2769
گیمبال، با لرزش‌های دوربین خداحافظی کنید

گیمبال، با لرزش‌های دوربین خداحافظی کنید

1403/02/24 بازدید201

قاب ثابت و روان با استفاده از گیمبال

فیلمبرداری، حرفه‌ای است که نیاز به تجهیزات مختلفی دارد. از تجهیزات نورپردازی و صدابرداری گرفته تا دوربین و لنز، همه برای فیلمبرداری ضروری هستند. اما یکی از پرطرفدارترین تجهیزات فیلمبرداری در سال‌های اخیر دستگاه گیمبال است.

درصورتی‌که تابه‌حال تجربه فیلمبرداری را داشته‌اید با مشکل لرزش دست و تکان خوردن دوربین برای گرفتن ویدیو موردنظر مواجه شده‌اید. راه‌های زیادی برای لرزشگیری در فیلمبرداری وجود دارند اما استفاده از گیمبال درحال حاضر از بهترین راه‎حل‌ها است. در این مطلب به معرفی دستگاه بی‌نظیر گیمبال می‌پردازیم.

دستگاه گیمبال چیست؟

گیمبال یکی از تجهیزات فیلمبرداری است که برای حذف لرزش دست استفاده می‌شود و به شما کمک می‌کند ویدیوهای باکیفیت و با قاب ثابت بگیرید. این موضوع باعث می‌شود ویدیوهای شما بسیار حرفه‌ای‌تر شوند و حتی درهنگام راه رفتن و لرزیدن از سرمای زمستان نیز بتوانید یک ویدیو باکیفیت ضبط کنید.

تفاوت گیمبال با انواع لرزشگیرهای قدیمی‌تر در این است که لرزشگیرهای قدیمی براساس اصل وزنه‌های تعادل کار می‌کنند و به‌اندازه گیمبال‌ها پایدار نیستند. شکستگی و آسیب، کمتر روی گیمبال اثر می‌گذارد زیرا کمتر در معرض نیروهای خارجی است. نیروهای خارجی‌ای که تثبیت‌کننده‌ها و لرزشگیرهای قدیمی را به‌راحتی تحت تاثیر قرار می‌دادند نمی‌توانند در کار گیمبال اختلال ایجاد کنند.

به‌طورکل دو روش اصلی برای تثبیت و گرفتن لرزش تصویر وجود دارد:

  • الگوریتم نرم‌افزاری پیچیده برای تثبیت و از بین بردن لرزش و افزایش کیفیت تصویر
  • استفاده از لرزشگیر اپتیکال

تار شدن تصویر براثر لرزش دوربین با استفاده از لرزشگیر اپتیکال یا OIS تا حدودی از بین می‌رود و اثرات آن را کاهش می‌یابد.اما درهنگام تکان‌های زیاد و بیش‌از حد عملکرد این قطعه نیز دچار مشکل می‌شود. به‌همین دلیل به ابزاری نیاز داریم که نگذارد دوربین تحت تاثیر حرکات ناخواسته قرار بگیرد.

گیمبال نوعی لرزشگیر یا تثبیت‌کننده دوربین است که با استفاده از یک الگوریتم پیچیده با استفاده از حسگرهای حرکتی حرکات ناخواسته را پیش‌بینی کرده و قبل از وقوع آن‌ها از محورهای خود برای خنثی‌سازی آن حرکت استفاده می‌کند.

مزایای استفاده از دستگاه گیمبال برای فیلمبرداری

مزایای استفاده از دستگاه گیمبال برای فیلمبرداری

گیمبال یکی از بهترین ابزارهای تثبیت‌کننده فیلمبرداری است. این دستگاه با استفاده از محورهای خود حرکات غیرارادی را پیش‌بینی کرده و به آن‌ها واکنش نشان می‌دهد و آن‌ها را خنثی می‌کند. این ویژگی باعث می‌شود که بتوان از این دستگاه برای انجام کارهای زیادی استفاده کرد. در ادامه با مزایای استفاده از دستگاه گیمبال برای فیلمبرداری آشنا می‌شویم.

1- استفاده آسان و ساده

استفاده از گیمبال‌ها نیازمند آموزش دیدن و گذراندن دوره‌های تخصصی نیست. تنها با چند سرچ ساده در گوگل و چندساعت وقت گذاشتن می‌توانید بدون مشکل از آن استفاده کنید. اما دقت کنید که بعد از یادگیری کارکرد اولیه آن باید با نکات و تکنیک‌های استفاده از آن نیز آشنا شوید تا بتوانید استفاده بهینه‌تری از آن داشته باشید. اما درکل استفاده از گیمبال بیشتر به خلاقیت و تمرین نیاز دارد.

2- وزن سبک

تثبیت‌کننده‌ها و لرزشگیرهای قدیمی‌تر اغلب بزرگ و سنگین هستند و برای مهار آن‌ها نیاز داشتید مدتی آموزش ببینید، همچنین این تجهیزات گران هستند و به‌راحتی دردسترس قرار ندارند. اما گیمبال ابزاری بسیار کم حجم و با وزن بسیار پایین است و نیازی نیست برای کار با آن دردسری بکشید.

