2769
روز جهانی قاعدگی (روز جهانی پریود)

روز جهانی قاعدگی (روز جهانی پریود)

1403/03/08 بازدید6639

پریود، چرخه طبیعی بدن یا تابو!

چند روز پیش خبری خوندم که موضوع خیلی جالب و مورد بحثی داشت!

نوشته بود یکی از شرکت های تولید کننده نوار بهداشتی، با نصب یک بنر در یک مکان عمومی از خانم ها خواسته بود تجربه یا احساسشون از پریودی رو بنویسن.

که این کار جالب جهت تابوشکنی، با واکنش های بدی همراه بوده و عده‌ای این کار رو بی حیایی به حساب آورده بودن!

متاسفانه گاهی در خانواده ها هنوز هم این دیدگاه وجود داره که پریودی یک مسئله‌ی تابو هست و نباید درباره‌اش صحبت بشه مخصوصا در حضور یک مرد.

تصور کنید هر بار که پریود شدید به جای بهانه آوردن، دروغ گفتن، پنهان کاری، استرس کشیدن، به راحتی بتونید به زبون بیارید که پریود هستید و درد دارید و خیلی نمیتونید کار کنید یا نیاز دارید اطرافیان به شما بیشتر توجه کنن، خیلی همه چیز راحت تر می شد نه؟

خب چرا پس ما باید همیشه از دیگران پنهان کنیم که پریود هستیم و چرا زمانی که پریود می شیم از پدرمون نخواهیم که به ما توجه کنه؟

باید دورانی که مادرمون یواشکی دمنوش تسکین درد رو هم می زنه و به خوردمون میده رو پشت سر بگذاریم و با این مسئله اونجوری که هست برخورد کنیم، یعنی یک رفتار طبیعی با  یک مسئله‌ی کاملا طبیعی.

نوار بهداشتیِ همیشه در پلاستیک مشکی!

حداقل یک بار در طول زندگیتون تجربه ناخوشایند خجالت کشیدن از پریود بودن رو، داشتید! هنگام خرید نوار بهداشتی یا خودتون دنبال پلاستیک مشکی گشتید و یا فروشنده سریعا به دست شما پلاستیک مشکی داده تا نوار بهداشتی رو خیلی زود در اون مخفی کنید، انگار یک نارنجک یا اسلحه به دست دارید که هر آن ممکنه لو برید!

یا حتی بعضی وقت‌ها اوضاع برای خیلی‌ها سخت‌تر هم می‌شه یک خانمی می گفت وقتی پریود می شم از مغازه سرکوچه‌مون که من‌و می شناسه نوار بهداشتی نمی خرم چون روم نمی شه یا وقتی میرم نوار بهداشتی بخرم به فروشنده می گم پلاستیک مشکی می خوام و فروشنده خودش متوجه منظور من می شه و راهنماییم می کنه و بعد خرید نوار بهداشتی رو داخل همون کیسه می ذارم و میام بیرون و تمام مدت از خجالت آب می شم!

بهترین نوار بهداشتی

 یا سندروم پیش از قاعدگیPms

درست یک هفته قبل از شروع پریودی شما، دردهای زیر شکم و کمرتون شروع می شه. در این روزها به واسطه دردهایی که تحمل می کنید ممکنه کمی زود رنج، حساس و یا پرخاشگر بشید. آیا در چنین موقعیتی به راحتی می تونید به دیگران بگید "معذرت می خوام من پریود هستم و کمی حساس شدم"؟

مسلما پاسختون به این سوال خیره.

 

 آیا پریود بودن چیز شرم آوریه؟

بعضی‌ها اینطور فکر می کنن که حرف نزدن درباره‌ی پریودی و خجالت کشیدن ازش ، یعنی با حیا بودن!

واقعیت اینه که خجالت نکشیدن لزوما به معنای بی حیا بودن نیست!

چرخه قاعدگی، یک چرخه طبیعیه که هر ماه در بدن زن ها اتفاق می افته و نشون  دهنده‌ی سلامت بدن، تغییرات هورمونیه چه دلیلی داره خجالت بکشیم؟

پریود بودن یک ویژگی نیست!

