2109
تاریخچه سزارین!

تاریخچه سزارین!

1403/03/11 بازدید20034

زایمان سزارین

شاید شما هم شنیدید که در قدیم خیلی از مامانا سر زایمان فوت می‌کردن. در واقع یکی از عللش زایمان‌ سخت بوده. یعنی جنین از کانال واژن به هر دلیلی نمی‌تونسته رد بشه و در نتیجه خفه می‌شده. زمانای قدیم وقتی بچه خفه می‌شده و نمی‌تونستند بیارنش بیرون، مادر به علت خونریزی شدید فوت می‌کرده. زایمان سزارین برای مشکلاتی مثل مشکلات قلبی یا تنفسی در نوزاد، موقعیت نامناسب بچه در رحم، سرعت کم زایمان و یا مشکلات رحم و جفت از قدیم تا به الان انجام می‌شه.

تاریخچه زایمان سزارین

 تاریخچه زایمان سزارین به خیلی سال پیش برمی‌گرده. در گذشته کم کم با پیشرفت علم و تجربه، قابله‌ها تصمیم گرفتند وقتی مادری نمی‌تونه به راحتی زایمان کنه، یک برش روی شکم ایجاد می‌کردن و با پاره کردن شکم و رحم جنین رو بیرون می‌کشیدن. اما این روش بازم راه حل خوبی نبود چون دیگه بلد نبودن چطوری شکم رو بخیه بزنن و بازم مادر از خونریزی شدید فوت می‌کرد.

از یه جایی به بعد طبیبا تصمیم گرفتند با داروهای گیاهی مادر رو بیهوش کنند تا درد کمتری بکشه. بخیه زدن هم کم کم یاد گرفتند و به طور کامل زایمان سزارین رو انجام می‌دادند. شاید فکر کنید دیگه مشکلی وجود نداشته اما یکی از مهمترین مشکلاتی که وجود داشت عدم استریل بودن وسایل و تیغ‌های طبیبا بوده که باعث عفونت و در نتیجه تب‌های شدید می‌شده که بعضی از این مادرا از عفونت زیاد جونشون رو از دست می‌دادند.

برش عمودی در زایمان‌های سزارین

اولین بار زایمان سزارین توسط چه کسی و در کجا انجام شد؟

در منابع باستانی، داستان‌های مختلفی از تاریخچه زایمان‌ سزارین وجود داره. اما از نظر تاریخی، اولین زایمان سزارین شناخته شده توسط لوسیوس سرچیکا، یک پزشک رومی، در سال ۷۰ میلادی در روم انجام شد. سرچیکا به دنبال زایمان طبیعی، به دلیل مشکلات جدی، مجبور به انجام عمل سزارین شد تا بتونه جون مادر و جنین رو نجات بده. این وقایع در کتاب "متاهات" اثر لوکیوس توسکولانوس نوشته شده. اما باید توجه داشته باشیم که این اطلاعات ممکنه با توجه به منابع مختلف، تفاوت داشته باشند. گرچه این روش جراحی امروزه به عنوان یکی از روش‌های استاندارد زایمان شناخته می‌شه، اما در گذشته تنها در شرایط خیلی ضروری برای نجات مادر و نوزاد انجام می‌شد.

تا قرن ۲۰، زایمان سزارین به طور معمول در شرایط اضطراری انجام می‌شد و فقط در مواردی که زایمان طبیعی ممکن نبود، به کار می‌رفت. با پیشرفت‌های تکنولوژی و علم پزشکی، استفاده از این روش بیشتر شد و به یک گزینه ایمن‌تر برای خیلی از مواقع که جون مادر و نوزاد در خطر بود تبدیل شد.

زایمان طبیعی سخت در گذشته

برش عمودی در اوایل انجام زایمان سزارین

تاریخچه زایمان سزارین نشون می‌ده که در ابتدا، برش زایمان سزارین روی شکم عمودی بوده. این نوع برش‌ها در گذشته روی رحم انجام می‌شدند. اما با پیشرفت تکنولوژی و علم پزشکی، برش زایمان سزارین به طور افقی انجام شد. در برش افقی که از یک سری از کانال‌ها و لایه‌های جلویی شکم برای دسترسی به رحم استفاده می‌کنه، بیشتر استفاده می‌شه. این نوع برش‌ عوارض کمتری مثل ناراحتی و درد بعد از عمل رو داره و زودتر مادر خوب می‌شه و می‌تونه به نوزادش رسیدگی کنه.

سخن پایانی

تاریخچه زایمان سزارین خیلی قبل‌تر از انجام عمل سرچیکا بوده ولی اینکه زایمان سزارین به تولد زنده و سالم بودن مادر و جنین ختم بشه توسط سرچیکا انجام شده. خلاصه اینکه زایمان سزارین از گذشته تا الان یک روش جراحی مهم بوده که به مادر و نوزاد کمک می‌کرده تا از این شرایط سخت به قول معروف جون سالم به در ببرن! زایمان سزارین اولش مخصوص مواقع اضطراری بوده ولی الان به یه راه حل استاندارد برای مشکلات در زایمان طبیعی تبدیل شده. پیشرفت علم پزشکی جون خیلی از آدما رو نجات داده که ما مدیون دانشمندان و پزشکان قدیمی‌مون هستیم. همچنین برای اطلاع بیشتر درباره تاریخچه دیگه مثل تاریخچه‌ فرزند پروری، می‌تونید روی این مطلب کلیک کنید. 

ارسال نظر شما

login captcha

دقیقا مدیون گذشتگان هستیم و همین نظر رو درباره ep ..یا بارداری خارج رحم دارم که خیلی از افراد بخاطر عدم اگاهی هنوزم حتی جونشونو از دست میدن ممنونم


عمل سزارین (به فرانسوی: Césarienne ) که به آن عمل رُستَم‌زایی یا عمل رُستَمینه نیز می‌گویند یک نوع زایمان غیرطبیعی است که در آن نوزاد با ایجاد برشی در دیواره شکم و رحم مادر خارج می‌شود

2759

پربازدیدترین ها