2769
آشنایی با علائم سرطان پروستات

آشنایی با علائم سرطان پروستات

1403/03/22 بازدید442

علائم سرطان پروستات

در اکثر موارد  سرطان پروستات تنها با انجام آزمایش غربالگری قابل تشخیصه. افراد قبل از بروز علائم این نوع سرطان از طریق آزمایش‌های غربالگری به راحتی می‌تونن از وجود اون با خبر شن. زمانی که فرد مبتلا به سرطان پروستات باشه و آزمایش خون بده، میزان آنتی ژن پروستات رو که به صورت کاملا غیر طبیعی افزایش پیدا کرده، مشاهده خواهد کرد. حتی با مراجعه به پزشک و انجام معاینه مقعدی، می‌توان به وجود این نوع سرطان پی برد.

علائم سرطان پروستات

علائم اولیه سرطان پروستات

در این بخش به بررسی علائم سرطان پروستات می‌پردازیم. به طور کلی بخوایم بگیم، سرطان پروستات زمانی که در مرحله خوش خیم باشه، هیچ گونه علائمی از خودش نشون نمی‌ده. با این حال زمانی که سرطان پیشرفت کنه، باعث بروز آسیب‌های فراوانی به بخش‌های مختلف بدن می‌شه. به عنوان مثال سرطان پروستات از نوع پیشرفته به مجرای ادراری (لوله‌ای که توسط اون ادرار از مثانه خارج می‌شه) فشار زیادی وارد می‌کنه.

بررسی علائم سرطان پروستات

غده پروستات به مجرای ادراری و مثانه نزدیکه. به همین خاطر زمانی که فرد به سرطان پروستات مبتلا شه، شاهد علائم مختلفی از این بیماری در ناحیه تناسلی خود خواهد بود. به عبارت دیگر علائم اولیه سرطان پروستات در مجرای ادراری و ناحیه تناسلی افراد ظاهر می‌شه. شدت علائم این سرطان به محل تشکیل و اندازه تومور ارتباط مستقیمی دارن. هرچه  تومور بزرگ‌تر باشه، مجرای ادراری بیشتر تحت فشار قرار می‌گیره و در نهایت جریان ادرار مسدود می‌شه.

از مهم‌ترین علائم سرطان پروستات می‌توان به دفع ادرار با درد و سوزش اشاره کرد. افرادی که به سرطان پروستات مبتلا شدن، ممکنه که تکرر ادرار پیدا کنن. یکی از علائم اولیه سرطان پروستات، عدم کنترل بر روی مثانه هست. افرادی که به سرطان پروستات مبتلا هستن، ممکنه که در ادرار و یا مایع منی خود خون مشاهده کنن. همچنین این افراد در رابطه جنسی خود، دچار مشکلات متعددی می‌شن. اختلال در نعوظ از دیگر علائم اولیه این سرطانه. همچنین این افراد درد بسیاری رو در زمان انزال تجربه خواهند کرد.  

پروستات

بررسی علائم سرطان پروستات از نوع پیشرفته

تعداد علائم سرطان پروستات پیشرفته یا بدخیم نسبت به نوع خوش خیم آن بیشتره. زیرا این سرطان زمانی که وارد مرحله پیشرفته شه، در بخش‌های مختلف بدن مثل غدد لنفاوی و استخوان‌ها گسترش پیدا می‌کنه. اسم دیگه این سرطان زمانی که وارد مرحله بدخیم شه، سرطان پروستات متاستاتیکه. متورم شدن پاها یا لگن از علائم سرطان پروستات بدخیم محسوب می‌شن. افرادی که به این سرطان مبتلا هستن، ممکنه که در پاها و لگن خود دچار بی‌حسی یا درد شن. استخوان درد شدید از دیگر علائم این بیماریه. اگر استخوان درد در فردی که مبتلا به سرطان پروستاته ادامه پیدا کنه، ممکنه که شکستگی یا ایجاد ترک در استخوان برای او به وجود بیاد. با پیشرفت علم امروزه روش‌های بسیاری جهت درمان سرطان پروستات بدخیم وجود داره. در این روش‌ها سلول‌هایی که سرطانی هستن از بین می‌رن و در نهایت درد بیماران تسکین پیدا می‌کنه.

علائم سرطان پروستات عود شونده

در این بخش قصد داریم در خصوص علائم سرطان پروستات عود شونده صحبت کنیم. اگر فردی که مبتلا به سرطان پروستاته، اقدام به درمان اون کنه، ممکنه که بعد از درمان، سرطان  مجدد عود کنه که در این صورت به آن سرطان پروستات از نوع عود شونده گفته می‌شه. زمانی که افراد مبتلا به سرطان پروستات اقداماتی برای درمان اون انجام می‌دن، سلول‌هایی که سرطانی هستن از تومور اصلی جدا می‌شن. در این صورت این سلول‌های سرطانی که جدا شدن، به بافت‌های دیگه بدن حمله می‌کنن و در نهایت سرطان گسترش پیدا می‌کنه. به این نوع بیماری، سرطان پروستات عود شونده می‌گن. اگر سلول‌های سرطانی از غده پروستات خارج شن، احتمال درگیر شدن استخوان‌ها نسبت به سایر بخش‌های بدن بیشتره. البته این سرطان به غیر از استخوان‌ها بخش‌های دیگر بدن مثل کبد و ریه‌ها رو درگیر خواهند کرد.

از علائم سرطان پروستات عود شونده می‌توان به وجود خون در مایع منی و ادرار اشاره کرد. افرادی که به این بیماری مبتلا هستن ممکنه که دچار زردی و یا همان یرقان شن. درد در ناحیه کمر به پایین از دیگر علایم این سرطان محسوب می‌شه. تمامی افرادی که مبتلا به سرطان پروستات هستن، در دفع ادرار خود دچار مشکل خواهند شد.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha
2759

پربازدیدترین ها