3- امکان اتصال لوازم جانبی

از دیگر نقاط مثبت استفاده از گیمبال برای فیلمبرداری می‌توان به امکان نصب و اتصال لوازم جانبی و کمکی اشاره کرد. به‌عنوان مثال اکثر گیمبال‌ها قابلیت اتصال مونوپاد به خود را دارند که این امکان را مهیا می‌کند که شات‌ها و زوایای جذاب را با این دستگاه ثبت کنید. شات سرپایین و سربالا، شات زاویه دید پرنده و حتی شات‌های درون‌مانند با سوار کردن این دستگاه روی یک مونوپاد قابل اجرا هستند.

4- صرفه‌جویی در وقت و هزینه

استفاده از گیمبال هزینه‌های شما را کاهش می‌دهد و در وقت شما نیز صرفه‌جویی می‌کند زیرا نیازی نیست زمان خود را وقف تدوین و جدا کردن شات‌های تار و لرزیده کنید. همینطور این دستگاه از دیگر انواع تثبیت‌کننده ارزان‌تر و به‌صرفه‌تر است و نیازی به آماده‌سازی‌های وقت‌گیر و هزینه‌بر ندارد.

انواع گیمبال

گیمبال‌ها به‌طورکل از لحاظ کاربرد به دو دسته گیمبال‌های مخصوص دوربین‌های دیجیتال و گیمبال‌های مخصوص گوشی‌های موبایل تقسیم می‌شوند. گیمبال‌های مخصوص دوربین معمولا امکانات بیشتری برای کنترل دستی به کاربر ارائه می‌دهند. درادامه با انواع گیمبال بیشتر آشنا می‌شویم.

گیمبال مخصوص گوشی موبایل (دومحوره)

گیمبال‌های موبایل یا گیمبال‌های دومحوره می‌توانند لرزش‌های افقی و عمودی، یعنی لرزش‌های دوجهت اصلی را کنترل و خنثی کنند. گیمبال‌های دومحوره علاوه بر گوشی‌های موبایل برای دوربین‌های ورزشی و کوادکوپترها نیز کاربرد دارند.

گیمبال مخصوص دوربین‌های دیجیتال (سه‌محوره)

گیمبال‌های سه‌محوره بیشتر برای دوربین‌های دیجیتال و سینمایی استفاده می‌شوند و علاوه بر دو جهت اصلی می‌توانند چرخش‌های حول مرکز را نیز کنترل کنند، به‌همین دلیل در مقایسه با گیمبال‌های دومحوره تصویر باکیفیت‌تر و چشم‌نوازتری را ارائه می‌دهند. نقطه ضعف این گیمبال‌ها وزن بالاتر آن‌ها است که کنترل آن‌ها را دشوارتر می‌کند.

معرفی گیمبال‌های محبوب

معرفی گیمبال‌های محبوب

گیمبال‌های زیادی در بازار وجود دارند که هرکدام نقاط ضعف و نقاط قوت خود را دارند. این موضوع باعث می‌شود که هنگام انتخاب تاحدودی سردرگم شوید و نتوانید تصمیم بگیرید کدام مدل و برند برای شما مناسب‌تر است. درادامه دو مدل از گیمبال‌های محبوب موبایل و دوربین را معرفی می‌کنیم.

گیمبال موبایل DJI Osmo Mobile 6

اگر به حوزه تکنولوژی‌های فیلمبرداری علاقه داشته باشید و اخبار را دنبال کنید حتما نام برند DJI به گوش شما خورده است. این برند از بهترین برندهای حاضر در حوزه تجهیزات جانبی تصویربرداری و فیلمبرداری می‌باشد. محبوبیت گیمبال‌های این برند به‌قدری زیاد است که خیلی از افراد گیمبال‌های گوشی موبایل را با نام Osmo می‌شناسند. گیمبال اسمو 6 یک لرزشگیر سه‌محوره است که وزن پایینی دارد و کوچک است، اما درعین حال بسیار قدرتمند و باکیفیت عمل می‌کند.

گیمبال دوربین Zhiyun Crane 3

اگر به‌دنبال ثبات و پایداری هستید، Zhiyun Crane 3 می‌تواند برای شما گزینه مناسبی باشد. ارگونومی بی‌نظیر، کنترل بسیار کامل بر روی دستگاه و وزن و حجم بسیار کم این دستگاه باعث شده این دستگاه از بهترین گیمبال‌های موجود برای دوربین‌های دیجیتال باشد.

خرید بهترین دستگاه‌های گیمبال از فروشگاه فلاشیران

درحال حاضر استفاده از گیمبال برای تولید محتوا و فیلمبرداری بهترین راه برای جلوگیری از لرزش دست و خراب شدن محتوای شما است. استفاده از یک گیمبال خوب می‌تواند زمان تدوین شما را کاهش دهد و ویدیو شما را حرفه‌ای‌تر کند. فلاشیران ارائه‌دهنده انواع گیمبال‌های محبوب به تولیدکنندگان محتوا و فیلمبرداران است. برای خرید گیمبال و تجهیزات باکیفیت فیلمبرداری به وبسایت این فروشگاه مراجعه کنید و سفارش خود را ثبت کنید.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha
2759

پربازدیدترین ها