنید، کودک خردسالتان شروع به بالا رفتن از اسباب بازی ها یا پاشیدن خاک می کند و اگر نتواند توجه مثبت شما را جلب کند، مطمئنا موفق به جلب توجه منفی شما خواهد شد! این رفتار کودک نشانه دیگری است که نشان می دهد شما چه قدر برایش اهمیت دارید.

از شما الگوبرداری می کند : همانطور که در دوران نوپایی کودک دوست دارد هر کاری که شما می کنید را عینا تقلید کند، در این دوره نیز به تقلید ادامه می دهد اما تقلید او پیشرفته تر شده است. او در حالی که مشغول کوبیدن روی کامپیوتر است، یک تلفن مهم می زند یا حتی در حالی که مشغول رانندگی است، بد و بیراه می گوید. شما برای کودک یک ستاره هستید!

به صورت کلامی به شما ابراز عشق می کند : تقریبا در حدود 3 تا 4 سالگی بیشتر کودکان شروع به بیان و توصیف عشقشان به شما می کنند. شاید این جمله را از کودک بشنوید :"مامان دوستت دارم" یا "چه قدر پوستت نرم است!" یا " می خواهم با تو ازدواج کنم تاهمیشه با هم باشیم!". همه این جملات معنی یکسانی دارند و نشان دهنده عشق کودک به شما هستند.

به شما آرامش می دهد : شاید کودک خردسال شما با همدلی که با شما نشان میدهد، غافلگیرتان کند. او همدلی اش را با دادن بالشتش به شما وقتی غمگین هستید یا گریه می کنید، نشان می دهد یا اگر آسیبی ببینید شما را می بوسد. او دقیقا همان کاری را انجام می دهد که شما وقتی کودک غمگین یا آسیب دیده است انجام می دهید. شما دنیای کودک هستید و او نمی خواهد دنیایش آسیب ببیند. بنابراین سعی می کند از شما محافظت کند.

سعی می کند با کلمات شما را اذیت کند : قاعدتا عشق نباید آزار دهنده باشد اما وقتی راجع به کودکان حرف می زنیم، بعضی مواقع می تواند اینطور باشد. اگر کودک را ناراحت کنید ممکن است با یک جمله توهین آمیز مثل " مامان بی تربیت!" یا "ازت متنفرم!". مطمئنا شنیدن این جملات خوشایند نیست اما باید بدانید که این جمله ها نشانه این است که برای کودک از هر کس دیگری بیشتر اهمیت دارید. بددهنی کردن راه کوتاه و راحت تر بیان این جمله است : "تو انقدر برایم اهمیت داری که می توانی از هر کس دیگری بیشتر من را ناراحت کنی، پس من هم می خواهم آزارت بدهم." 

به شما هدیه می دهد : ممکن است شما یک دسته گل که از حیاط چیده شده از کودک دریافت کنید یا یک سنگ براق یا حتی یک نقاشی که با مداد رنگی کشیده شده است. این هدیه می تواند بستنی قیفی باشد که وقتی کودک را حمام می کنید با کف و آب برایتان درست می کند. هدایای با مزه و تاثیرگذار شیوه ای است که کودک با آن به شما نشان می دهد که برایش خاص و ویژه هستید

بازگشت شما را جشن می گیرد : بعد از مدتی جدایی، کودک خردسال توجه ویژه ای به شما نشان می دهد، مثلا بغلتان می کند و کارهایی که انجام داده است را نمایش می دهد. حتی اگر زمان ترک شما کودک جیغ و فریاد به راه انداخته باشد، باز هم زمانی که باز می گردید این رفتار را نشان خواهد داد.

 

 

 

 

 

ارسال نظر شما

login captcha
بسیار عالی بود متشکرم
وقتی این نوشته رو خوندم بیشتر عاشق نینی تو دلم شدم .
خیلی قشنگ بود من همه رو واقعا حس کردم البته کوچولوی دوست داشتنی من هنوز اول راهه و 5 ماهه است ممنون میشم یه مقاله در مورد بازی های مربوط به سنین مختلف بزارید یه جورایی کاملا تخصصی به این مسئله بپردازید

پربازدیدترین ها