چند وقت پیش دختر خانمی یک پست در صفحه مجازی‌اش منتشر کرد با این عنوان: هر موقع با داداشم بحثم می شه بهم می گه چته باز پریودی؟

پریودی که یک ویژگی خنده دار نیست.

روز جهانی بهداشت قاعدگی

این روزا با این حجم از پیشرفت در همه‌ی بخش‌های زندگی انسان‌ها، تعجب آوره که همچنان قاعدگی برای بعضی‌ها مسئله‌ای خنده دار  یا تمسخر آمیز و یا حتی شرم‌آوره و دختر خانواده به راحتی نمی تونه در زمان پریودیش، کمی حمایت بیشتری از جانب خانواده دریافت کنه.

نیازی نیست موقع پریودی برای تابو شکنی حتما همه جا و به همه کس جار بزنید که پریودید. کافیه کمی با صحبت ازش به کسی مثل مادرتون این تابو رو بشکنید که اگر پریود هستید نیازی نیست این قضیه رو مخفی کنید و خودتون رو در سختی قرار بدید.

 

چرا به تموم شدن پریود می گن "پاک شدن"؟

زمانی که شما پریود هستید نمی تونید به اماکن مقدس برید یا نماز بخونید و باید به اصطلاح صبر کنید تا پاک بشید.

به طور کلی در همه‌ی ادیان خون، چیز نجسیه که البته این مسئله رو فروید پدر علم روانشناسی، اینجوری توجیه می کنه که: ریشه ی این تابو، ترس مردم از خونه.

 یعنی حتی از زمان های گذشته به علت نبود امکانات بهداشتی و نداشتن آگاهی، مردها فکر می کردن که چون در زمان پریودی نمی تونن با همسرشون رابطه جنسی داشته باشن، باید ازشون دور بمونن و همین باعث می شد نتونن درک لازم از این مسئله طبیعی رو به دست بیارن.

 

کاملا واضحه که صحبت کردن از قاعدگی زنان به‌عنوان یک سیکل و فرآیند طبیعی نباید تابو باشه. بدون شک ناآگاهی و سکوت در برابر باورهای غلط سلامت جامعه رو به خطر میندازه.

البته شکستن چنین تابویی با قدمت تاریخی چند هزارساله، بسیار دشواره اما گامی هرچند کوچک غنیمته و به پیش روی اوضاع خیلی کمک می کنه.

 

 

 

 

 

ارسال نظر شما

login captcha

خیلی خوبه کت در این مورد مطلب گذاشتید

پریود شدن یک امر طبیعی هست و اصلا خجالت نداره ،و اصلا ربطی به باحیا یا بی حیا بودن داره ، از قدیم یادم هست بزرگترها مخفی گرایی میکردند این که بماند ،پسر بچه رو مادرها وقتی میخواستند پوشک یا کهنه شو عوض کنند  جلوی دختر ده ساله هم انجام میدادند ،اما هیچ وقت دختر بچه رو جلوی پسر دوساله هم پوشکش رو عوض نمی‌کردند ،این طرز فکر رو اصلا قبول ندارم 

و الان که خودم متاهل شدم اصلا این چیزها رو قبول ندارم و پریود شدن رو اصلا تو خانواده مخفی نمیکنم 

و پسر بچه مو همینجور که جلوی خواهر ده ساله‌اش عوض میکردم ، دختر بعدی مو هم جلوی پسر پنج ساله عوض میکنم 

و اصلا جوری برخورد نمیکنم که پریود شدن رو به بچه‌ها‌ام زشت القا کنم 

خیلی خوشحالم که نی نی سایت همچین مطلبی رو توشته. پریود مساله مهمی در زندگی زنان هست و تغییرات روحی خلقی، دردشون و ناراحتیشون در این زمان رو بقیه هم تاثیر میذاره. باید جامعه نسیت به این سیکل طبیعی بدن زن آگاه باشه. خیلی خانم های شاغل به خاطر دیسمنوره شدید باید مرخصی بگیرن و استراحت کنن. بچه های مدرسه ای هم همینطور. این موضوعی نیست که بخواین پنهانش کنیم. خوبه که مطرح بشه تا اطرافیان بتونن فرد رو در شرایط درد درک کنند.

چقدر تابو تابو میکنید 😄

کاملا موافقم 👌

من خودم به عنوان مادر سعی میکنم این چرخه رو بشکنم و در تربیت بچم دقت کنم😊

عالی بود 

حرف زدن درمورد قاعدگی مث حرف زدن درمورد ختنه کردن پسرا و حامله شدن خانوما یه اتفاق کاملا طبیعیه و همینطور که از اونا خجالت نمیکشیم از اینم نباید بکشیم 

همونطور که در مورد دستشویی داشتن و دستشویی کردن، آزادانه   و به کرات در ملا عام حرف نمیزنیم (به خصوص جلوی جنس مخالف)، در مورد پریود شدن هم تا وقتی ضرورتی وجود نداشته باشه حرف نمی زنیم و این درسته. افراط و تفریط بده. لزومی نداره جلوی آقایون در مورد پریود صحبت بشه. این که میگن پس چرا در مورد ختنه ی پسرا راحت حرف میشه و....والا تو خونواده ی ما در مورد همونم حرف زده نمیشه و در همون پوشش صحیح "حیا" مستقیم در موردش صحبت نمیشه. خیلی هم درسته


وقتی در مورد ختنه یا دفع ادرار حرف میزنی ذهنا معطوف به کدوم قسمت از بدن یه فرد میشه؟ به همون دلیل هم دلیلی نداره بدون وجود ضرورت جلوی آقایون از پریود حرف بزنی چون خواه ناخواه ذهن تصویر سازی می کنه


کلا صحبت هایی که ذهن جنس مخالف رو به تفاوت های جنسیتی و جسمی معطوف کنه، طبیعتا باید حداقلی باشه




@آزاده__دورمنش

کاملا درسته

جواب دورمنش منطقی بود

دقیقااااا👏

اصلا نباید تابو باشه یا به بهانه ی حیا، عین یه چیز زشت و پنهانی باهاش برخورد بشه

اتفاقا پریود یه چیز خیلی مهم و ارزشمند هست که نشون دهنده ی چرخه ی بدن زن هست 👌


خداروشکر تو خانواده ی من هیچوقت تابو نبوده و هروقت پریود میشم پدر و مادرم خیلی هوامو دارن و بهم رسیدگی میکنن. 

همچنین وقتی اولین بار پریود شدم برام جشن گرفتن و الانم بهترین حس رو نسبت به پریود و کل بدنم دارم

موافقم👌

سلام

من الان تو مرز۳۷ سالگی ام ازهمون بچگی که میدیدم مامانم دوره قاعدگی روچیز زشت و قابل مخفی کردن میدونه تعجب میکردم..کم کم بزرگ شدم ولی خودم مثل مادرم نشدم ونمیگم به راحتی جلوی مردها ازش حرف میزنم ولی براحتی از یک مرد نواربهداشتی میخرم وتوی پلاستیک شفاف میگیرم دستم وازش خجالت نمیکشم وهمبشه میگم یک دوره طبیعی بدن هیچ خجالتی برای یک زن نباید داشته باشه..مامانم تازگیا میخنده میگه خیلی خوبه که اینجوری فکرمیکنی وخجالت نمیکشی از عمق چشماش میخونم زیر فشار سنت و دین ویرچسب حیا وعفت چه دردها کشیده و چقدر دلش میخواست میتونست یه روزی مثل من می بود....خانما از پریود شدن و قاعدگی خجالت نکشید اتفاقا بهش افتخار کنید چون نشونه سلامتتونه...چطور مردها با ختنه براشون جشن میگیرنو خجالت نمیکشن ما برای چی باید خجالت بکشیم؟؟؟؟؟

2759

پربازدیدترین ها